ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما حمایت کافی برای حفظ حق وتو به نفع توافق با ایران را کسب کرد

با رأی میکولسکی تعداد سناتورهای همراه با اوباما در حمایت از توافق هسته‌ای به ۳۴ نفر رسید؛ عددی طلایی که حامیان سیاست خارجی اوباما در برابر ایران امید دستیابی به آن را داشتند.

باراک اوباما روز چهارشنبه ۲ سپتامبر/ ۱۱ شهریور به حد نصاب رأی‌ سناتورهای آمریکایی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران در صورت استفاده از حق وتوی ریاست جمهوری دست یافت.

سناتور باربارا میکولسکی همراه با باراک اوباما

سناتور باربارا میکولسکی از ایالت مریلند، صبح روز چهارشنبه دوم سپتامبر در بیانیه‌ای متعهد شد که از توافق هسته‌ای کابینه باراک اوباما با ایران حمایت خواهد کرد و به نفع این توافق رأی خواهد داد.

با رأی میکولسکی تعداد سناتورهایی که با اوباما در حمایت از توافق هسته‌ای با ایران همراه شده‌اند به ۳۴ نفر رسید؛ عددی طلایی که کارزار حمایت از سیاست خارجی اوباما در برابر ایران امید دستیابی به آن را داشت.

باربارا میکولسکی در بیانیه‌اش گفته است: «هیچ معامله‌ای کامل نیست. به‌خصوص توافقی که با رژیم ایران صورت می‌گیرد. من به این نتیجه رسیده‌ام که طرح جامع مشترک [نام قانونی توافق با ایران در مجلس نمایندگان] بهترین گزینه موجود برای جلوگیری از رسیدن ایران به بمب هسته‌ای است. با توجه به این دلایل، من به حمایت از این توافق رأی خواهم داد.»

اوباما ۳۴ رأی حامی سناتورها را لازم داشت تا بتواند حق وتو ی خود را حفظ کند.

اکنون اگر مجلس نمایندگان رأی منفی به متن توافق هسته‌ای با ایران بدهد و چنانچه همه ۳۴ سناتوری که از اوباما حمایت کرده‌اند، به تعهد خود وفادار بمانند، اوباما حق وتوی رأی مجلس نمایندگان را دارد.

هم سنا و هم کنگره قرار است تا پایان ماه سپتامبر متن توافق هسته‌ای با ایران را به رأی‌گیری بگذارند.

با توجه به موضع‌گیری‌های جمهوری‌خواهان هر دو مجلس، فرض بر این است که اکثریت مجلس نمایندگان به احتمال زیاد به متن توافق با ایران رای مخالف خواهند داد. از این جهت حمایت دمکرات‌های دو مجلس از اوباما می‌تواند نقش کلیدی در سرنوشت رأی‌گیری داشته باشد. با تعهد میکولسکی، مخالفان توافق هسته‌ای با ایران قادر به جمع‌آوری اکثریت دو سوم برای نادیده گرفتن حق وتو اوباما نخواهند بود.

حفظ حق وتو به مفهوم تأیید نهایی توافق با ایران نیست

اوباما اگر رأی ۴۱ سناتور را با خود همراه می‌کرد، اصلاً نیازی به‌حق وتو نبود و می‌شد از آن اجتناب شود.

در چند هفته آینده کارزار حمایت از توافق با ایران سعی خواهد کرد که حداقل هفت سناتور دیگر را با خود همراه کند تا رأی مخالفان به جایی نرسد و توافق با ایران تصویب شود.

سناتور مارکو روبیو (جمهوری‌خواه از فلوریدا) در گفت‌وگو با «فاکس نیوز» توضیح داد که حفظ حق وتو به مفهوم برنده شدن در یک رأی‌گیری نیست: «اکثریت در کنگره معامله را رد خواهند کرد. رئیس‌جمهور با این وجود جلو خواهد رفت. به زور حق وتو، توافق را تحت قوانین تحریم‌های کنونی، اجرایی خواهد کرد. اما این روش در کابینه روسای جمهور بعدی الزام‌آور نخواهد بود.»

سخنگوی مجلس کنگره و نماینده جمهوری‌خواه اوهایو، جان بینر نیز در بیانیه‌ای در واکنش به رأی حمایتی میکولسکی گفت این «پیروزی برای اوباما نیست». او گفت حمایت دمکرات‌ها برای حفظ حق وتو اوباما به این مفهوم نیست که این توافق اجرایی خواهد شد.

