ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«حکومت‌های دیکتاتوری از موسیقی می‌ترسند»

مصاحبه با امید شیرازی٬ خواننده٬ نوازنده و آهنگساز

نسیم روشنایی - موسیقی با انسان چه می‌کند؟ آیا وسیله تفریح ماست؟ آیا ما را جادو می‌کند یا ما را به انسان بهتری تبدیل می‌کند؟

«موسیقی انسان‌ها را به هم نزدیک می‌کند. به همین دلیل است که تمام دیکتاتوری‌ها از موسیقی می‌ترسند و ممنوعش می‌کنند؛ مگر اینکه از آن به نفع خود استفاده کنند.»

امید شیرازی

موسیقی با انسان چه می‌کند؟ آیا وسیله تفریح ماست؟ آیا ما را جادو می‌کند یا ما را به انسان بهتری تبدیل می‌کند؟

به نظر امید شیرازی٬ خواننده، نوازنده و آهنگ‌ساز ایرانی ساکن آلمان٬ موسیقی وسیله تفریح نیست، بلکه سفر کردن بدون حرکت کردن است. این جادوی موسیقی است که متأسفانه انسان امروزی آن را فراموش کرده؛ زیرا آن‌قدر چشمانش درگیر دنیای ارتباطات شده است که گوش‌هایش را که قادر به درک این جادو هستند٬ به‌کار نمی‌گیرد.

امید شیرازی٬ خواننده٬ نوازنده ترومپت٬ پیانو و  ساز ابداعی‌اش «فریک» است. او هفت سال است سازی اختراع کرده به نام «فریک» که می‌تواند در حال اجرا آن را در دست گرفته و هم‌زمان بداهه بنوازد. فریک به‌نوعی استودیوی سیار است.

امید گروهی دارد به نام « Mr Shirazy& The Exile Orchestra»٬ «مِستر شیرازی و ارکستر تبعیدی‌ها» که از تعدادی هنرمندان بین‌المللی تشکیل شده است. او می‌گوید: «ما مهاجران٬ تبعیدیانی هستیم که به‌ندرت خودخواسته عزیزان و کشور خود را ترک کرده‌ایم. ما همه تبعیدی هستیم اگرچه اغلب در کشور میزبان زندگی خوبی هم دست‌وپا کرده‌ایم.»

اقیانوس «Ocean»٬ نام آلبوم تازه امید شیرازی است. اقیانوس٬ آلبومی موسیقی- تصویری است که به یک سفر شباهت دارد؛ سفری که از نقطه‌ای آغاز می‌شود و در پایان دوباره ما را به نقطه آغاز بازمی‌گرداند. ویدئو کلیپ ترانه اقیانوس این آلبوم روز ۲۵ اوت منتشر شد. لینک ویدئو کلیپ اقیانوس:

امید معتقد است که ما همه قطره‌هایی از اقیانوس ابدی هستیم. فرقی نمی‌کند که در کجای جهان به دنیا آمده‌ایم؛ همچنان که برای یک گیاه فرقی نمی‌کند مسلمان باشد یا یهودی یا مسیحی. ما هم از طبیعت جدا نیستیم. همه از یک سرچشمه‌ایم.

او در پاسخ به این سؤال که هدف او از آفرینش موسیقی چیست می‌گوید: اگر من موفق شوم با موسیقی‌ام کاری کنم شنونده با موسیقی رابطه عمیق‌تری برقرار کند٬ به هدفم رسیده‌ام ؛ زیرا موسیقی روح زخمی انسان‌ها را التیام می‌بخشد و امروز روح‌های زخمی کم نیستند.

امید شیرازی حدود بیست سال است که موسیقی می‌نوازد و می‌سازد. سبک او «Hi-Tech Global Funk» یا موسیقی تلفیقی الکترونیک و موسیقی بین‌المللی است.

رادیو زمانه درباره آلبوم اقیانوس٬ ویدئو کلیپ اقیانوس و موسیقی امید شیرازی با او گفت‌وگویی داشته است. 
از اینجا بشنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایلاکا

    چرت و پرت محض بود آقا... همه هم که بالاتر از ارتفاع معمول تشریف داشتند ! این روز ها هر جنبنده ای یه صدایی از خودش تولید می کنه و اسمشو می نهد موسیقی . در ضمن بالاخره معلوم نشد حکومت های دیکتاتوری از موسیقی خوششان می آید یا می ترسند ؟!! باور کنید هیچ الزامی نداره هم ساز بزنید هم وارد فلسفه و هنر بشوید !