ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه سازمان حقوق بشری سفر مقامات اروپایی به ایران را محکوم کردند

فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشردر ایران، شتاب مقامات اروپایی برای دیدار از ایران و نادیده گرفتن وضعیت حقوق بشر در این کشور را محکوم کردند.

فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و کانون مدافعان حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر، دو نهاد ایرانی عضو این فدراسیون، در بیانیه‌ای شتاب مقامات اروپایی برای دیدار از ایران و نادیده گرفتن وضعیت حقوق بشر در این کشور را محکوم کردند.

عبدالکريم لاهيجی، رئيس فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، در این‌باره گفت: «ما معتقديم راه آينده از گفت‌وگو می‌گذرد، اما دولت‌ها نمی‌توانند اين واقعيت را ناديده بگيرند که ايران مقام دوم جهان را در ميان کشورهای اعدام‌کننده دارد و هم‌اکنون قصد دارد محکومان نوجوان را اعدام کند.»

در پی توافق هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند، در هفته‌های اخیر زيگمار گابريل، معاون صدراعظم آلمان فدريکا موگرينی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و لوران فابیوس، وزير امور خارجه فرانسه به ایران سفر کردند اما هیچ یک در گفت‌وگوهای خود با مقامات ایرانی از وضعیت حقوق بشر در این کشور سخنی نگفتند.

این در حالی است که بیانیه این سه سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید اجرای مجازات اعدام در ايران در چند سال گذشته رو به افزايش بوده است و در صورت ادامه اعدام‌ها با سرعت کنونی، سال ۲۰۱۵ پس از سال ۱۹۸۹ از لحاظ شمار اعدام ها رکورد به جا خواهد گذاشت.

بر اساس این بیانیه، دولتمردان ايران از یکم ژانويه تا ۱۵ ژوئيه ۲۰۱۵ (۱۱ دی ۱۳۹۳ ـ ۲۴ تير ۱۳۹۴) انجام ۲۴۶ اعدام را تأييد کرده‌اند و منابع معتبر از انجام ۴۴۸ اعدام ديگر خبر داده‌اند.

بیانیه سه سازمان مدافع حقوق بشر اين روند را «بسيار نگران‌کننده» خوانده‌ و گفته‌ است: «گمان می‌رود چند هزار تن ديگر، به اتهام‌هايی از قتل تا مواد مخدر و کفرگويی، اکنون در ايران محکوم به اعدام هستند.»

همچنین ايران در ميان چند کشور اعدام‌کننده محکومان نوجوان در جهان مقام اول را داراست. دست‌کم ۱۶۰ نوجوان محکوم به اعدام در ايران در زمان ارتکاب جرم اتهامی کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند.

عبدالکريم لاهيجی در این‌باره گفت: «با وجود اين‌که اعدام محکومان نوجوان در حقوق بين‌المللی ممنوع است، ايران همزمان با بهبود روابط با غرب به اين اعدام‌ها ادامه می‌دهد.»

لاهیجی افزود: «جامعه بين‌المللی، از جمله اتحاديه اروپا، مسئوليت دارند حقوق بشر را در مرکز روابط‌شان با ايران قرار دهند و بر توقف فوری اين موارد نقض حقوق بشر اصرار بورزند.»

بیانیه با اشاره به اعدام جواد صابری در فروردین‌ماه امسال که به‌هنگام ارتکاب جرم قتل ۱۷ سال سن داشت و به بيماری روانی دچار بود، به محکومیت متهمان دیگری از این‌گونه، همچون سالار شادی‌زادی و سامان نسيم نیز پرداخته است.

فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران با تأکيد از دولت ايران خواسته‌اند تا اعدام تمام محکومان نوجوان را فوری متوقف کند و به‌عنوان نخستین گام در راه لغو کامل مجازات اعدام، دست از اجرای اين مجازات در مورد نوجوانان بردارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • s

    گویا این فدراسیون های حقوق بشری صدایشان از جای گرم بلند میشود، کشور در آستانه ی نابودی و جنگ بوده و حالا تازه به ساحل امنی دارد میرسد، مسئولین کشور در تلاشند حداقلی از امنیت اقتصادی و روانی را برای مردم ایجاد کنند، اونوقت اینا توقع دارند مسئولین خارجی به ایران نیان و منتظر کمتر شدن اعدام هه بمونن... دل خوش... اصلا خیلی از مردم ایران هیچ اطلاعی از میزان اعدام ها در ایران و دلیل اعدام ها ندارن. اگر این سازمان ها خیلی سازمان مدنی و حقوق بشری هستن بجای نسخه پیچیدن برای مسئولین اروپایی و ادامه دادن سختی های مردم ساکن ایران، کاری کنند که عامه مردم از این مشکلی که وجود داره مطلع بشوند و خود مردم خواهان کمتر شدن اعدام هه بشوند، مطمئنا تاثیر خواست مردم و اعتراضات مردم بیشتر از سفر نکردن اروپایی هااست، چه بسا که خیلی از مخالفین داخلی دولت و محافظه کاران هم مناظر همین اند که دیگر کشورها چنین ایرادهایی بگیرند، تل کشور را دوباره لب پرتگاه ببرند... نشستند دور گود و میگویند لنگ اش کن...

  • faryad

    اعتراض جامعه پزشکی در کرمانشاه، ماکو، یزد و کازرون برای قتل دکتر پیرزاده و اهانت به دکتر رزمجوییاین اعتراضات نسبت به بی‌عملی مقامات حکومتی در مورد قتل دکتر پیرزاده پزشک سرطان شناس اردبیل، دستگیری و اهانت به خانم دکتر رزمجویی در بیمارستان نورآباد ممسنی، و ادامه سیاستهای چپاولگرانه در حق پرستاران بود دوستان و نزدیکان دکتر پیرزاده تنها متخصص خون و سرطان شناس در اردبیل، در سایتهای اجتماعی، قتل وی را به ایادی وزارت بدنام اطلاعات نسبت داده‌اند، که در واکنش به اعتراضات دکتر پیرزاده در شیوع انواع سرطان در اثر پرتوهای رادیو اکتیو در منطقه او را به قتل رساندند.. بر اساس این گزارشها دکتر پیرزاده با مشاهده افزایش سرطان به‌خصوص در کودکان و زنان متوجه فعالیتهای غیراستاندارد شرکتهای روسی و چینی در منابع اورانیوم سبلان، می‌شود و در این مورد بارها گزارشهای اعتراضی و هشداری خطاب به ایادی حکومتی در استان نوشته بود