ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدگاه

چرا کنگره آمریکا باید از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کند؟

ریچارد فالک و اکبر گنجی- اگر فرصت توافق هسته‌ای با ایران از دست برود، مسئولیت اخلاقی، سیاسی و قانونی آنچه بر سر منطقه و جهان خواهد آمد، بر عهده آمریکا و اسرائیل خواهد بود.

توافقی که باید موجب شادی دیپلماتیک شود، به یک کشمکش زشت جناحی در این مورد تبدیل شده است که آیا توافق بین‌المللی صورت گرفته با ایران توسط حکومت آمریکا تأیید می‌شود یا نه. کنگره آمریکا مرکز مخالفت‌ها و سدی در برابر توافق هسته‌ای است؛ جایی که جمهوری‌خواهان مخالف اوباما و دموکرات‌های طرفدار نتانیاهو تیم واحدی را تشکیل داده‌اند.

بارک اوباما در دانشگاه «آمریکن» واشنگتن دی‌سی

پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان با ایران به توافق رسیده‌اند، اما دولت اسرائیل با استفاده از نفوذ بسیارش در کنگره آمریکا، در حال نابودی تلاش‌های آنان است. تصویب توافق هسته‌ای در قطعنامه‌ای با رأی مثبت هر ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل- امری که در سنت شورای امنیت درباره این گونه مسائل حساس جغرافیای سیاسی کمیاب بوده- رویدادی ارزشمند است.

این مسئله پرسش‌هایی اساسی در باره سیاست داخلی آمریکا، رهبری‌اش در خاورمیانه و اعتماد به اعتبار نقش جهانی آن برانگیخته است. این توافق‌نامه، آزادی عمل ایران در برنامه هسته‌ای‌اش را فراتر از هر گونه محدودیتی که تاکنون بر کشوری اعمال شده، محدود می‌سازد. روشن است که این توافق، منافع ملی آمریکا در خاورمیانه، یعنی خاورمیانه با ثبات را تأمین می‌کند. این توافق حاصل تلاش‌های رئیس جمهور و وزیر امورخارجه برای اجتناب از وقوع جنگی دیگر در منطقه، و یک مسابقه تسلیحات اتمی خطرناک در آن است.

چنین تهاجمی به این سدشکنی دیپلماتیک، باید هشداری به شمار رود که عدم عقلانیت، در حال به چالش کشیدن منفعت شخصی و عقل عمومی است. اوباما به مناسبت‌های مختلف اظهار کرده که هیچ رهبر دیگری به غیر از نتانیاهو در مباحث سیاست ملی کشوری خارجی- یعنی آمریکا- چنین صریح دخالت نمی‌نکرده و نمی‌کند. (۱ و ۲ )

فیلیپ هاموند- وزیر خارجه بریتانیا- در پاسخ به پرسش یک نماینده مخالف پارلمان گفت: «سوالی که باید از خود بپرسید این است که چه نوع معامله [با ایران] برای تل آویو قابل قبول می‌بود. پاسخ البته این است که اسرائیل هیچ گونه توافقی با ایران را نمی‌خواهد. اسرائیل خواهان وجود یک حالت دائمی مقابله با ایران است، که به عقیده من به سود منطقه نیست.»

مسئله ایران

جمهوری اسلامی رژیمی غیر دموکراتیک است که به نحو سیستماتیک حقوق بشر را نقض می‌کند، و از سال ۱۹۷۹ تاکنون روابط خصمانه‌ای با آمریکا داشته است. با این حال، وضع آن از بسیاری از متحدان مسلمان آمریکا در خاورمیانه و شمال افریقا از نظر نزدیکی به دموکراسی و حقوق بشر بهتر است.

ایران کشور با ثباتی است که در نزدیک ۳۰۰ سال گذشته به هیچ کشوری تجاوز نظامی نکرده است. جمعیت ایران پس از انقلاب کمی بیش از دو برابر شده، اما تعداد دانشجویانش ۲۷ برابر شده است. ایران دارای ۴ و نیم میلیون دانشجوست که ۶۰ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین آثار لیبرالیستی، فمینسیتی، سکولار، و... متفکران غربی به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده است. آثار بزرگترین متفکران یهودی جهان در ایران منتشر شده است. ایران دارای یک طبقه متوسط گسترده بوده و تنها کشور منطقه -به جز ترکیه- است که اکثر پیش شرط‌های اجتماعی گذار به نظام دموکراتیک را دارد.

