ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کم‌آبی زيست حيات وحش را در خوزستان به خطر انداخته است

کم‌آبی در مراتع و مناطق طبيعی و حفاظت شده استان خوزستان رو به بحران است و حيات گونه‌های جانوری به دليل کم‌آبی در معرض خطر است.

کم‌آبی در مراتع و مناطق طبيعی و حفاظت شده استان خوزستان رو به بحران است و حيات گونه‌های جانوری به دليل کم‌آبی در معرض خطر است.

عادل مولا، معاون محيط زيست طبيعی اداره ‌کل حفاظت محيط زيست خوزستان، امروز دوشنبه ۱۲ مرداد به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفته که شرايط آبی مناطق طبيعی خوزستان در «شرايط بدی» قرار دارد و به دليل خشک شدن چشمه‌ها و کاهش منابع آبی، «وضعيت اين مناطق در حال حرکت به سمت بحرانی شدن است.»

سازمان حفاظت محيط زيست استان خوزستان برای تأمين آب و غذای مورد نياز گونه‌های جانوری، «منابع آب دستی»، «آبشخورهای مصنوعی» ايجاد کرده و به‌طور دستی علوفه وحوش را تأمین می‌کند اما عادل مولا می‌گويد اين راه‌ حل يک روش «درمان موقت» است.

به گفته اين مقام سازمان محيط زيست «چشمه‌های فعال» در «ميش داغ» خوزستان خشک شده‌اند و به همين دليل آب‌رسانی با تانکر انجام می‌شود تا «جلوی آسيب بيشتر به حيات وحش گرفته شود.»

طی سال‌های گذشته تمامی زيستگاه‌های خوزستان از گونه آهو کمياب مشداخ (ميش‌داغ) خالی شده و جمعيت کوچک و شکننده شايد کمتر از ۱۰ تا ۱۵ آهو در ميش‌داغ تنها جمعيت باقی مانده از اين گونه حيوانی در استان خوزستان به‌شمار می‌رود.

در روزگاری نه چندان دور، خوزستان ميزبان تعداد بسياری آهو بوده که در دشت‌های اين استان زندگی می‌کردند. منطقه ميش‌داغ خوزستان که در ۱۰ کيلومتری مرز چزابه قرار دارد زيستگاه اصلی آهوان بوده است.

در همين حال از چهار ماه گذشته تاکنون شش آهو که برای نوشيدن آب به کانال آب منطقه ميش‌داغ رفته بودند، تلف شده‌اند.

به گفته عادل مولا با وجود پيگيری‌های متعددی که از سوی اداره کل حفاظت محيط زيست استان در حال انجام است، سازمان آب و برق خوزستان هيچ اقدامی در جهت ايمن‌سازی کانال آب در منطقه ميش داغ انجام نداده و تلف شدن آهوان اين منطقه به دليل سقوط در کانال همچنان ادامه دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    حقوق انسان از حقوق طبیعت جدا ناپذیر است! امید که ‌ایرانی در احیای حقوق خود برای انسان آزاد و مستقل شدن طبیعت را هم از چنگال استبداد آزاد سازد! شاد باشید. حمید