ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ذخایر آب ایران ۵۵ درصد کاهش یافته است

به گفته نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با توجه به خشکسالی‌های اخیر و حجم برداشت‌های بی رویه، ذخایر آب کشور ۵۵ درصد کاهش یافته است.

به گفته محمدتقی توکلی ، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ایران، با توجه به خشکسالی‌های اخیر و حجم برداشت‌های بی‌رویه، ذخایر آب کشور ۵۵ درصد کاهش یافته است.

محمدتقی توکلی در این رابطه به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت: «میزان ذخایر آب کشور از ۹۲ میلیارد مترمکعب در حال حاضر به حدود ۴۵ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.»

او گفت که خشکسالی‌های پس از سال ۷۹ تاکنون، برداشت‌های بی‌رویه در کشاورزی، کاهش بارندگی و افزایش دما موجب وضعیت نابسامان ذخایر آبی کشور شده است.

ابوالفضل رضوی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز امروز پنج‌شنبه ۱۵ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران ( ایلنا) با بیان اینکه احتمال دارد امسال وضعیت روستاهای کشور از حیث آب شرب بدتر از سال گذشته باشد، گفت: «در سال ۹۳ بیش از شش هزار و ۶۰۰ روستا با تانکر آب‌رسانی شد اما امسال این رقم به بیش از هفت هزار روستا رسیده است.»

وضعیت آب شرب در بسیاری از روستاهای ایران بحرانی است. علی رشیدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان، ۱۰ مردادماه سال گفته بود که ۹۰۶ روستا در این استان با کمبود آب مواجه هستند و به همین دلیل آب مورد نیازشان از طریق تانکر تأمین می‌شود.

در تیرماه سال جاری نیز تعدادی از روستاهای بخش گهواره در استان کرمانشاه حدود دو ماه بود که با بی‌آبی شدیدی مواجه بودند و منابع تأمین آب این روستاها از دست رفته بود.

به گفته رحیم میدانی، معاون وزارت نیرو هفت میلیون تن از روستائیان ایران آب آشامیدنی خود را از طریق تانکرهای آب و آب‌رسانی سیار دریافت می‌کنند.

رحیم میدانی در گفت‌وگو با ایلنا از بحران جدی آب در کشور گفت و افزود: «در برخی از کشورها سرانه آب تجدیدپذیر کمتر از ایران است، اما مدیریت خوبی بر منابع آب دارند.»

میدانی با اشاره به این‌که یکی از اصول توسعه پایدار توجه به مسائل زیست‌محیطی است، گفت: «مثلاً متأسفانه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که منجر به خشک شدن دریاچه ارومیه می‌شود و این یک ناهنجاری در مدیریت آب و از مصادیق سوء عملکرد است.»

او تأکید کرد که به دلیل عدم مدیریت صحیح امکان دارد منابع آب زیرزمینی در ایران تا ۱۵ سال آینده از دست برود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    حقوق انسان از حقوق طبیعت جدا ناپذیر است! امید که ‌ایرانی در احیای حقوق خود برای انسان آزاد و مستقل شدن طبیعت را هم از چنگال استبداد آزاد سازد! شاد باشید. حمید