بیش از ۲۲ سال است که نتانیاهو در حال ساختن بمب اتمی برای ایران است. او به طور مداوم ادعا کرده و می‌کند که ایران فقط زمان بسیار کوتاهی با تولید بمب اتمی فاصله دارد. پیش بینی‌های آتش افروزانه نتانیاهو به وقوع نپیوست، ولی با گذشت زمان، اشتها و تمایل او برای جنگ با ایران بیشتر شد.

توافق هسته‌ای که شرایط و محدودیت‌های بسیاری -فراتر از قوانین بین‌المللی- به ایران تحمیل کرد، به هیچ‌وجه مقبول رهبران اسرائیل و لابی قدرتمندشان در آمریکا نیست. رفتار غیر منطقی اسرائیل در برابر توافقی که به کل منطقه کمک می‌کند، حداقل به دو شیوه قابل توضیح است. اولاً: نتانیاهو در این مدت در حال ترساندن مردم کشورش و به حرکت در آوردن جامعه اسرائیل علیه توافق است. ثانیاً: تمرکز بر روی برنامه هسته‌ای ایران، افکار عمومی را از مسائل دیگری که اسرائیل با آن مواجه است، منحرف می‌کند: از جمله مسئله فلسطین و زرادخانه هسته‌ای خود اسرائیل.

منافع ملی آمریکا یا منافع نتانیاهو

به گفته مکرر پرزیدنت اوباما طی ماه‌های اخیر، تنها آلترناتیو مخالفان توافق، جنگ است. منتها آمریکا باید به جای اسرائیل ایران را مورد تجاوز نظامی قرار دهد. حمله نظامی به ایران، واکنش شدید آن کشور و متحدانش را در بر خواهد داشت و کل منطقه به آتش کشیده خواهد شد. احتمالاً ایران با جمعیت ۷۸ میلیونی‌اش هم به عراق و لیبی و سوریه دیگری تبدیل خواهد شد که تروریست‌های سراسر جهان به آن گسیل می‌شوند. چگونه ممکن است که خطری با چنین پیامد‌های محتملی به سود منافع ملی آمریکا باشد؟

پذیرش توافق هسته‌ای کم هزینه‌ترین راه برقراری امنیت و صلح در کل منطقه است. به همین دلیل باید مردم و کنگره آمریکا به آن رأی دهند. مردم و دولت آمریکا باید بدانند که توافق هسته‌ای اولین و مهم‌ترین گام حل و فصل کلیه مسائل خاورمیانه است. آمریکا باید برای حل مسائل منطقه یک بسته جامع بلند پروازانه – شامل موارد زیر- داشته باشد:

الف- تضمین مرزهای موجود کلیه کشورهای منطقه از طریق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل.

ب- عاری سازی خاورمیانه از کلیه سلاح‌های کشتار جمعی.

پ- حل مسئله فلسطین از طریق گفت و گوهای دیپلماتیک میان دو کشور بر مبنای حقوق مردم فلسطین برای تشکیل کشوری مستقل، بادوام و پیوسته در تمامی سرزمین‌هایی که از سال ۱۹۶۷ به اشغال در آمده‌اند. اگر گفت‌وگوهای دیپلماتیک نتیجه‌بخش نباشد، سازمان ملل باید بر اسرائیل فشار‌های عملی وارد آورد.

ت- طرح امنیت جمعی و معاهده‌های دو جانبه عدم تجاوز با امضای کلیه کشورهای خاورمیانه.

ث- سرمایه‌گذاری در توسعه اقتصادی و سیاسی منطقه، به همراه قانونمند کردن فروش سلاح.

صلح اصل مشترک کتاب مقدس یهودیان، مسیحیان و مسلمانان است:

«امّت‌ها شمشيرهای خود را برای گاوآهن و نيزه‌های خويش را برای ارّه‌ها خواهند شكست و امّتی بر امّتی شمشير نخواهد كشيد و بار ديگر جنگ را نخواهند آموخت. و هركس زير مَوْ خويش و زير انجير خود خواهد نشست و ترساننده‌ای نخواهد بود.» ( کتاب مقدس، عهد عتیق، باب چهارم، آيات ۴-۳)

