ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه فشارها بر شهروندان بهایی در ایران 

کیان ثابتی- در حالی که نمایندگان جمهوری اسلامی منکر هر گونه فشار و برخورد با بهاییان در ایران هستند، اذیت و آزار و بازداشت شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور هم‌چنان ادامه دارد.

در حالی که نمایندگان جمهوری اسلامی منکر هر گونه فشار و برخورد با بهاییان در ایران هستند، اذیت و آزار و بازداشت شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور هم‌چنان ادامه دارد. از جمله آخرین موارد گزارش شده، بازداشت یک فرد بهایی در تهران به نام «شهریار سیروس» است.

عکس از آرشیو

محاکمه و محکومیت ده شهروند بهایی در همدان به اتهام تبلیغ علیه نظام، تهدید و شعار‌نویسی علیه یک خانواده بهایی به نام «اقدسی» در تهران و ممانعت از دفن دو متوفی بهایی در تبریز و سنندج هم بخش دیگری از این فشارها و آزارها بوده است.

۲۱ مرداد ماه، «صبا گلشن»، یکی از ۲۰ شهروند بهایی محکوم شده در پرونده بهاییان یزد، خود را به زندان اصفهان معرفی کرد. او به چهار سال حبس تعزیری محکوم است.

صبا گلشن

با آغاز حبس صبا گلشن، ۱۵ نفر از ۲۰ محکوم پرونده یزد، زندانی و بقیه جهت اجرای حکم، احضار شده اند.

علاوه بر این‌ها، در پنج ماه گذشته تعداد زیادی از شهروندان بهایی در یزد بازداشت و زندانی شده‌اند. در حال حاضر بیش از ده شهروند بهایی در زندان یزد و چندین نفر هم به حکم دادگاه انقلاب یزد در شهرهای دیگر ایران، در زندان هستند.

عدم اطلاع‌رسانی در رابطه با این بازداشت‌ها موجب شده است که احضار، بازداشت و زندانی کردن بهاییان در یزد افزایش چشم‌گیر پیدا کند.

بازداشت شهروندان بهایی به اتهام اطلاع‌رسانی

یزد در بین شهرهای ایران تنها شهری است که سه شهروند بهایی در آن به اتهام اطلاع‌رسانی در اینترنت درباره نقض حقوق شهروندان بهایی، بازداشت و زندانی شده‌اند.

شمیم اتحادی

یکی از این افراد که هم‌اکنون در حال گذرانیدن دوران محکومیت است، «شمیم اتحادی» نام دارد.

او به اتهام ارسال فیلم کوتاهی از تخریب قبرستان بهاییان یزد توسط ماموران به شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان «من و تو»، بازداشت و محکوم شده است.

اتحادی در دادگاه بدوی به هفت سال حبس و جریمه نقدی و شلاق محکوم شد که حکم بدوی در دادگاه تجدید نظر به سه سال و سه ماه حبس تبدیل شد اما ماموران زندان بدون توجه به رای تجدیدنظر، حکم شلاق را در مورد او اجرا کردند.

«طناز محمدی» و «ایرج لهراسب» دو شهروند بهایی دیگر هستند که به اتهام انتشار اخبار مربوط به نقض حقوق شهروندان بهایی در فیس بوک، بازداشت و به ترتیب به یک و دو سال حبس محکوم شدند.

طناز محمدی چندی قبل آزاد شد اما ایرج لهراسب در حال گذرانیدن دوران محکومیت خود در زندان یزد است. او بیش از یک سال است که در زندان به سر می‌برد و در این مدت از آن‌جا که هیچ‌کدام از نزدیکانش در شهر یزد ساکن نیستند، هیچ ملاقات کننده‌ای نداشته است.

شهروندان بهایی و بازداشت‌های خودسرانه

در چند ماه اخیر، تعدادی از شهروندان بهایی توسط اداره اطلاعات یزد بازداشت شده‌اند. یکی از این موارد، بازداشت همسر و پسر ۱۷ ساله فریبا اشتری، یکی از زندانیان بهایی یزد است. ماموران اداره اطلاعات پس از یک هفته از آغاز اجرای حکم محکومیت فریبا اشتری، به منزل او مراجعه کرده و پس از تفتیش خانه و ضبط کتب مذهبی، «ناصر باقری» (همسر فریبا) و «فائز باقری» را بازداشت کردند. این پدر و پسر بهایی که به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور در بازداشت موقت بودند، پس از چهار ماه به قید وثیقه آزاد شدند. بنا بر اظهارات یک شهروند بهایی در یزد نیمی از شنوایی این نوجوان بهایی در زندان دچار آسیب شده که به او اجازه مرخصی و درمان تا اتمام قرار بازداشت داده نشد.

یکی دیگر از بازداشت شدگان «روحا ایمانی» است که ماموران اداره اطلاعات یزد، روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه با مراجعه به خانه او، پس از تفتیش کامل منزل بدون نشان دادن حکم قضایی، او را بازداشت کردند. این شهروند بهایی پس ازدو ماه بازداشت موقت، به قید وثیقه آزاد شد.

«انیسا بصیری» و «ندا امیری» هم دو شهروند بهایی دیگر هستند که در آخرین روزهای خرداد ماه، بازداشت و پس از یک هفته آزاد شدند.

