ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزايش سرطان و بيماری‌های ريوی به دليل خشک شدن درياچه اروميه

مسعود تجريشی، رئيس کارگروه علمی ستاد احيای درياچه اروميه می‌گويد افزايش سرطان و بيماری‌های ريوی در جوامع محلی از پيامدهای خشک شدن درياچه اروميه است.

مسعود تجريشی، رئيس کارگروه علمی ستاد احيای درياچه اروميه می‌گويد افزايش سرطان و بيماری‌های ريوی در جوامع محلی از پيامدهای خشک شدن درياچه اروميه است.

تجريشی، امروز دوشنبه ۱۲ مرداد به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ايرنا) گفته که سال ۱۳۹۳ در جزيره اسلامی، يکی از جزاير درياچه اروميه، ۸۸ نفر مورد آزمايش قرار گرفتند که نتايج آن نشان داد ۱۸ نفر دارای بيماری‌های ريوی هستند.

به گفته تجريشی، اين بيماری‌‌ها آثار و عوارض خشک شدن درياچه است که در انتظار جوامع محلی است و به مرور خودش را نشان می‌دهد.

چند ماه پيش نيز عليرضا سيدقريشی، يک مقام سازمان محيط زيست آذربايجان غربی در مورد خشک‌شدن کامل درياچه اروميه و شکل‌گيری بيماری‌های ريوی و نوظهور در منطقه هشدار داده بود.

سرمازدگی يکی ديگر از پيامدهايی است که تجريشی برای خشک شدن درياچه اروميه برشمرده و گفته: «درياچه در هوای گرم و سرد منطقه تعادل ايجاد می‌کرد اما اکنون چون درياچه خشک شده است ديگر منبعی وجود ندارد که انرژی سرد هوا را جذب کند بنابراين در زمستان هوا سردتر و تابستان هوا گرم‌تر شده است.»

به گفته او شور شدن خاک‌های کشاورزی و گرد و غبار ناشی از بستر خشک درياچه، «فاجعه» ديگری است که به تدريج در حال رخ دادن است که اگر در بدنه اجرايی منطقه و مردم آن حساسيت لازم ايجاد نشود، «آينده سياهی در انتظار اهالی منطقه است.»

تجريشی می‌گويد: «در شهر تبريز حدود پنج ميليون نفر زندگی می‌کنند که در صورت خشک شدن درياچه نياز به جابه‌جايی دارند که همين جابه‌جا کردن چنين جمعيتی به هزاران ميليارد دلار هزينه نياز دارد.»

رئيس کارگروه علمی ستاد احيای درياچه اروميه همچنين گفته در سال آبی جاری (ابتدای مهر تا آخر شهريور) ۱۳۵ ميليون مترمکعب آب از سدهای بالادستی وارد درياچه اروميه شده و تلاش می‌شود تا در بهمن‌ماه سال جاری نيز آب بيشتری وارد بستر درياچه شود.

بسياری از منتقدان و کارشناسان بخش آب و محيط زيست نيز بی‌توجهی دولت به مديريت آب در استان‌های شمال غربی ايران در طول چندين سال را دليل اصلی بحران درياچه اروميه می‌دانند.

برداشت بی‌رويه آب از حوضه‌های آبريز درياچه اروميه و حفر چاه‌ برای توسعه کشاورزی يکی از دلايل اصلی پايين رفتن سطح آب در اين درياچه است.

در صورت خشکی کامل درياچه اروميه، دست‌کم پنج ميليون نفر به‌طور مستقيم تحت تأثيرات منفی آن قرار می‌گيرند، در حالی که جمعيتی که غيرمستقيم و در استان‌های ديگر آسيب خواهند ديد، بسيار بيشتر از اين تعداد خواهد بود.

در حال حاضر روند خشک شدن درياچه اروميه شتاب بيشتری گرفته است، به‌طوری که بيش از ۹۳درصد آب آن خشک شده و تنها هفت درصد از اين تالاب بين‌المللی باقی مانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    حقوق انسان از حقوق طبیعت جدا ناپذیر است! امید که ‌ایرانی در احیای حقوق خود برای انسان آزاد و مستقل شدن طبیعت را هم از چنگال استبداد آزاد سازد! شاد باشید. حمید