ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زورآزمایی مداحان با وزارت ارشاد اسلامی بر سر فیلم «رستاخیز»

فیلمی که با هزینه آیت‌الله سیستانی در پاسخ به سریال «الحسن و الحسین» ساخته شد، احساسات مذهبی مداحان را جریحه‌دار کرد. ارشاد اسلامی نمایش فیلم را متوقف کرد.

پس از آنکه روز گذشته، چهارشنبه ۲۴ تیر ماه عده‌ای که تعداد آن‌ها از ۱۰۰ نفر تجاوز نمی‌کرد مقابل صدا و سیمای قم در اعتراض به اکران فیلم «رستاخیز» ساخته احمد رضا درویش گرد آمدند، وزارت ارشاد اسلامی اکران این فیلم را متوقف کرد. معترضان اکنون خواهان از بین بردن همه نسخه‌های فیلم شده‌اند.

نمایی از فیلم رستاخیز

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است توقف اکران فیلم «رستاخیز» به معنی توقیف آن نیست، بلکه نمایش این فیلم به خاطر «احترام به نظر مراجع» به تعویق افتاده است.

به گفته حسین نوش‌آبادی با وجود آنکه برخی از مراجع این فیلم را ندیده‌اند، برای احترام به نظر آنان و پرهیز از حاشیه‌سازی بیشتر سازمان سینمایی کشور تصمیم گرفته اکران فیلم «رستاخیز» را متوقف کند. نوش‌آبادی اما می‌گوید در ایران «فقه حکومتی» وجود دارد و وزارت ارشاد اسلامی تابع نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی‌ست.

در این میان اما عصر دیروز عده‌ای که تعداد آن‌ها ۴۰۰ نفر گزارش شده مقابل سینما شکوفه در تهران گرد آمدند و خواهان از بین بردن همه نسخه‌های فیلم رستاخیز شده‌اند. علی سرتیپی، مدیر سینما شکوفه به خبرگزاری کار ایران گفته است کار به درگیری لفظی و جسمانی کشید و نیروی انتظامی وارد عمل شد و معترضان را پراکنده کرد.

«رستاخیز»: میراث دولت احمدی‌نژاد

«رستاخیز» بعد از دو سال توقیف شد. پوستر فیلم

فیلم «رستاخیز» از فیلم‌های پر هزینه سینمای ایران است که در دولت محمود احمدی‌نژاد تحت عنوان «سینمای فاخر» ساخته می‌شد. هزینه ساخت این فیلم را «مؤسسه اهل بیت» از مؤسسات وابسته به آیت‌الله سیستانی تهیه کرده است. این مؤسسه چهار شبکه ماهواره‌ای هم دارد.

در فیلم «رستاخیز» برای نخستین بار چهره عده‌ای از شخصیت‌های مذهبی از جمله «ابوالفضل» و «علی اکبر» در واقعه عاشورا نشان داده می‌شود. این مسأله باعث شد که در جشنواره فیلم فجر که زمستان گذشته برگزار شد، برخی مراجع تقلید مانند ناصر مکارم شیرازی، وحید خراسانی و علوی گرگانی به حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور نامه بنویسند و خواهان منع نمایش این فیلم شوند.

در فیلم «رستاخیز» بهادر زمانی در نقش «عباس بن علی» فرزند امام اول شیعیان ظاهر می‌شود. این موضوع هم به اعتراضات به این فیلم دامن زده است. معترضان می‌گویند ایفای نقش «ابوالفضل» توسط بهادر زمانی شأن و حرمت این شخصیت مذهبی را به چالش کشیده است.

توقف یا توقیف؟

ابتدا قرار بود فیلم «رستاخیز» در سینماهای حوزه هنری به نمایش گذاشته شود، اما با حذف ۴۰ دقیقه از صحنه‌های این فیلم وزارت ارشاد به آن مجوز نمایش عمومی داد. قرار بود هم‌زمان با عید فطر این فیلم در سینماهای کشور به نمایش گذاشته شود که با این حاشیه‌ها و اعتراضات مواجه شد.

احمد رضا درویش در واکنش به توقف نمایش فیلم‌اش به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است نمایش این فیلم متوقف نشده. بلکه ارشاد اسلامی آن را توقیف کرده است.

به گفته درویش وزارت ارشاد اسلامی برای این فیلم پروانه نمایش و حواله اکران صادر کرده، و قرار بوده از صبح امروز ۲۴ تیر ماه در سینماها به نمایش گذاشته شود، اما وزارت ارشاد اسلامی جلو نمایش این فیلم را گرفته است.

احمد رضا درویش در این‌گفت‌و گو می‌گوید این فیلم، هم مجوز قانونی داشته و هم مجوز شرعی و با این‌حال نمایش آن متوقف شده است.

محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در این میان از فیلم «رستاخیز» و نمایش چهره «عباس» و عده دیگری از شخصیت‌های مذهبی در واقعه عاشورا دفاع کرده و گفته است: «بر اساس نظر فقه و مراجع شیعه، نشان دادن چهره معصومین اگر وهنی ایجاد نشود، به زیبایی نشان داده شود و بازیگرش خوش‌سابقه باشد منعی ندارد. از نظر اسلام نیز چون حضرت عباس معصوم نبودند و بلکه نزدیک به معصوم هستند، در این فیلم چهره حضرت عباس نشان داده می‌شود و این موضوع پیش از این در شبیه‌خوانی‌ها هم وجود داشته است.»

«رستاخیز»، یک فیلم مُبلغ

رئیس حوزه هنری روز گذشته پس از گردهمایی معترضان قم به نمایش فیلم «رستاخیز»، از این فیلم به عنوان یک اثر مهم برای ترویج اسلام ناب در جهان یاد کرده بود.

احمد رضا درویش هم به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است در جهان عرب عده زیادی منتظرند این فیلم را تماشا کنند.

ظاهراً فیلم «رستاخیز» در پاسخ به سریال پرهزینه «الحسن و الحسین» ساخته شده است. در سریال «الحسن و الحسین» که با سرمایه عربستان سعودی تهیه شده و در شبکه‌های ماهواره‌ای سنی‌ افراطی به نمایش درآمده، تمایزی بین امامان شیعه و معاویه و یزید قائل نشده‌اند. در این سریال چهره حسن و حسین را می‌توان مشاهده کرد.

صدای زینب، چهره عباس و اعتراض مداحان

فیلم «رستاخیز» هم‌زمان با تغییر دولت در ایران آماده نمایش شد. در جشنواره فیلم فجر از این فیلم تقدیر کردند، اما «مداحان اهل بیت» که به نمایش چهره عباس بن علی معترض بودند، حاشیه‌هایی برای این فیلم به وجود آوردند.

حسین الله‌کرم رئیس «شورای هماهنگی نیروهای حزب‌الله» درباره فیلم «رستاخیز» گفته است: «تحریفات و جسارت‌هایی که نسبت به خاندان اهل بیت در این فیلم صورت گرفته به هیچ وجه قابل اغماض نیست و این حرف‌های ما نقد نیست بلکه اعتراض است.»

وزارت ارشاد اسلامی از همان آغاز علاقه‌ای به ورود به این حاشیه‌ها نداشت. علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی گفته بود این فیلم در دولت پیشین ساخته شده و باید حتماً نظر مراجع در سانسور صحنه‌هایی از آن رعایت شود.

احمد رضا درویش می‌گوید برای شخصیت‌‌پردازی عباس بن علی، علی اکبر، مسلم و قاسم ناگزیر بوده چهره آنها را نشان دهد. صدای زینب هم که در این فیلم شنیده می‌شود، مداحان و معترضان را برآشفته است.

این فیلم داستان جوانی‌ست به نام «بکیر»، فرزند حر بن یزید ریاحی که دلباخته دختری‌ست و پیش از آنکه پدرش به کاروان حسین بپیوندد، برای رسیدن به وصال به حسین ملحق می‌شود. روایت حماسی عاشورا از طریق یک داستان عشقی هم مورد انتقاد قرار گرفته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    بهنام جان یه کم تاریخ رو بدون تعصب بخونی بد نیست

  • بهنام

    این همه جار و جنجال برای یک ****که هزاران سال پیش میزیسته اند و هیچ فایده مفیدی برای جامعه و مردم زمان خود نیز نداشته اند و فقط به فکر جنس مخالف و شهوت رائی بوده اند و اکنون در جمهوری ننگین اسلامی به واژه مقدس نائل شده اند که اصلآ برازنده هیچکدام از آنان نیست ، از محمد گذاب گرفته تا علی جنایتکار .

  • علی

    در جامعه ای که مداحان لومپن در مورد فیلم اظهار و نظر می کنند و خود فروختانی مثل"کیمیاوی"توی معامله نه سیخ بسوزد و نه کباب و امثالی مانند کارگردان های جشنواره ای از ترس اینکه مبادا باممنوعیت خروجی روبرو نشوند،سکوت را انتخاب کرده اند،چگونه انتظار داریم فیلم و هنر در جامعه رشد کند.امیدوارم هنرمندان ایران مصاحبه آقای "شنبه زاده" را در صدای آمریکا را بار دیگر نگاه کنند که ببیند که در این فساد هنری خود سهامدار اصلی هستند.