«خوشا به‌حال آنان که برای برقراری صلح در میان مردم کوشش می‌کنند، زیرا ایشان فرزندان خدا نامیده خواهند شد.» (کتاب مقدس، متی، باب پنجم:۹)

«صلح بهترين است.» (قرآن، نساء، ه ۱۲۸) «ای مومنان به پیمان‌ها[ی خود] وفا کنید.» (مائده، ۱)

برای زمانی بسیار طولانی، این ارزش‌های مشترک سه مذهب- که ریشه‌های بسیار عمیق در جهان‌بینی این سه تمدن دارند- نادیده گرفته شده‌اند. توافق هسته‌ای با ایران فرصتی را برای به حرکت آوردن جریان تاریخی در یک مسیر بهتر فراهم می‌کند. چنین فرصتی نباید از دست رود. اگر این فرصت از دست رود، مسئولیت اخلاقی، سیاسی و قانونی آنچه بر سر منطقه و جهان خواهد آمد، بر عهده آمریکا و اسرائیل خواهد بود.

--------------------------------------------------------

اصل انگلیسی مقاله منتشر شده است در هافینگتون پست ۲۱ آگوست ۲۰۱۵

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    ریچارد فالک مامور سیا : انقلاب اسلامی آش دست پخت کارتر بود که حاصل تماسهای بهشتی در سفارت امریکا در تهران با سولیوان و آقای  ریچارد فالک مامور سیا و رمزی کلارک (وزیر دادگستری پیشین ایالات متحده) و‌ فیلیپ لوس در به نوفل لوشاتو با خمینی بود تا تعهد بگیرند بعد از شاه ٬ گروههای روشنفکر را کنار زده و دستورات را گوش دهند و حکومت مشروعه سلطنتی راه بیاندازند بهمین منظور در بهمن ۵۷ بلافاصله دهها ژنرال بیگناه شاه مثل جهانبانی را اعدام کردند تا امکان کودتا را از بین ببرند . بعد با حمله به کردستان و ترکمن صحرا به کشتار فله ای ترکمن ها و اکراد ها پرداختند و با با نا دیده گرفتن ملاقات شورای انقلابتان از روز اول با امریکاییها سند از سفارت ساختید تا بازرگان برکنار و تند روها را حاکم کردند و بلافاصله به کشتار روشنفکران و اعدام هزاران نفر شامل زنان حامله در دهه شصت پرداختند و با بولدوزر جسدها را شبانه دفن کردند. بعدا با ادامه جنگ بیحاصل هزاران نوجوان را بر روی میادین مین و بمب شیمیای در خاک عراق فرستادند. تا فول دکتر بنی صدر میگفت با ادامه جنگ و شهید شدن هزاران ایرانی ادامه حکومت اسلامی بیمه شود! و بعدا بلافاصله فروهر و فرخزاد و بختیار ها را تکه تکه کردند و مختاری و سیرجانی ها را کشتند. بعد به کوی دانشگاه حمله کردند و دانشجویان را به خیابان پرتاب کردند. بخاطر حمایت از نوچه شان در انتخابات قلابی ۸۸ به تجاوز و دست شکستن جوانان در کهریزک و کشتار نداها در خیابان کردند. تمام اینها با توافق کشورهای غربی و برای ایجاد تنش در منطقه بوده که منطقه را بخرابی و یک قرن بعقب بکشند و میلیونها تحصیلکرده را از زندان حکومت اسلامی جذب کار کردند و میلیونها دلار پول اختلاس را با اغوش باز در بانکهایشان ذخیره کردند و میلیونها دلار اسلحه فروختندو و قیمت نفت را به سی سال پیش برگردانند.....

  • Farid

    برادر تهران بلی مردم ایران مثل مردم دیگر دنیا خواهان یک زندگی بدون تشویش وبرخوردار از شادی و امید هستند. ولی فکر میکنی با حکومت ولایت فقیه میتوان به ان دست یافت ؟! از روز اول با چماق بجان کتابفروشیها و دکه های روزنامه فروشی کردند و....و حالا تنش را به  عراق و سوریه و یمن و لبنان  و...کشانده اند...بطوریکه مردم لبنان و عراق بخیابانها ریخته و عکس خلیفه را آتش میزنند.... اینها حیاتشان با سرکوب مردم ایران و صدور ترور در منطقه  ادامه میبابد.... حالا اگر با صرف میلیاردها دلار جهت بمب اتم ناچار به توافق الکی و محرمانه شده اند دلیلی بر عقب نشینی انها و انتخابات ازاد  و دموکراسی و شادی  همیشگی مردم ایران ...نخواهد بود... باید دندان عفونتی کشیده شود....