از لحاظ قانونی، سناتورهای جمهوری‌خواه مخالف توافق با ایران درست می‌گویند. حتی پیش از آمدن رئیس‌جمهور جدید و مطرح شدن مجدد مسئله توافق با ایران در صحن مجلس نمایندگان، کنگره می‌تواند دردسرهای زیادی برای کابینه اوباما درست کند. به عنوان مثال کنگره می‌تواند لایحه‌های جدیدی را برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران پیشنهاد کند و حتی به تصویب برساند. این تحریم‌های اقتصادی جدید می‌توانند بر اساس نقض حقوق بشر در ایران، حمایت از تروریسم و تجاوز به کشورهای منطقه‌ای تنظیم شوند که با مفاد توافق فعلی هم در تضاد نباشند.

تا کنون تنها دو سناتور دموکرات باقی‌مانده‌اند که می‌گویند علیه توافق با ایران رأی خواهند داد: چاک شومر و رابرت منندز. این دو سناتور در مبارزه با توافق هسته‌ای با ایران بسیار سرسخت بوده‌اند.

در هفته آینده لابی‌های حزب دمکرات باید سعی خواهند کرد که جمهوری‌خواهان و نمایندگان مستقل را با خود همراه کنند که توافق هسته‌ای با ایران آینده‌ای به ‌غیر از قانونی شدن از طریق حق وتو اوباما داشته باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    لیندزی گرام، سناتور جمهوریخواه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا که مخالف شدید توافق اتمی ایران با قدرت های جهانی است، به حمایت سی و چهامین سناتور از توافق اتمی ایران واکنش نشان داد. لیندزی گرام در بیانیه ای که پس از حمایت باربارا میکولسکی، سناتور دموکرات ایالت مریلند از توافق اتمی صادر کرد، گفته است: "تنها دلیلی که آیت الله و سرسپردگانش در خیابان های تهران نمی رقصند، این است که آنها به رقصیدن اعتقادی ندارند." اهمیت حمایت باربارا میکولسکی از توافق اتمی این است که اگر کنگره آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است، مصوبه رد توافق اتمی ایران را تصویب کند و باراک اوباما آن مصوبه را وتو کند، با حمایت ۳۴ سناتور وتوی رئیس جمهوری به قوت خود باقی خواهد ماند. اگر هفت سناتور دیگر از ۱۰ سناتور دموکرات دیگری که هنوز نظر خود را درباره توافق اعلام نکرده اند از این توافق حمایت کنند، آنگاه ممکن است راه برای به رای گذاشتن مصوبه رد توافق اتمی بسته شود و اصلا نیازی به وتوی اوباما نباشد.

  • naseem

    فتنه شکنی اوباما!

  • nader

    السی هیستینگز عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت فلوریدا اعلام کرد در جریان رأی‌گیری کنگره، به توافق اتمی دولت اوباما با رژیم ایران، رأی منفی خواهد داد. او در سخنرانی خود برای گردهمایی 1200نفر از مخالفان توافق اتمی در فلوریدا، به سابقه تقلبات و دروغگوئیهای رژیم ایران به جامعه بین‌المللی اشاره کرد. این عضو دموکرات کنگره آمریکا این گفته باراک اوباما که مخالفان توافق اتمی کسانی هستند که خواهان جنگ عراق بودند رد کرد و گفت: آقای رئیس‌جمهور من به جنگ عراق رأی نداده بودم اما علیه توافق دولت شما با رژیم ایران، رأی خواهم داد.

  • nader

    ریس جمهور امریکا به این خواری ندیده بودیم ؟!

  • Farid

    مجله فرانت پیج روز جمعه 6شهریور 94 طی گزارشی فاش کرد: لابی هوادار رژیم ایران به 10 عضو دموکرات کنگره آمریکا پول پرداخت کرده تا از توافق اتمی با رژیم ایران حمایت کنند. این پولها توسط کمیته‌یی که اعضای آن افرادی چون تریتا پارسی و سیامک نمازی هستند و با رژیم ایران در ارتباط می‌باشند پرداخت شده است. مجله فرانت پیج این دموکراتها را خائن نامیده و نوشته است: لابی‌های رژیم ایران در حال خریدن دموکراتها هستند.

  • حسن

    خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از سناتور دموکرات محافظت بفرما