ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطهری خطاب به معاون قوه قضائیه: هر اعتراضی جرم نیست

در پیوند با انتقادهای مسئولان قوه قضائیه به بازتاب دستگیری مهدی هاشمی، علی مطهری در نامه‌ای به معاون اول قوه قضائیه گفته است هر اعتراضی را نباید جرم و تضعیف قوه قضائیه دانست.

در پیوند با انتقادهای مسئولان قوه قضائیه به بازتاب دستگیری مهدی هاشمی، علی مطهری در نامه‌ای به معاون اول قوه قضائیه گفته است هر اعتراضی را نباید جرم و تضعیف قوه قضائیه دانست.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس ایران

علی مطهری در نامه خود به غلامحسین محسنی اژه‌ای که روز جمعه ۲۳ مردادماه در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منتشر شده، واکنش مسئولان قوه قضائیه درباره بازتاب دستگیری مهدی هاشمی را مورد انتقاد قرار داده است.

مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تضخیص مصلحت نظام، روز یکشنبه ۱۸‌مرداد برای اجرای حکم ۱۰ سال حبس خود به زندان اوین رفت. در کیفرخواست او ۱۲ اتهام وجود داشت که در دادگاه برخی از اتهامات او ادغام و از برخی تبرئه شد. جرائم او از جمله اختلاس، ارتشاء و مسائل امنیتی عنوان شده است.

در پی رفتن مهدی هاشمی به زندان اوین، فیلم‌ها و تصاویری از خداحافظی پدر، اعضای خانواده و دوستانش با او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن‌ها مهدی هاشمی اطلاعیه کوتاهی می‌خواند و نسبت به برگزاری غیرعلنی دادگاه و حکم صادرشده انتقاد می‌کرد.

محسنی اژه‌ای روز چهارشنبه در مورد بازداشت مهدی هاشمی گفته بود: «یکی از اتهامات مهدی هاشمی اختلاس توأم با جعل بود که حداکثر مجازات، یعنی ۱۰ سال حبس برای وی در نظر گرفته شد.»

معاون اول قوه قضائیه افزوده بود: «اگر مهدی هاشمی مدعی است که در حق وی ظلم شده است، به‌کار بردن این حرف نیز جرم و مصداق افتراست.»

علی مطهری در نامه خود نوشته است: «چه مانعی دارد که متهم یا مجرمی که بر پرونده خود تسلط کافی دارد یا وکیل او، معتقد باشد که حکم عادلانه‌ای درباره او صادر نشده است، خواه ادعای او درست و مطابق واقع باشد یا نباشد.»

او افزوده است: «حداکثر این است که قوه قضائیه پاسخ دهد که خیر، این حکم منطبق بر قانون و عادلانه بوده است، نه این‌که صرف اظهارنظر فردی که صلاحیت اظهارنظر در آن موضوع را داشته است منجر به اعلام جرم از سوی مقام قضائی گردد.»

مطهری نتیجه منطقی این روش را «عصمت قائل شدن برای قوه قضائیه» دانسته و گفته است «هیچ عقل سلیمی» این را نمی‌پذیرد.

او همچنین به انتقادهای صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نسبت به انتشار فیلمِ رفتن مهدی هاشمی به زندان پرداخته و نوشته است: «وداع یک خانواده با یکی از اعضای خود و بدرقه او تا زندان و تمکین به قانون و در عین حال اعلام آن‌ها که حکم عادلانه نبوده است که یک اظهارنظر از سوی افرادی است که به جزئیات پرونده و سیر دادرسی آن واقف هستند چرا باید مورد انتقاد باشد و تخریب نهاد قضائی نامیده شود.»

مطهری گفته است: «این کار، معمول همه خانواده‌هاست اما این‌که آن اعتراض وارد است یا نه، نیاز به توضیح قوه قضائیه دارد و حتی می‌تواند درخواست آن خانواده مبنی بر پخش جلسات دادگاه اجابت گردد.»

رئیس قوه قضائیه انتشار فیلم رفتن مهدی هاشمی به زندان را «تخریب دستگاه قضائی» دانسته و گفته بود: «چنین تلاش‌های مخربی در عزم دستگاه قضائی خللی ایجاد نمی‌کند.»

علی مطهری در پایان نامه خود به معاون اول قوه قضائیه نوشته است: «هر اعتراضی را مصداق جرم یا تضعیف قوه قضائیه معرفی نکنیم، بلکه کافی است توضیح لازم به مردم داده شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.