  • الیاس

    این آقای تهران چه حوصله ای داره که اینهمه بحث و جدل اینجا می کنه ، مقاله ای که گذاشته شده از اکبر گنجی هست کاربران روی درستی یا نادرستی افکار اکبر گنجی نظر گذاشته اند کاش آقای تهران به جای این کارها تحمل به خرج می دادند و راهکار مفیدی می دادند .

  • بهنام

    جناب تهران : به قول معروف ( آرزو بر جوانان عیب نیست ) شما هم اینقدر بنشینید و دست روی دست بگذارید تا مثلآ همین اصلاح طلبان حامی ولایت وقیه بیایند و مثلآ مملکت را به سلمانی برده و اصلاح کنند بلکه شما و ما و ملت ایران هم به نان و نوائی رسیده و در آرامش و صلح و صفا زندگی کنیم ، البته شاید این آرزوی جنابعالی با رفتار و منش سوسول گرایانه کسانی که از عدم مقابله به مثل و پرهیز از هرگونه خشونت سخنگفته و صرفآ بر مبارزات مدنی تکیه میکنند و بس ، چند قرن دیگر طول کشیده و به درازا بیانجامد .

  • تهران

    آقا فرید: راجع به توافق جهانی در مورد کنار گذاشته شدن گزینه حمله نظامی به کشوری 78 ملیون نفری بحث میکنیم. برای بررسی مدعیات انتسابی به من یک سرچ ساده در اینترنت کافی است. کشوری با هزاران سال سابقه مدنی در معرض بزرگترین خطرات از 700سال اخیر است . نفرت تمام وجودت را فرا گرفته واین همان است که سر آغاز تمام فاجعه ها میشود. این مفروضات و نتیجه گیری های شما هیچ ربطی به این حرف من ندارد که کاهش تنش وحشتناک بین ایران و جهان به نفع مردم ایران وجهان است. مردم ایران مثل مردم دیگر دنیا خواهان یک زندگی بدون تشویش وبرخوردار از شادی و امید هستند. شما تغییرات در جامعه و بلوغ آن به شرایط روز را نباید به انتظارات و استنباط های خود تقلیل دهید ، این تفکر بخصوص در 50 سال اخیر باعث بروز تقابل های فاجعه آمیزی در مملکت وملت شده که بزرگترین دلیل آن همین نفرت کور و عشق به باور های خود میباشد. بیشتر آب به آسیاب تفکر نفرت نمیریزم . بدرود

  • Farid

    تهران: نمیدانم داستان جعلی  تریلیون دلاری که تاحالا خرج پروژه جنگنده F35 شده .......را از کدام روزنامه حکومت اسلامی خوانده ای ؟ د ولتی برای نودهزار تا ساقط نمیشه. را نشنیدی چون از سیمای بیت سانسور میشود. برادر٬ ایرانیها سی و چندسال است که مثل ایزدیها گرفتار داعش شده اند! مطمن باش هیچ حکومتی با اوباشگری و لات بازی و چماق و فساد  و متهم کردن منتقدان دوام نمیاورد حتی اگر به همه سران دنیا  کیسه پول و طلا و نفت ارزلن بدهد:  در توئیت منتسب به مهدی هاشمی، «امتیاز ایرانسل، فروش نفت به بهای ارزان به خانواده سلطنتی انگلیس !، انباشت بیش از شش میلیارد پوند در بانک‌های انگلیس ! و مبالغ زیادی در بانک‌های آسیایی و کشورهای اروپایی من‌جمله سوئیس، قاچاق پنج تن و ۸۰۰ کیلوگرم شمش طلا به ترکیه» از جمله فسادهای اقتصادی مجتبی خامنه‌ای ذکر شده بود....

