ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطعنامه شناسایی عاملان حملات شیمیایی در سوریه تصویب شد

سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی با اتکاء به قطعنامه‌ای که در شورای امنیت تصویب شد، ماموریت یافته عاملان حملات شیمیایی در سوریه را معرفی کند.

سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی با اتکاء به قطعنامه‌ای که در شورای امنیت تصویب شد، ماموریت یافته عاملان حملات شیمیایی در سوریه را معرفی کند.

روز جمعه ۸ اوت، هر پانزده عضو شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه‌ای رای مثبت دادند که امکان شناسایی مسببان حمله شیمیایی به مناطق سوریه را فراهم می‌کند. با این مصوبه، عاملان حملات شیمیایی، معرفی شده و تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

طبق این قطعنامه، سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی (OPCW) و دبیرکل سازمان ملل، ماموریت می‌یابند تحقیقاتی پیرامون کاربست گاز کلر در جریان جنگ داخلی سوریه انجام دهند و عاملان چنین حملاتی را معرفی کنند.

تحقیقات سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه نشان داده که گاز کلر در درگیری‌ها و حملات جنگ داخلی به طور سیستماتیک مورد استفاده قرار گرفته اما این نهاد تا کنون ماموریتی برای شناسایی و معرفی عاملان این حملات نداشت.

دولت سوریه در پاییز سال ۲۰۱۳ و پس از فشارهای بین‌المللی پذیرفت که سلاح‌های شیمیایی خود را نابود سازد. در پاییز این سال، صدها نفر از غیرنظامیان سوری در جریان عملیاتی با گاز سارین کشته شدند و آمریکا تهدید کرد که در صورت عدم نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه، به این کشور حمله می‌کند.

هر دو طرف درگیری‌های سوریه، استفاده از سلاح شیمیایی در نبردها را تکذیب می‌کنند.

گاز کلر مشمول معاهده ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی نمی‌شود زیرا کاربرد غیرنظامی نیز دارد. با این همه، کاربست آن به عنوان سلاح ممنوع است. رژیم اسد تا کنون ۱۳۰۰ تن سلاح‌های شیمیایی این کشور را نابود کرده است اما کارشناسان بیم دارند که زرادخانه‌های تسلیحاتی سوریه به طور کامل از سلاح شیمیایی پاکسازی نشده باشد.

تصویب قطعنامه پیگرد عاملان حملات شیمیایی در سوریه، گامی مهم در رعایت حقوق ملل خوانده شده است. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل این مصوبه را موفقیتی بزرگ برای شورای امنیت خواند و گفت این تصمیم نشانگر تلاش مشترک جامعه جهانی برای یکی از مبرم‌ترین موضوعات زمانه است.

نگارش پیش‌نویس قطعنامه تصویب شده، به دلیل اختلاف نظر روسیه و آمریکا بر سر جمله‌بندی متن آن، مدت‌ها به طول انجامیده بود.

جنگ داخلی سوریه که از بهار ۲۰۱۱ شروع شده، به گفته دبیرکل سازمان ملل، بیش از ۲۵۰هزار کشته برجای گذاشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.