ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جواد ظریف: تمدیدی در کار نیست

ظریف و کری ملاقاتی چهل دقیقه‌ای با یکدیگر داشتند. وزیر خارجه ایران در پاسخ به این که آیا کار تمام شده یا نه گفته است: هنوز کار داریم اما بحث تمدید در میان نیست.

در حالی‌که بازگشت ناپذیری تحریم‌ها از محورهای اختلاف طرفین است، آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات ارشد نوشت خبر رسمی توافق هسته‌ای روز دوشنبه اعلام می‌شود.

خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام ارشد ایرانی در وین، اعلام کرد که حصول توافق در رو یکشنبه از نظر لجستیک غیرممکن است. این مقام که نامش برده نشده، می‌گوید توافق یک سند ۱۰۰ صفحه‌ای خواهد بود.

وزیران خارجه ایران و آمریکا، عصر یکشنبه به مدت یک ساعت با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. پس از آن جواد ظریف به خبرنگاران گفت: «تمدیدی در کار نیست و فردا هم به کار ادامه می‌دهیم.» «تسنیم» به نقل از وزیر خارجه ایران نوشت: هنوز (برای رسیدن به توافق) کار داریم.

خبرگزاری رویترز بعد از ظهر یکشنبه به نقل از دیپلمات‌های مقیم وین عنوان کرده بود: «ماراتن مذاکرات پس از ۱۶ روز گفت‌وگوی نفس‌گیر به پایان خود نزدیک می‌شود.» خبرگزاری ایرنا نیز نوشت شمارش معکوس برای توافق هسته‌ای شروع شده است.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده که نسبت به دستیابی به توافق «بسیار بسیار امیدوار است.»

خبرگزاری «تسنیم» می‌نویسد سه محور اصلی هم‌چنان جزء اختلافات اساسی در مذاکرات هستند: اول - ساز وکار برداشته شدن تحریم‌ها و به ویژه بازگشت‌ناپذیر آنها، دوم- دوره زمانی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران و سوم- هم‌وزن سازی و هم‌زمانی اقدامات متقابل طرفین.

در مورد بازه زمانی محدودیت‌ها، اختلاف اصلی طرفین بر سر برداشت‌های متفاوت از بیانیه لوزان است. طرف ایرانی می‌گوید راه‌حل‌های پیشنهادی بیانیه لوزان، جنبه الزام‌آور ندارند.

هیچ یک از طرفین در مورد بازرسی‌های «هرکجا و هر زمان» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های هسته‌ای و نظامی ایران که از درخواست‌های اتحادیه اروپا و آمریکاست صحبتی به میان نیاورده‌اند، اما به نظر می‌رسد که این اختلاف نیز حل نشده باقی مانده است.

روز یکشنبه ۲۱ تیر و به موازات پایان گرفتن سومین مهلت برای اعلام توافق هسته‌ای، حسن روحانی قانون «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» را برای اجرا به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد.

در ماده نخست این قانون آمده که لغو تحریم‌ها باید به طور یکجا و کامل در متن توافق‌نامه درج و در روز آغاز اجرای تعهدات جمهوری اسلامی انجام شود.

در ماده دوم این قانون تاکید می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان، مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی رعایت شود.

هم‌زمان با ابلاغ این قانون، سخنگوی نیروی انتظامی ایران در یک نشست خبری در باره جشن هسته‌ای گفت: «ناجا آمادگی کامل دارد تا در صورت بروز این اتفاق خوب، در کنار شهروندان قرار گیرد و البته این اقدامات باید در چارچوب قانون و شئونات اسلامی شادی باشد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    موافقت ساده است : باز کردن در  سایت اتمی برای  اژانس اتمی و تحویل سانتریفوژها تا تحریمها بلافاصله لغو شود. کاریکه قذافی کرد. اینهمه مخفیکاری و ادا و پرانتز٬ سخن از اهدافی دیگر میکند