  • تهران

    آقا فرید اول برو یک تریلیون دلاری که تاحالا خرج پروژه جنگنده F35 شده و از جیب مالیات بده های کانادایی آمریکای وانگلیسی وهلندی در شکم لاکهید ونورتروپ و جنرال داینامیک وریخته شده را حسابرسی کن بعد بیا سراغ نود هزار دلاری که قرار ه دولت کانادا را ساقط کنه. بابا جان هیچ دولتی برای نودهزار تا ساقط نمیشه. خدا بیامرزد جوانانی که نام بردی .حق هیچکدامشان مرگ ودر بدری نبود و نیست و نباید باشد . با این نگرانی که شما دور برداشتید " ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی" و ماراهم به سرنوشت ایزدی ها وترکمن های سوریه و آشوری ها و افغانها و بقیه کسانی که نظم نوین نئوکانهای کشور قرن 21 متمدن قانوندارتان برایشان رقم زد رهنمون بفرمایید. بابا جان داری شیپور رو از سر گشادش میزنی.

  • Farid

    در جواب تهران : من  و میلیونها ایرانی دیگر مثل ستارها و نداها و سهراب ها گران نسل جوانی هستم که باید از کودکی کار کند تا بتواند به پرداخت اجاره اتاقکشان کمک کند.  نگران جوانی هستم که با انواع و اقسام قراردادهای انچنانی با روس و چین  سرطان را همگانی کرده اند و غارت اموال عمومی توسط اقازاده ها ادامه داردو...... ولی خوشبختانه اگاهی نسل جوان انقدر زیاد است که بزودی کشور را به تمدن و قانون و قرن ۲۱ برمیرگردانند تا  مثل کانادا یک دولت را برای فقط نودهزار دلار اختلاس در استانه سقوط و انتخابات قرار دهد. 

  • Behrouz

    از بد نامی ریچارد فالک چپی همین بس که ستایشگر خمینی بوده و علاوه بر ظاهر زشت، باطن بس زشتتری هم دارد. چقدر کیف میکند اسرائیل که با کمی بیش از ۷ میلیون جمعیت ( عربها که ستون پنجم هستند بحساب نمی آیند) چه ترسی در دل دشمنانش انداخته است. ایران با ۷۵ میلیون، مصر با ۸۰ میلیون و سوریه و عربستان، سودان، .........همه از آن میترسند. گفته میشود که اسرائیل علاوه بر سلاحهای اتمی دارای سلاحهای هیدروژنی (که اوباما آنرا افشا کرد) هم هست و بد تر اینکه مجهز به EMP هم هست که میتواند دشمنانش را به عصر حجر بفرستد. ایران عامل اصلی فتنه و بی ثباتی منطقه بوده و ما شاهد باتلاق عراق و سوریه برای ایران هستیم. من اگر یک زندانی اعتصاب غذا بکند فکرم این خواهد بود که پس از آزاد شدن و اقامت در خارج چه رلی را بازی خواهد کرد.

  • مهران

    آقای گنجی تو یکی خواهشا برای این آخوندها و اوبامای شیعه دلت نسوزه ، چطور حاضر میشوی با وجود زندانهایی که از طرف آخوندهای بی وجدان بهت شده آخوندها را انسان بدانی ، نسخه دموکراتیک کردن تو برای آخوندها و اسلام خیلی وقت است از طرف مردم پاره شده است ، بس کن آقای به اصطلاح خیرخواه .

  • تهران

    آقا فرید بنده از 57سال پیش اینجا هستم و با یک شاه ،12 نخست وزیر ،دو رهبر و 7 رییس جمهور عمرم را تا حالا طی کردم، از این شعار ها هم زیاد دادم و زیاد شنیدم . فکر میکنی بقیه کشور ها بمب و موشک ندارند؟ یا نمیخواهند؟ بنده ستایش هیچکس را نمیکنم اموال زیادی هم ندارم که بترسم کسی بدزدد. با این داد وفریاد ها اعصاب خودتو خرد نکن .چشم هاتو باز کن ببین کسانی که اینطور میکنند استدلالشان خیلی به شما شبیه است.از کره مریخ که نیامده اند ، یکی مثل من وشما هستند که از مفروضات دلخواهشان نتایج دلخواهشان را میگیرند . هر چه به سرمان بیاید از خودمان است این را ناصر خسرو خیلی وقت پیش هم گفته. در هرحال همانطور که از یک چیز هایی نگرانی من هم از چیزهایی نگرانم نمیدونم تو از چی نگرانی ولی فکر نمیکنم در خطر دست وپا بریدن واسید پاشی و.... باشی. قبلأ هم گفتم ول کن ما را ،یه طوری میگذرونیم بحث در این مقال نمیگنجد بابا جان.

