ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استخدام خارج از آزمون یک‌چهارم نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش

بنا به گفته مقام‌های آموزش و پرورش، از پنج هزار فرصت شغلی این وزارتخانه در سال ۹۴، بیش از هزار و ۷۰۰ نفر از میان خانواده‌های آسیب‌دیدگان جنگ ایران و عراق استخدام خواهند شد.

بنا به گفته مقام‌های آموزش و پرورش ایران، از پنج هزار فرصت شغلی این وزارتخانه در سال ۹۴، بیش از هزار و ۷۰۰ نفر از میان خانواده‌های آسیب‌دیدگان جنگ ایران و عراق استخدام خواهند شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ایران، آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای استخدام سه هزار و ۷۰۰ نفر از این پنج هزار نفر، ۲۷ شهریور ماه ۹۴ برگزار خواهد شد.

سایت وزارت آموزش و پرورش، روز چهارشنبه، چهاردهم مرداد‌ ماه، اعلام کرد که اطلاعات مربوط به شرایط و ضوابط استخدامی، رشته‌های شغلی، رشته‌های تحصیلی و مقاطع مورد پذیرش در رشته‌ها و شهرهای پذیرنده، همزمان با شروع ثبت‌نام (۱۵ مرداد ماه)، در اطلاعیه‌ای منتشر می‌شود.

به گزارش پورتال رسمی وزارت آموزش و پرورش، سید محمد بحطایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش، گفته است که از تعداد پنج هزار استخدامی وزارت آموزش و پرورش، هزار و ۳۰۰ نفر از فرزندان جامعه ایثارگر و شاهد استخدام خواهند شد.

خبرگزاری تسنیم هم به نقل از محمد حسین کفراشی، مدیرکل دفتر شاهد و ایثارگران وزارت آموزش‌ و پرورش نوشته است: «از میان پنج هزار نفری که قرار است در آموزش و پرورش استخدام شوند، باید ۲۵ درصد از میان خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران بالای ۲۵ درصد باشند.»

به این ترتیب از پنج‌ هزار نفری که قرار است از طریق آزمون استخدامی به استخدام آموزش و پرورش دربیایند، هزار و ۲۵۰ نفر، پیشاپیش و بدون برگزاری آزمون، از میان خانواده‌های کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان جنگ ایران و عراق خواهند بود.

آموزش و پرورش برای در نظر گرفتن سهمیه خاص "فرزندان شهدا" در استخدام، به ماده ۴۸ قانون مقررات مالی دولت استناد می‌کند.

به گفته مدیرکل دفتر شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، بر اساس این ماده، «هر‌گاه استخدامی در دولت انجام شد، باید ۲۵ درصد استخدامی‌ها از میان فرزندان شهدا،‌ آزادگان و جانبازان بالای ۲۵ درصد باشد.»

فرزند شهید، فرزند جانباز ۲۵ درصد و بالاتر، فرزند آزاده (اعم از شاغل، بازنشسته، فوت‌شده یا از کار افتاده)، مشمول ماده ۴۸ قانون مقررات مالی دولت هستند.

جزییات نحوه گزینش این هزار و ۳۰۰ نفر اعلام نشده و مدیرکل دفتر شاهد تنها گفته است: «از فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان خواسته شده فرم‌های مربوط را تکمیل کنند تا مشخص شود در رشته‌هایی که قرار است جذب نیرو داشته باشند، چه‌ تعداد از فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان می‌گنجند.»

به این ترتیب، در اطلاعیه‌ای که امروز (۱۵ مرداد)، در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده، آمده است که «وزارت آموزش و پرورش به منظور تأمین نیروی انسانی متعهد و كارآمد مورد نیاز، حدود سه هزار و ۷۰۰ نفر از افراد واجد شرایط را از طریق برگزاری آزمون توانمندهای عمومی و تخصصی  استخدام می‌نماید.»

امتیازهای «ایثارگران» در آزمون

گذشته از این‌که یک‌چهارم نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش بدون آزمون و از میان خانواده‌های آسیب‌دیدگان جنگ استخدام خواهند شد، بین سه هزار و ۷۰۰ نفر باقی‌مانده هم خانواده‌های آسیب‌دیدگان جنگ و هم‌چنین فرزندان فرهنگیان شاغل در آموزش و پرورش اولویت دارند.

علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، پیش‌تر گفته بود: «فرزندان فرهنگیان، مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی نیز در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در اولویت هستند.»

به گفته مدیرکل دفتر شاهد این وزارتخانه در روز نهم تیر‌ماه ۹۴، «ابتدا اولویت با فرزندان شهدا،‌ جانبازان و آزادگانِ آموزش و پرورش است و پس از آن اولویت با سایرین خواهد بود.»

در اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش و در صحبت‌های مسئولان، اعلام نشده است که فرزندان فرهنگیان تا چه میزان و به چه شکل در اولویت هستند و در آزمون از چه امتیازهایی برخوردارند.

اما خانواده‌های آن بخشی از آسیب‌دیدگان جنگ که مشمول ماده ۴۸ قانون مقررات مالی دولت نیستند، در خصوص حد نصاب سنی آزمون، امتیازهایی دارند. حد نصاب سنی برای داوطلبانی که در جنگ ایران و عراق حضور داشته‌اند، به میزان مدت حضورشان در جبهه، بیشتر است و برای خانواده‌های شهدا، آزادگان و مفقودالاثرها (شامل همسر، فرزندان، پدر، مادر، خواهر و برادر) این حد نصاب پنج سال بیشتر در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، به گفته مدیرکل دفتر شاهد، «پنج درصد سهمیه استخدام به رزمندگان دارای سابقه حداقل شش ماهه حضور در جبهه اختصاص دارد و پنج درصد نیز از جانبازان زیر ۲۵ درصد با برگزاری آزمون و بر اساس نتایج رقابت میان این گروه استخدام می‌شوند.»

با این حساب، علاوه بر هزار و ۲۵۰ نفری که بدون آزمون استخدام خواهند شد، به گفته محمدحسین کفراشی، ۵۰۰  نفر از خانواده‌های آسیب‌دیدگان جنگ هم از طریق برگزاری آزمون جذب آموزش و پرورش خواهند شد.

مدیرکل دفتر شاهد آموزش و پرورش، ۱۲ مرداد ۹۴ هم گفته بود: «در ۱۵ سال گذشته حدود ۱۴ هزار نفر از فرزندان شهدا و نیز بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر از خانواده ایثارگران در این مجموعه استخدام شده‌اند. علاوه بر این، تعداد زیادی از فرزندان جانبازان و آزادگان نیز مشغول به کار هستند که آمار دقیقی از تعداد این افراد در اختیار نداریم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ali

    تکلیف داوطلبانی که مشمول ماده ۴۸ هستند چیست؟