ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غار گردشگری یخ‌مراد به توالت تبدیل شده است

غار یخ‌مراد به توالت کارگرانی تبدیل شده که در حال اجرای طرح توسعه گردشگری و ساخت جاده در محدوده‌ این غار یخی هستند.

غار یخ‌مراد که در مسیر جاده تهران - چالوس واقع شده به توالت کارگرانی تبدیل شده که در حال اجرای طرح توسعه گردشگری و ساخت جاده در محدوده‌ این غار یخی هستند.

تبدیل غار یخ‌مراد به سرویس بهداشتی بیشتر از این منظر قابل نقد است که این غار به‌طور غیرمستقیم در تامین آب روستا نقش دارد.

حسین خداکرمی، دهیار روستای «کهنه‌دِه» که غار یخ‌مراد در نزدیکی آن واقع شده در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه حدود ۱۵ روز پیش در این منطقه عملیات جاده‌سازی با هدف توسعه گردشگری این غار آغاز شده است گفت: « در نزدیکی غار یخ‌مراد سرویس بهداشتی وجود ندارد، برای همین کارگرانی که مشغول ساخت جاده‌ یخ‌مراد هستند از آن به‌عنوان سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند.»

به‌گفته خداکرمی این مسأله باعث شده گردشگران نتوانند به داخل غار وارد شوند. برخی از آن‌ها حتی به دهیاری مراجعه کردند و به بوی نامطبوعی که مانع ورود گردشگران به غار می‌شود، اعتراض کرده‌اند.

او در ادامه اداره میراث فرهنگی و گردشگری البرز را به دلیل این‌که بدون هماهنگی با دهیاری دست به اجرای طرح توسعه گردشگری غار یخ‌مراد زده مورد انتقاد قرار داد.

تبدیل غار یخ‌مراد به سرویس بهداشتی بیشتر از این منظر قابل نقد است که این غار به‌طور غیرمستقیم در تأمین آب روستا نقش دارد.

به‌گفته دهیار روستا در پایین دست غار، رودخانه‌ «آزاد بَر» وجود دارد که به باور محلی غار یخ‌مراد در کمی و زیادی آب این رودخانه که یکی از سرشاخه‌های رودخانه کرج است، تأثیر دارد. پایین‌تر از غار نیز چند چشمه وجود دارد که آب آن به رودخانه می‌ریزد، این در حالی است که فضولات رها شده در غار به خاطر دمای داخل آن، قابل تجزیه نیست و در آینده ناقل بیماری‌های قارچی و عفونی خواهد شد.

غار یخ‌مراد در ۶۵ کیلومتری شهر تهران و در مسیر جاده تهران - چالوس و در حوالی روستای «آزاد بر» و روستای «کهنه‌ده» قرار دارد.

ارتفاع این غار از سطح دریا در حدود دو هزار و ۶۴۰ متر است و دهانه آن سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد. در ماه‌های اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت به‌سر می‌برند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mansour

    کاشکی فقط غار تبدیل به توالت شده بود.رودخانه، دریا ،ساحل زیبای خزر و جسارتأ عرض میکنم :  آخوند ها کل ایران را تبدیل به مستراح کرده اند!در عوض گنبدهای طلایی می سازند و ظاهر اسلامی شان  را رنگ و جلاء میدهند و بدینوسله تلاش دارند که بوی تعفن ذات کثیف خود را هم مخفی بدارند!

  • روزبه

    بنظر میاد حتی بهشت رو هم بدهندن دست ما چند روزه نابودش میکنیم. اون وقت یه عده هی ما فلان هزار سال تاریخ و فرهنگ داریم. آخه یک کارگاه راه سازی درست کنند بدون در نظر گرفتن نیاز های اولیه گارگران و کارکنان و محیط زیست محل؟ ما کجای کار تمدن بشری قرار داریم.