  • Farid

    در جواب تهران ! : بنده خدا مردم ایران ۳۸ است در زندان هستندو فقروفساد و اعتیاد و شلاق و تجاوز و زندان و اعدام و دست و پا قطع کردن  و شکستن و اسید پاشی جزو زندگی   روزمره مردم  شده و و اموالت را میدزدند و ستایش دزدان را میکنی که صدها میلیارد صرف بمب و موشک کردند! فکر کردی اینها از بمب دست کشیدند؟! تنها راه نابودی کامل  تمام سایتهای اتمی و بمب هسته ای میباشد.

  • تهران

    این هم از خانم ها و آقایان روشنفکر این مملکت. نظرات را ببینید یکی میگوید دموکرات ها آوردند یکی میگوید دهاتی ها هم به این میخندندو هکذا..... رفقا مثل اینکه حوصله شان از بیکاری در خارج سر رفته یا در داخل هوس آوانتوریسم انقلابی دارند یا نمیدانند آوارگی و بمباران شهر ها و بد بختی و دربدری متعاقب آن یعنی چه. تا تقی به توقی شد وانقلاب شد یا جنگ شد رفتن از خارج مواضع رادیکال صد تا یک غاز گرفتن و برای آزادی ملت سینه به تنور چسباندند حالا هم میخواهند به هر ترتیب جنگی راه بیندازند تا خودشون به نوایی برسند. بس کنید ، ما هم توی این مملکت خانواده داریم میخواهیم سر راحت به بالین بگذاریم. اگه میخواهید جنگ کنید برید سوریه یا لیبی یا هرجاکه دلتان میخواهد .راه باز جاده دراز . دست از سر مابردارید همونجا کمک هزینه بگیرید و گپ های انقلابی تان را بزنید ماهم اینجا یک خاکی توسرمان میریزیم.ول کنید مارا.

  • بهنام

    در این مقاله تمامی تقصیرها به گردن آمریکا و اسرائیل افتاده و جوری مظلوم نمائی شده که انگار نه انگار عامل بدبختیها و بحرانهای خاورمیانه خامنه ای و سپاه قاچاقچیان پاسدار است . تمام این شوی هسته ای و کش دادن آن به مدت ده سال ، برای این بود که نظام پوسیده خود را از خطر سرنگونی برهانند و در واقع آمریکا و متحدانش با دادن گارانتی و تضمین به مدت پانزده سال ، این حکومت ننگین و ضد بشری را بیمه کرده و قول بقای این جنایتکاران خائن وطن فروش را به آنان دادند . اما خوشبختانه اکنون و با مخالفتهای به جای کنگره آمریکا مبنی بر عدم توافق و اصرار بر تصویب عدم توافق ، ورق در حال برگشت است و ممکن است هیچگاه توافق نیم بند به ثمر نرسیده و موجب شکست ملایان فاسد ایران گردد . در مورد عواقب بعدی و بروز جنگ و بروز بحرانهای منطقه ای ، به قول معروف مرگ یک بار و سیون هم یک بار . به هر حال سرانجام روزی فرا خواهد رسید که ایران و ایرانیان از شر این خائنین آزاد خواهند شد ، چرا که ( ظلم پا بر جا نخواهد ماند )

  • شاهد

    صلح ضرورت اساسی خاورمیانه است .باید از معاهده هسته ای بدون قید و شرط حمایت کرد .

