ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولین عملیات آمریکا علیه داعش از پایگاه اینجرلیک

جنگنده‌های نیروی هوایی امریکا برای نخستین مرتبه، مواضع داعش در سوریه را با پرواز از پایگاه اینجرلیک بمباران کرده‌اند. تا کنون از این پایگاه برای پرواز پهپادها استفاده می‌شد.

جنگنده‌های نیروی هوایی امریکا برای نخستین مرتبه، مواضع داعش در سوریه را با پرواز از پایگاه اینجرلیک بمباران کردند. تا کنون از این پایگاه برای پرواز پهپادها استفاده می‌شد.

ارتش آمریکا اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور عملیات بمباران مواضع داعش در سوریه از پایگاه اینجرلیک در ترکیه را آغاز کرده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت نخستین پروازها چهارشنبه ۱۲ اوت انجام شده‌اند.

تا کنون ارتش امریکا از پایگاه اینجرلیک ترکیه تنها برای اعزام هواپیماهای جنگی بدون سرنشین به سوریه استفاده می‌کرد. جنگنده‌های سرنشین‌دار یا از پایگاه‌های دیگر منطقه و یا از عرشه ناو هواپیمابر آمریکا به پرواز در می‌آمدند.

پایگاه نظامی اینجرلیک در استان آدانا قرار دارد.

دولت ترکیه در ماه ژوئیه با آمریکا در مورد استفاده از پایگاه استراتژیک اینجرلیک برای بمباران مواضع داعش در سوریه و عراق به توافق رسید. آنکارا تا پیش از این خود را از ورود نظامی به ائتلاف ضد داعش دور نگاه می‌داشت. مجوز استفاده آمریکا از پایگاه اینجرلیک، پس از مکالمه تلفنی اردوغان و اوباما در روز چهارشنبه ۲۲ ژوئیه نهایی شد.

رسانه‌های ترکیه در آن زمان نوشتند، دولت اردوغان با دادن این مجوز، نظر آمریکا برای ایجاد «منطقه حائل» در شمال حلب را جلب کرده است.

دولت ترکیه در حالی که از سوی مخالفان خود به حمایت از داعش متهم می‌شد، در ماه ژوئیه اقدام به بمباران مواضع «دولت اسلامی» در مناطق مرزی ترکیه و سوریه کرد و هم‌زمان به قرارگاه‌های حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در مرز عراق حمله برد.

دولت ترکیه هم‌زمان با عملیات نظامی در مناطق مرزی، یورش پلیسی گسترده‌ای در ۲۴ ژوئیه در  ۱۲ استان ترکیه برای دستگیری صدها نفر از مظنونان همکاری با داعش ترتیب داد. در تجسس خانه به خانه ماموران امنیتی، گروه زیادی از فعالان چپ و کرد نیز دستگیر شدند. این یورش‌ها از نگاه ناظران، واکنشی به پیروزی غافلگیر‌کننده حزب چپ‌گرا و کرد "اتحاد دمکراتیک خلق‌ها" تلقی شد که در انتخابات پارلمانی ترکیه به ۸۰ کرسی دست یافت.

تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند هدف اردوغان و حزب «عدالت و توسعه» از گشایش جبهه‌های جدید علیه داعش و حزب کارگران کردستان، پیشبرد سیاست تثبیت قدرت داخلی و تامین هژمونی منطقه‌ای است. حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن به اکثریت مطلق آرا دست نیافت و در حال حاضر سرگرم رایزنی برای یافتن شریک ائتلافی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.