ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحصن محمد ملکی در اعتراض به ممنوعيت خروجش از ایران

محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب ایران، در اعتراض به ممنوعيت خروجش از کشور و همچنين توقيف اموالش از چندی پيش در مقابل يکی از ساختمان‌های سپاه پاسداران تحصن می‌کند.

محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب ایران، در اعتراض به ممنوعيت خروجش از کشور و همچنين توقيف اموالش از چندی پيش در مقابل يکی از ساختمان‌های سپاه پاسداران تحصن می‌کند.

محمد ملکی خردادماه سال جاری در نامه سرگشاده‌ای اعلام کرد که اداره حقوقی سپاه پاسداران او را ممنوع‌الخروج کرده است.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، در گزارشی که روز جمعه ۹ مرداد / ۳۱ ژوئيه منتشر کرده، نوشته است که اين تحصن از سه هفته پيش روزهای دوشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در مقابل ساختمان «دنا» در ميدان ونک برگزار می‌شود.

افزون بر محمد ملکی، جمعی از خانواده‌های زندانيان سياسی و قربانيان نقض حقوق بشر در ايران نيز در این تحصن شرکت می‌کنند.

این استاد بازنشسته دانشگاه تهران خردادماه سال جاری در نامه سرگشاده‌ای اعلام کرد که اداره حقوقی سپاه پاسداران او را ممنوع‌الخروج کرده است.

محمد ملکی در نامه خود نوشته بود که پس از حدود شش ماه تلاش و «شنیدن حرف‌های دروغ و ضد و نقیض از سوی مقامات مسئول»، در آبان‌ماه سال گذشته دادستانی انقلاب تهران به او گفته است که از تاریخ سوم دی‌ماه ۱۳۹۲ دیگر ممنوع‌الخروج نیست، اما او از طرف اداره حقوقی سپاه پاسداران ممنوع‌الخروج شده است.

محمد ملکی قصد داشت برای دیدار فرزندانش به خارج از ایران سفر کند اما از سفر او جلوگیری شده است.

او در فروردین‌ماه سال جاری نیز به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، نامه‌ای نوشت و در آن حقی را که از آن محروم شده بود بیان کرد.

محمد ملکی در مورد توقیف اموالش به هرانا گفته است این اموال شامل «صد جلد کتاب، موبايل، کامپيوتر و امثال آن» است که به‌هنگام بازداشت‌اش توقیف شده بود و هنوز به او بازگردانده نشده است.

جمعی از خانواده‌های زندانيان سياسی و قربانيان نقض حقوق بشر در ايران نيز در تحصن محمد ملکی شرکت می‌کنند.

او افزود برای رسیدن به حق‌اش چاره‌ای جز تحصن نداشت و اگر به هدف خود نرسد به این تحصن ادامه خواهد داد.

او اين اعتراض را «شخصی» ندانست و گفت افراد زيادی در ایران هستند که ممنوع‌الخروج‌اند و این اعتراض مسالمت‌آميز می‌تواند «اعتراض همه کسانی باشد که به طرق مختلف حقوقشان از سوی صاحبان قدرت نقض شده است».

محمد ملکی درباره انتخاب ساختمان «دنا» به‌عنوان محل تحصن گفت: «اين ساختمان قبلاً لاستيک‌سازی بود و طی يک روند عجيب تعلق گرفت به شيخ محمد يزدی رئيس مجلس خبرگان فعلی که مدتی هم رئيس قوه قضائيه بود. ما که بخشی از اعتراض‌مان به چپاول اموال بود اين‌جا را انتخاب کرديم که اشاره‌ای هم به اين چپاولگری‌ها باشد.»

محمد ملکی ۸۲ سال سن دارد. او به دلیل انتقادهایی که از بسته شدن دانشگاه‌ها مطرح کرده بود، در تیرماه ۱۳۶۰ دستگیر و مدت پنج سال در زندان به‌‌سر برد. ملکی در این مدت شاهد اعدام‌های گسترده‌ای بود که در زندان‌های ایران رخ داد.

او بار دیگر در سال ۱۳۷۹ به مدت شش ماه دستگیر شد و بار سوم هم در مردادماه سال ۱۳۸۸ در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و به مدت سه ماه زندانی شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • خشایار

    حالا خوب که شما یک عکس از اقای نوریزاد گذاشتین گرچه سعی شده اسمی از ایشان برده نشود!! متاسفانه بعذ از اینکه هفته پیش اقای نوریزاد در مصاحبه با صدای امریکا گفتند که امیدی به دولت روحانی و همراهانش به تلاش برای گرفتن حق مردم ندارد و پیروان دین بهائیت دارای حقوق انسانی هستند، مورد غضب اصلاح طلبان و طیفی از ملی مذهبی ها قرار گرفته اند. طوری که خبرگزای هرنا نیز هیچ عکس یا اسمی از اقای نوری زاد نبرده است. به دوستان پیشنهاد می کنم که در فیس بوک نامه ی اقای نوری زاد به پسرش اباذر را بخوانند