ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دخالت انسان عامل اصلی خشک شدن تالاب‌های ايران است

معاون امور تالاب‌ها علت خشکی تالاب‌ها را «برداشت بی‌رويه از منابع آبی» عنوان کرد

مسعود باقرزاده کريمی، معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست، يکشنبه ۱۱ مرداد، از خشک شدن ۵۰ تا ۹۰ درصدی ۴۰ تالاب ايران خبر داد.

باقرزاده کريمی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، با اشاره به اين که مساله مهم در خشکی تالاب‌های فصلی، طولانی شدن زمان خشکی آن‌ها از يک تا دو ماه به هفت تا هشت ماه است، اين روند را «خارج از روال طبيعی» دانست و علت را «برداشت بی‌رويه از منابع آبی» عنوان کرد.

معاون امور تالاب‌ها با ذکر مثال‌هايی از خشک شدن تالاب‌هايی مانند درياچه اروميه در استان آذربايجان غربی، تالاب گاوخونی در استان اصفهان، تالاب پريشان و مهارلو در استان فارس، درباره دليل خشک شدن يکباره چشمه طاق بستان گفت: «در اين گونه موارد علت به برداشت‌های بی‌رويه از منابع زيرزمينی برمی‌گردد به طوری که وقتی ميزان برداشت‌ها کاهش يابد آب دوباره به آن حوضه آبی برمی‌گردد، اين اتفاقی است که برای چشمه طاق بستان کرمانشاه افتاده و اکنون دوباره آب به آن بازگشته است.»

طی يک ماه گذشته، چشمه طاق بستان در استان کرمانشاه چندين بار به يکباره خشک و دوباره آب در آن جاری شد.

برخی از کارشناسان محيط زيست علاوه بر مصرف بی‌رويه منابع آبی، سوء مديريت و سياست‌های دولت در توسعه سدسازی را دليل خشک شدن تالاب‌ها و درياچه‌ها در ايران می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.