آغاز اجرای حکم محکومیت ۱۵ شهروند بهایی

دادگاه انقلاب یزد در دو جلسه که در روزهای دوم و سوم شهریور ماه سال ۱۳۹۲ خورشیدی برگزار شد، ۲۰ شهروند بهایی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی با راه‌اندازی تشکیلات مخفی بهایی، به حبس‌های از یک تا چهار سال محکوم کرد. این ۲۰ شهروند بهایی از شهرهای یزد، اصفهان، کرمان و اراک بودند.

پس از آن‌که حکم بدوی عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شد، از دوم بهمن ماه سال ۹۳ احضار و زندانی کردن محکومان این پرونده آغاز شد. اولین فرد، «شهرام فلاح» از بهاییان کرمان بود که برای اجرای حکم سه سال حبس، خودش را به زندان معرفی کرد.

احضار و زندانی کردن تک‌تک محکومان این پرونده با فاصله زمانی تا پایان سال ادامه یافت و ۹ شهروند بهایی زندانی شدند. از بین زندانیان، «خسرو دهقانی» و «نغمه فارابی» از محکومان بهایی اصفهان بودند که به دلیل عدم پذیرش زندان دستگرد اصفهان به زندان یزد منتقل شدند.

دو شهروند بهایی دیگر به نام‌های «مهران اسلامی» و «فرحناز میثاقیان»، روزهای ۱۵ و ۱۷ فروردین ماه خودشان را به زندان یزد معرفی کردند.

یک ماه و نیم بعد اما بار دیگر احضار و زندانی کردن محکومان این پرونده ادامه یافت. «آذر پورخرسند» و «سهراب نقی‌پور»، دو شهروند بهایی ساکن اصفهان در دوم خرداد ماه برای اجرای حکم، خودشان را به زندان اصفهان معرفی کردند.

زندان اصفهان که در سال گذشته به دلیل کمبود جا حاضر به پذیرش محکومان پرونده بهاییان یزد نشده بود، این دو نفر را پذیرفت. در ۲۴ خرداد، «ساسان حقیری»، یکی دیگر از محکومان پرونده بهاییان یزد در اصفهان و توسط ماموران اداره آگاهی بازداشت و برای گذراندن محکومیت به زندان اصفهان منتقل شد.

عدم احضار و اجرا نشدن همزمان حکم محکومیت پرونده بهاییان یزد، باعث شده است تعداد زیاد زندانیان در زمان واحد مشخص نشود و به چشم نیاید و به این ترتیب مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد. اسامی زندانیان این پرونده و حکم صادر شده برای آن‌ها به این قرار است:

صبا گلشن: چهار سال حبس تعزیری.

خسرو دهقانی، شهرام فلاح، نوید حقیقی و ایمان رشیدی: هر کدام سه سال حبس تعزیری.

فریبرز باغی*، شبنم متحد، نغمه فارابی و فریبا اشتری: هر کدام دو سال حبس تعزیری.

فرح باغی، مهران اسلامی، فرحناز میثاقیان، سهراب نقی‌پور، آذر پورخرسند و ساسان حقیری: هر کدام یک سال حبس تعزیری.

از این عده، ۹ نفر در یزد، چهار نفر** در اصفهان، یک نفر در کرمان و یک نفر در اراک زندانی هستند.

اسامی زندانیان عقیدتی بهایی که در شهرستان‌های ایران زندانی هستند هم از این قرار است:

یزد: شمیم اتحادی، خسرو دهقانی (هر کدام سه سال حبس تعزیری)، ایرج لهراسب، فریبا اشتری، فریبرز باغی، نغمه فارابی (هر کدام دو سال حبس تعزیری)، فرح باغی، مهران اسلامی، فرحناز میثاقیان (هر کدام یک سال حبس تعزیری)

اصفهان: صبا گلشن (چهار سال حبس تعزیری)، ساسان حقیری، سهراب نقی‌پور، آذر پور‌خرسند، سوسن تبیانیان (هر کدام یک سال حبس تعزیری)

مشهد: نیکا خلوصی (شش سال حبس تعزیری)، سونیا احمدی (پنج سال حبس تعزیری)، نوا خلوصی (چهار سال و نیم حبس تعزیری)

سمنان: پویا تبیانیان (هفت سال حبس تعزیری)، افشین ایقانی (چهار سال و سه ماه حبس تعزیری)

ارومیه: فرحناز مقدم، گیسو شیخ حسن آبادی (هر کدام دو سال حبس تعزیری)

اراک: نوید حقیقی (سه سال حبس تعزیری)

کرمان: شهرام فلاح (سه سال حبس تعزیری)

همدان: حمید عزیزی (یک سال حبس تعزیری)

پی‌نوشت

* ماه گذشته به محکومیت دو سال حبس «فریبرز باغی»، دو سال حبس دیگر اضافه شد. اتهام: تشویش اذهان عمومی

فریبرز باغی قبل از آغاز محکومیتش در نامه‌ای سرگشاده اتهام‌های وارده به خود و همسرش را ناروا دانسته و خواستار عدالت و انصاف در صدور حکم شده بود. پخش وسیع این نامه در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، بهانه‌ای برای تشدید محکومیت او شده است.

** «سوسن تبیانیان»، زندانی بهایی شهر سمنان، به تازگی به زندان اصفهان منتقل شده است و به این ترتیب تعداد زندانیان بهایی اصفهان به پنج نفر افزایش یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.