ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ورود وزیر خارجه فرانسه به تهران و تجمع اعتراضی «دلواپسان»

لوران فابیوس در رأس یک هیأت فرانسوی وارد تهران شد تا با مقام‌های ایرانی درباره مسائل سیاسی و اقتصادی گفت‌وگو کند. گروهی از مخالفان توافق هسته‌ای در اعتراض به این سفر تجمع کردند.

لوران فابیوس در رأس یک هیأت فرانسوی صبح روز چهارشنبه ۷ مردادماه / ۲۹ ژوئيه وارد تهران شد تا با مقام‌های ایرانی درباره مسائل سیاسی و اقتصادی گفت‌وگو کند. همزمان گروهی از مخالفان توافق هسته‌ای در اعتراض به سفر فابيوس به ایران تجمع کردند.

محمدجواد ظریف و لوران فابیوس، وزیران امور خارجه ایران و فرانسه در نشست رسانه‌ای تهران

اين نخستين سفر يک وزير خارجه فرانسه به ایران از ۱۲ سال پيش به اين سو است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نوشته است که قرار است فابيوس در جريان سفر يک روزه به تهران با حسن روحانی، رئيس جمهوری، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، محمدرضا نعمت‌زاد وزير صنعت، معدن و تجارت و معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ديدار و گفت‌وگو کند.

فابيوس روز چهارشنبه در آغاز ورود به تهران در نشست خبری مشترک با ظريف شرکت کرد و در این نشست توافق هسته‌ای اخیر با ایران را نه فقط یک «توافق فنی» که توافقی برای صلح و ثبات منطقه دانست.

وزیر خارجه فرانسه همچنین گفت: «با وضع جديد و برداشته شدن تحريم‌ها فرانسه قصد دارد اگر ايران حاضر باشد شرکت‌های آن در حوزه‌هايی همچون خودرو، هواپيمايی، محيط زيست، سلامت و کشاورزی در ايران حضور داشته باشند.»

او افزود: «يک هيأت فرانسوی با حضور وزيران کشاورزی و بازرگانی خارجی به ايران سفر می‌کنند و ميدان وسيعی برای همکاری‌های بين دو کشور وجود دارد.»

فابیوس پیش از این نشست نیز گفته بود که در ماه سپتامبر (شهريور) يک «هيأت بسيار مهم اقتصادی از شرکت‌های مختلف» به ايران سفر خواهند کرد.

لوران فابیوس سه‌شنبه شب در گفت‌وگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که سفرش به ایران با هدف سیاسی انجام می‌شود اما نتايج تجاری و اقتصادی را هم در بر خواهد داشت.

اعتراض «دلواپسان»

از سوی دیگر خبرگزاری‌های تسنیم و فارس از برگزاری یک تجمع در اعتراض به سفر وزير امور خارجه فرانسه به ايران از ساعت هفت صبح در فرودگاه مهرآباد خبر دادند. این خبرگزاری‌ها تجمع‌کنندگان را «جمعی از دانشجويان دانشگاه‌های تهران» نامیدند.

تجمع اعتراضی «دلواپسان»

معترضان پلاکاردهایی با مضامينی همچون «ايدز، هديه فرانسه به ايران»، «بعد از ۳۰ سال کدام جنايت است؟ تسخير جاسوس‌خانه يا انتقال ايدز»، « نه می‌بخشيم، نه فراموش می‌کنيم»، «فرانسه و آمريکا، سروته تحريم‌ها»، « فابيوس نوکر آمريکا، جاسوس اسرائيل»، «سلطان ايدز خوش نيامدی» در دست داشتند.

بنا به این گزارش‌ها مأموران انتظامی چند تن از افراد تجمع‌کننده را بازداشت کردند اما در نهايت بازداشت‌شدگان آزاد شدند.

مخالفان سفر فابیوس در روزهای اخیر مسأله پرونده خون‌های آلوده را برجسته کرده‌اند. این مسأله به دوران نخست‌وزیری فابیوس در دهه ۶۰ خورشیدی (۸۰  میلادی) بازمی‌گردد که يک شرکت فرانسوی اقدام به فروش فاکتورهای انعقاد خون به چند کشور از جمله ايران کرده بود. مصرف اين داروها منجر به ابتلای تعدادی از مصرف‌کنندگان به بيماری‌های خونی شد که اين مسأله به يک پرونده حقوقی بين‌المللی تبديل شد. سازمان انتقال خون ایران نیز از شرکت فرانسوی شکايت کرد. کشورهای شاکی دیگر توانستند خسارات خود را دريافت کنند اما ايران هنوز موفق به دريافت خسارت خود از اين شرکت نشده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی از جمله رسانه‌هایی بود که در روزهای اخیر مسأله پرونده خون‌های آلوده را برجسته کرد.

با اعلام خبر سفر فابيوس به ايران، تبلیغات منفی عليه اين سفر از سوی مخالفان دولت به راه افتاده است. منتقدان اصلی این سفر مخالفان توافق هسته‌ای هستند که به «دلواپسان هسته‌ای» مشهورند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گیتا

    چرا اینجا نیروی انتظامی وجود ندارد تا با گاز اشک آور این افراد را متفرق کند؟؟؟؟