  • Farid

    پول ایرانیان در لبنان کجا خرج می‌شود؟ در ماه‌های اخیر نعیم قاسم، قائم‌مقام حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که ایران به این سازمان و نیز به حماس و جهاد اسلامی کمک کرده تا توان موشکی خود را در برابر اسرائيل افزایش دهند. سایت "تابناک" در سال ۲۰۰۸ گزارش داد که تا آن زمان "هيات ايرانی بازسازی لبنان" اقدام به ساخت و تکمیل ۱۴۰ مدرسه و آموزشگاه فنى، ۵۰ اماكن عبادتى، ۱۹ مراكز پزشكى و بهداشتى و در مجموع تکمیل ۹۸۰ پروژه در لبنان کرده است به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، "ایرنا" در روزهای اخیر سه طرح توسعه جاده‌ای اجرا شده توسط "ستاد ایرانی بازسازی لبنان" با حضور محمد فتحعلی سفیر ایران در لبنان در جنوب این کشور افتتاح و بهره‌برداری از آن‌ها شروع شده است.سفیر ایران در این مراسم از تلاش‌های "ستاد ایرانی بازسازی لبنان" برای بازسازی لبنان و ساخت و آماده سازی جاده‌های بین شهرهای جنوب این کشور قدردانی کرده است. در هفته‌های اخیر خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران با انتشار لیست تجهیزات نظامی اهدایی ایران به ارتش لبنان نوشت: «تجهیزات نظامی اهدایی‌ جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان بدین شرح است: تیربار دوشکا، مهمات دوشکا، توپ ۱۲۰ میلیمتری، مهمات توپ ۱۲۰ میلیمتری، توپ و مهمات توپ ۶۰ میلیمتری، .موشک‌انداز ضد زره تاو، موشک تاو، گلوله توپ ۱۵۵ میلیمتری، گلوله تانک و مهمات تانک "تی ۵۵" و مهمات تانک "تی‌ ۶۲".» زمین فوتبال با چمن مصنوعی که با هزینه ایران برای پر کردن اوقات فراغت جوانان لبنانی در جنوب لبنان ساخته شده است جمهوری اسلامی ایران برای ساخت بیش از ۹۰ پل به کشور لبنان کمک مالی کرده است

  • Farid

    با رعایت تمام خطوط قرمز خامنه ای در قرار داد توسط کری و اوباما ٬ دستیابی حکومت ایران به سلاح اتمی متوقف نشده، بلکه به تأخیر افتاده است .

  • neda

    نسرین ستوده : «طی دو ماه گذشته مکررا پیامک‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کردم که در آن فرستنده با طرح خواسته‌های نامشخصی می‌گفت اگر این خواسته‌ها را اجابت نکنم به اسیدپاشی، مثله کردن و مرگم می‌انجامد. این‌ها مشکلاتی بود که من این مدت با آن‌ها مواجه بودم

  • faryad

    اوباما گفته بود که این توافق اتمی بر اساس راستی آزمائی هست و نه بر اساس اعتماد تهیه شده. یعنی به زبان سلیس فارسی به طرف مقابل داره میگه که ما اصلاً به شما اعتمادی نداریم. آنوقت همزمان کنترل تاسیسات بسیار مهم پارچین را به خود کارشناس های رژیم ایران واگذار میکنند که به آژانس بین‌المللی گزارش بده. اگه اینو به یک آدمی که مثلاً در یکی از دهات خیلی دور افتاده ...زندگی میکنه بگی بدون شک قاه قاه به حماقت تهیه کنندگان توافق اتمی خواهد خندید!

  • nader

    ظریف با همکاری طولانی مدت با نیاک – شورای ایرانیان آمریکا ?! – و سحر نوروززاده مشاو ر نفوذی ایرانی اوباما و عضو نیاک و کری اعلامیه ای سرهم کردند تا حکومت اسلامی را ازتحریم بیشتر نجات داده و کری و اوباما هم اعلام پیروزی کنند. حالا کری هم باید جوابگوی این اعلامیه مشکوک تهیه شده به کمک نیاک به کنگره و مردم امریکا باشد. تمام امکانات و ساختمانهای اتمی هم حفظ میشود. در این یبن میلیاردها دلار پول مردم ایران بباد رفته و خواهد رفت برای اینکه هوس موشک و بمب دارند تا بخیال خودشان حکومتشان را بیمه کنند

  • hasani

    دستاوردهای تاریخی حسین آقا اوباما عقل کل, برنده جایزه صلح و قهرمان احزاب چپ در این مدت ! بمباران و نابودی لیبی دودستی تحویل دادن عراق به نوکر آخوندها, نوری المالکی جانی بی اعتنایی کامل به مردم ایران سال ۸۸ و بجاش نامه نگاری با خامنه ای بی اعتنایی کامل به فاجعه سوریه و حالا تقویت مزدوران حزب الله لبنان نتیجه, خاورمیانه در آتش, صدها هزار کشته و میلیونها آواره (۲۰۱۵ تا به امروز فقط ۶۰۰ هزار نفر با قایق خودشان را از لیبی و ترکیه به اروپا رساندند!

  • naseem

    آقای اوباما، ملایان به کمک شما دموکراتها به روی کار آمدند و با کمک شما دموکراتها جان تازه ای یافتند. نام شما و آقای کارتر را در تاریخ ایران با لکه های سیاه ترسیم خواهند کرد.