ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخریب باغ ۶.۵ هکتاری مشهد به دلیل اجرای یک پروژه تجاری

سازمان محیط زیست خراسان تخریب و گودبرداری باغ ۶.۵ هکتاری خیام ۱۸ مشهد در پی ساخت پروژه «جهان مال» را تأیید کرد.

سازمان محیط زیست خراسان تخریب و گودبرداری باغ ۶.۵ هکتاری خیام ۱۸ مشهد در پی ساخت پروژه «جهان مال» را تأیید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرهایی از تخریب باغ خیام از هفته گذشته منتشر شد. در پی آن پیمانکار پروژه تجاری مدعی شد که تخریب و گودبرداری این باغ با مجوز شهرداری و بر اساس پروانه احداث بنایی که توسط شهرداری مشهد برای مؤسسه اعتباری و مالی صادر شده است، انجام می‌شود.

شهرداری مشهد در حالی برای تغییر کاربری باغ خیام مجوز داده که بر اساس مصوبه سال گذشته شورای عالی معماری و شهرسازی، باغ‌های مشهد باید تثیبت شوند و هرگونه تغییر کاربری آن‌ها ممنوع است.

با وجود این٬ غلامحسین صاحبی٬ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد می‌گوید: «این باغ دارای یک پرونده قدیمی مربوط به سالیان گذشته است و در اصل و اساس کاربری آن تجاری بوده است.»

صاحبی افزود: «در حقیقت زمینی که امروز هتل همای مشهد در آن ساخته شده کاربری فضای سبز داشته، اما به‌هنگام ساخت این هتل توافقی برای ساخت انجام می‌شود که در زمین فعلی در منطقه خیام ۱۸ به عنوان ما به ازاء، فضای سبز ایجاد شود.»

او در ادامه توضیح داد که سال گذشته درباره کاربری تجاری از این باغ مذاکراتی صورت گرفت و قرار شد دو هکتار به شهرداری به این منظور تعلق بگیرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد با اشاره به این‌که هرگاه دو هکتار زمین این باغ به شهرداری اختصاص داده شود٬ تخریب این مکان قانونی است، گفت که هنوز این زمین به شهرداری تعلق ندارد.

محیط زیست خراسان با قطع درختان و تخریب فضای سبز به هر دلیلی مخالف است. موسی‌الرضا ثروتی٬ عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در این‌باره می‌گوید: «فراکسیون محیط‌ زیست مجلس، با تغییر کاربری فضای سبز در هر مکانی مخالف است و شهرداری‌ها اجازه ندارند برخلاف قانون، کاربری باغ‌ها و فضای سبز را تغییر دهند.»

واگذاری باغ‌های سرسبز مشهد به پروژه های عمرانی بزرگ در حالی صورت می گیرد که مشهد بر اساس بررسی‌های مسئولان شورای شهر از نظر میزان فضای سبز رتبه آخر را دارد و مردم این شهر سال گذشته حدود ۱۴۰ روز هوای ناسالم  تنفس کرده‌اند.

تخریب باغ‌های قدیمی تنها به مشهد محدود نمی‌شود. برای نمونه باغ‌های تاریخی شیراز و تهران نیز در خطر نابودی قرار دارند.

محمد حقانی٬ رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به این که کاهش باغات و به موازات آن افزایش آلودگی هوا شرایط زندگی در تهران را نه تنها برای انسان‌ها بلکه برای پرندگان نیز ناسالم و نامساعد کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.