ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«قدرت نظامی داعش در یک سال اخیر تغییری نکرده است»

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند داعش از زمان آغاز حملات نظامی در یک سال پیش تاکنون قدرت نظامی‌اش تغییر چندانی نکرده است.

آمریکا و متحدانش میلیاردها دلار برای جنگ با «دولت اسلامی» (داعش) خرج کرده‌اند و بیش از ۱۰ هزار نفر از نیروهای آن را کشته‌اند. با این حال سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند داعش از زمان آغاز حملات نظامی در یک سال پیش تاکنون قدرت نظامی‌اش تغییر چندانی نکرده است.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند ارتش افراطی داعش همچنان قدرتمند است و نیروهای تازه‌ای که از خارج به سوریه و عراق می‌روند، جایگزین جنگجویان کشته‌شده این گروه می‌شوند.

افزون بر این داعش توانسته است به‌ویژه در لیبی، مصر و افغانستان گسترش یابد.

گمانه‌زنی‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا با اظهارات خوش‌بینانه جان آلن، نماینده ویژه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف جهانی علیه داعش، همخوان نیست. آلن هفته گذشته از «شکست» داعش سخن گفته بود.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به آسوشیتدپرس گفته است: «ما شاهد از دست دادن تعداد قابل توجهی از جنگجویان داعش نیستیم.»

بر اساس تخمین سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا داعش در حال حاضر ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار جنگجو دارد که این تعداد به همان اندازه ماه اوت سال ۲۰۱۴ است. حملات هوایی ائتلاف جهانی به مواضع داعش از همین ماه آغاز شد.

بر اساس تحقیقات اداره خدمات اطلاعات (IHS) که دفتر آن در کلرادو آمریکاست و در زمینه مسائل امنیتی فعالیت می‌کند؛ داعش در نیمه نخست سال جاری میلادی حدود ۹ درصد از قلمروی خود را از دست داد. افزون بر این در حالی که پیشروی داعش به نظر ناگزیر می‌رسید، رونق و جهش سال ۲۰۱۴ خود را از دست داد. شبه‌نظامیان کرد توانستند به‌ویژه در شمال سوریه مناطقی را از دست داعش خارج کنند.

در عراق اما نیروهای داعش توانستند شهر بزرگ رمادی را تصرف کرده و آن را حفظ کنند. از آن‌جا که دولت عراق تلاش چندانی برای شرکت دادن سنی‌ها در ساختار قدرت صورت نداده است، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که پیشروی داعش در مناطق سنی عراق ادامه خواهد داشت.

به‌گفته تحلیلگرانِ سازمان‌های اطلاعاتی، تاکتیک نیروهای داعش با حملات هوایی ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا تغییر کرده است. آن‌ها دیگر در ستون‌های طولانی جابه‌جا نمی‌شوند بلکه از زنان و کودکان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین برای ارتباطات خود از پیک استفاده می‌کنند تا از رهگیری و شنود سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا جلوگیری کنند.

از سوی دیگر درآمدهای داعش نیز چندان کاهش نیافته است. بر اساس آخرین گمانه‌زنی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا درآمد داعش از فروش نفت در یک سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. افزون بر این داعش یک میلیارد دلار از بانک‌های مناطق تحت کنترلش غارت کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.