ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار در خصوص نشست جاده‌‌ها به دليل برداشت بی‌رويه آب

کردوانی گفته در برخی از دشت‌ها مانند دشت تهران جاده‌ها در حال فرونشست است.

پرويز کردوانی که از او به عنوان «پدر علم کويرشناسی ايران» ياد می‌شود در خصوص برداشت‌های بی‌رويه آب از ذخاير زيرزمينی هشدار داده و افزوده که اين برداشت‌ها می‌تواند به نشست زمين و خطوط حمل و نقل منجر شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کردوانی گفته در برخی از دشت‌ها مانند دشت تهران جاده‌ها در حال فرونشست است.

او افزوده نگران خطوط ريلی است که «در نشست زمين کمر بشکند و حوادث ناگوار به دنبال بياورد.»

به گفته سازمان حفاظت محيط زيست ايران زمين‌های جنوب تهران ۹۰ برابر بيش از حد استانداردهای اروپايی دچار فرونشست شده‌اند.

پرويز کردوانی همچنين از «زلزله، رواج بيماری‌های پوستی، خشکی تالاب‌ها و درياچه‌ها» به عنوان پيامدهای تداوم رويکردهای فعلی در استفاده از آب‌های زيرزمينی نام برده است.

مطالعاتی که «مرکز زمين شناسی آلمان» در سال ۲۰۰۸ با استفاده از تحليل تصاوير ماهواره‌ای انجام داد، نشان می دهند، استفاده و برداشت بی‌رويه از منابع آب‌های زيرزمينی باعث شده تا در ۳۰ سال گذشته سطح اين منابع در ايران در حدود پانزده متر کاهش پيدا کند.

اين امر سبب فرونشست زمين در بخش‌های وسيعی مانند دشت‌های پسته‌کاری در اطراف رفسنجان، دشت ورامين، دشت‌های جنوب تهران و مناطق مرکزی ايران شده است. در بعضی از اين دشت‌ها، چاله‌ها و شکاف‌هايی با عرض يک تا دو متر و عمق چندين متر در سطح زمين قابل رويت است.

به گفته پرويز کردوانی «بحران آب از زمانی شروع شد که به قنات‌ها بی توجهی شد و چاه‌های عميق و نيمه عميق حفر گرديد و چاه‌ها همه آب‌های موجود در زمين را مکيدند و به سطح خاک آوردند و بحران زا شدند.»

بر پايه شاخص جهانی، ميزان درصد برداشت از منابع آب تجديدپذير هـر کشور به‌عنوان شاخص اندازه‌گيری بحران آب معرفی می‌شود. اين شاخص در سال ٢٠١١ برای ايران ٧٢.٣ درصد بوده کــه از قرار گرفتن ايران در وضعيت «بحران شديد آب» خبر می‌دهد.

ديماه سال گذشته شرکت مديريت منابع آب ايران با انتشار آماری از بارندگی‌ها اعلام کرده که کشور در وضعيت «بحران شديد آب» قرار گرفته است.

اين شرکت وابسته به وزارت نيرو می‌گويد که «کاهش بارندگی نسبت به روند بلندمدت، مديريت ناکارآمـد منابع آب و بهـره‌برداری بی‌رویـه از منابع آب» باعث شدت يافتن کاهش منابع آب زيرزمينی در ايران شده است.

سرانه مصرف روزانه آب در ايران ۳۰۰ ليتر است. اين سطح مصرف، دو برابر ميانگين مصرف آب در جهان است. در حال حاضر خشکسالی ۵۰۰ شهر ايران را تهديد می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    حقوق انسان از حقوق طبیعت جدا ناپذیر است! امید که ‌ایرانی در احیای حقوق خود برای انسان آزاد و مستقل شدن طبیعت را هم از چنگال استبداد آزاد سازد! شاد باشید. حمید