ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غرق شدن آهوان خوزستان در حین نوشیدن آب از کانال

از چهار ماه گذشته تا کنون شش آهو که برای نوشیدن آب به کانال آب منطقه میش‌داغ خوزستان رفته بودند، تلف شده اند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت از چهار ماه گذشته تا کنون شش آهو که برای نوشیدن آب به کانال آب منطقه میش‌داغ خوزستان رفته بودند، تلف شده اند.

عادل مولا: ورود مدیریت بحران استان برای جلوگیری از ادامه روند تلف شدن آهوان میش‌داغ ضروری است.

عادل مولا، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان دوشنبه ۲۲ تیرماه، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «ورود مدیریت بحران استان برای جلوگیری از ادامه روند تلف شدن آهوان میش‌داغ ضروری است.»

به گفته عادل مولا با وجود پیگیری‌​های متعددی که از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در حال انجام است، سازمان آب و برق خوزستان هیچ اقدامی در جهت ایمن​‌سازی کانال آب در منطقه میش داغ انجام نداده و تلف شدن آهوان این منطقه به دلیل سقوط در کانال همچنان ادامه دارد.

به گفته این مقام ارشد محیط زیست خوزستان « آهوان میش‌داغ یک میراث طبیعی​‌اند که متأسفانه در حال از بین رفتن هستند و لازم است مدیریت بحران استان به این موضوع ورود کند.»

نسل این آهوان به شدت درخطر است. به نقل از پایگاه خبری زیست بوم، چوپانان، باغداران و مردم محلی می‌گویند هر هفته حداقل دو رأس آهو در کانال غرق می‌شوند.

احداث این کانال زیستگاه طبیعی باعث مرگ آهوها شده و آنها مجبورند برای نوشیدن آب و دستیابی به غذا از روی پل‌هایی که روی کانال نصب شده‌اند عبور کنند و این موضوع به مرگ آنها می‌انجامد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در این رابطه گفت: «جهت تأمین آب گونه​‌های حفاظت شده در منطقه، حوضچه‌​هایی در محل زیست آهوها ایجاد شده است، اما این اقدام کافی نیست.»

به گفته عادل مولا، ضروری است سازمان آب و برق هم برای تأمین آب و هم ایمن​‌سازی کانال آب موجود در منطقه، اقدام لازم را انجام دهد.

این درحالی است که به گفته برخی از فعالان محیط زیست استان، احداث این کانال که با عمق زیاد و بدون حفاظ به منظور آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی غرب کرخه احداث شده و از حاشیه منطقه میش‌داغ عبور می‌کند، مجوز زیست محیطی ندارد و باعث مرگ آهوان این منطقه می‌شود.

در روزگاری نه چندان دور، خوزستان میزبان تعداد بسیاری آهو بوده که در دشت‌های این استان زندگی می‌کردند. منطقه میشداغ خوزستان که در ده کیلومتری مرز چزابه قرار دارد زیستگاه اصلی آهوان بوده است.

طی سال‌های گذشته تمامی زیستگاه‌های خوزستان از گونه آهو کمیاب مشداخ (میش‌داغ ) خالی شده و جمعیت کوچک و شکننده شاید کمتر از ۱۰ تا ۱۵ آهو در میش‌داغ تنها جمعیت باقی مانده از این گونه حیوانی در استان خوزستان به شمار می‌رود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.