ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استمداد لیبی از اتحادیه عرب برای مهار داعش

خلاء قدرت در لیبی فرصت مناسبی را برای یکه‌تازی «دولت اسلامی» در شهر سرت فراهم کرده است. اتحادیه عرب برای اقدام نظامی احتمالی علیه داعش، نشستی اضطراری برگزار می‌کند.

خلاء قدرت در لیبی فرصت مناسبی را برای یکه‌تازی «ولت اسلامی» در شهر سرت فراهم کرده است. اتحادیه عرب برای اقدام نظامی احتمالی علیه داعش، سه‌شنبه (۱۸اوت/۲۷ مرداد) نشستی اضطراری در قاهره برگزار می‌کند. دولت لیبی تقاضا کرده که جنگنده‌های ائتلاف عربی، مواضع شبه‌نظامیان در سرت را بمباران کنند.

تلاش نیروهای محلی برای عقب‌راندن داعش از شهر بندری سرت در لیبی ناکام مانده است. این شهر که زادگاه معمرقذافی است، به طور غیررسمی، پایتخت «دولت اسلامی» در لیبی محسوب می‌شود. سرت با حدود صد هزار نفر جمعیت، از ماه مه به تصرف داعش در آمده است.

پس از تصرف سرت، شبه‌نظامیان داعش به شکار آن دسته از سکنه شهر پرداخته‌اند که با ارتش یا پلیس همکاری دارند. از آنجا که سرت زادگاه معمر قذافی است، اکثر اهالی آن در دستگاه‌های دولتی کار می‌کنند.

داعش از کارکنان کلیه دوایر دولتی سرت خواسته به صورت کتبی به ابوبکر بغدادی، خلیفه خودخوانده «دولت اسلامی» اعلام وفاداری کنند. بن رجب که امام جمعه سرت و از قبیله «الفرجان» بود، مردم را به مقاومت در برابر این خواسته فراخوانده بود. این روحانی و اطرافیانش، در یورش شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» به منطقه "شماره سه" شهر سرت به قتل رسیدند.

بسیاری از سکنه منطقه "شماره سه" در سرت از اعضای قبیله «الفرجان» هستند. پس از بن رجب، داعش دست به قتل عام اعضای این قبیله زد.

شاهدان ماجرا گفته‌اند که این منطقه با خمپاره و تانک به تصرف در آمد. گفته شده که شبه‌نظامیان دولت اسلامی حتی بیمارستان سرت را به اتش کشیده‌ و ۲۲ نفر را در این بیمارستان زنده در آتش سوزانده‌اند.

طی درگیری‌های شنبه و یکشنبه (۱۵ و ۱۶ اوت)، دستکم ۷۰ نفر در سرت کشته شده‌اند. برای عبرت و وحشت سایرین‌، جنازه‌های بدون سر بسیاری از اعضای قبیله «الفرجان» بر این سو و ‌آن سوی سرت آویخته شده‌اند.

داعش از خلاء قدرت در لیبی به نحو احسن استفاده کرده است. این کشور ماه‌هاست دو دولت موازی دارد. دولتی که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، در شمال لیبی در طبروق مستقر است و دولت غیررسمی که اسلامگرایان در ا‌ن تفوق دارند، در طرابلس قرار دارد.

در زمانی که داعش سرگرم قلع و قمع مردم در سرت بود، نیروهای مسلح لیبی به جای اعزام شدن به این شهر، سرگرم برگزاری یک رژه نظامی در طرابلس بودند.

دولت رسمی لیبی در طبروق چشم به کمک‌های خارجی دوخته و از اتحادیه عرب خواسته که حملات هوایی هدفمندی را علیه مواضع داعش در سرت انجام دهد. بیم آن می‌رود که داعش پس از سوریه و عراق، لیبی را مقر سوم خود کند.

بدین منظور، سه‌شنبه ۱۸ اوت نشستی اضطراری در قاهره برگزاری می‌شود. دولت لیبی با انتشار یک بیانیه، علت این فراخوان را نقض شدید شرایط انسانی در سرت پس از پیشروی‌ داعش در روزهای اخیر اعلام کرده است.

در لیبی از زمان سقوط معمر قذافی در پاییز ۲۰۱۱، هرج و مرجی بی‌سابقه حاکم است و ده‌ها گروه مسلح و شبه‌نظامی، سرگرم نزاع با یکدیگرند. سازمان عفو بین‌المللی می‌گوید از سال ۲۰۱۴ تا کنون دستکم ۶۰۰ غیرنظامی در لیبی ربوده شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.