ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران خودروسازان و حق شهروندان

آیا یک کمپین مجازی عامل اصلی وضعیت بحرانی صنعت خودروسازی به حساب می‌آید و افت فروش خودروی داخلی و رکود این صنعت تنها ناشی از چنین کارزاری است؟

نزدیک به یک‌ماه پیش پیامی در شبکه‌های مجازی فارسی زبان دست به دست شد که از مردم می‌خواست خودرو داخلی نخرند. این‌که چه کسی یا کسانی برای نخستین بار به این فکر افتادند که مردم را به نخریدن خودرو داخلی دعوت کنند، محل مناقشه و جدل‌ صاحبان قدرت در ایران است.

مدیران صنایع خودروسازی این کمپین را وابسته به مافیای واردات خودروهای چینی می‌دانند و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم آن را اقدام ضدانقلاب می‌خواند. نعمت‌زاده در کنفرانس خبری خود گفته است: «این اقدام خیانت به تولید داخلی و کشور است، راه‌اندازی چنین کمپینی یک فعل حرام، مغایر با منافع ملی و یک عمل ضد انقلاب است.»

حال از نگاه مدیران دولتی و صاحبان صنایع خودروسازی، این کمپین مجازی عامل اصلی وضعیت بحرانی صنعت خودروسازی به حساب می‌آید. آیا واقعا این کمپین تنها پس از یک ماه توانسته است فروش خودرو داخلی را کاهش دهد و این صنعت را دچار رکود کند؟

خودروهای کُشنده

براساس قیمت‌های رسمی اعلام شده، قیمت ارزان‌ترین خودرو تولید داخل نزدیک به ۲۰میلیون تومان است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که میانگین درآمد خانوارهای ایرانی در سال گذشته ۳۱ میلیون تومان بوده است. یعنی اگر یک خانواده بخواهد ارزان‌ترین خودرو تولید داخل را خریداری کند، باید حداقل دو سوم از درآمد سالانه خود را هزینه کند.

علاوه بر قیمت بالا، کیفیت خودرو‌های تولید داخل هم همواره اعتراض مشتریان و کارشناسان صنایع خودروسازی را به دنبال داشته است. براساس گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت اداره استاندارد صنعتی تهران منتشر کرده است، در میان ۱۱ شرکت فروش و ارائه دهنده خدمات فروش خودرو، شرکت ایران خودرو در رتبه ششم و شرکت سایپا در رتبه یازدهم قرار دارند.

همچنین برپایه گزارش سازمان پزشکی قانونی، سهم خودروهای داخلی در تلفات جاده‌ای نزدیک به ۹۷درصد است. رییس اداره اورژانس پیش بیمارستانی تهران آبان‌ماه سال گذشته به هفته‌نامه سپید گفته است: «طبق آماری که به دست آمده پراید ۴۰.۱ درصد سهم حوادث پرتلفات را به خود اختصاص داده است، بعد از آن پیکان با سهمی ۱۶.۴ درصدی قرار دارد، سمند ۷.۴ درصد، پرشیا و ۴۰۵ درمجموع نزدیک به ۱۸درصد از این سهم را به خود اختصاص داده‌اند.»

خودروسازان زیان‌ده

با این‌حال گزارش‌های رسمی وزارت صنایع نشان می‌دهد که تولید و فروش خودروهای داخلی ایران در سال گذشته افزایش یافته است. مجموع تولید داخلی خودرو در سال گذشته به نسبت سال ۹۲، نزدیک به ۴۰۰هزار دستگاه و فروش خودرو نزدیک به ۶۰درصد افزایش یافته است.

اما آن‌گونه که گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، از فروردین‌ امسال تیراژ تولید خودرو با کاهش همراه بوده است. به‌گونه‌ای که تولید در ماه تیر امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافت.

کمبود نقدینگی، افزایش قیمت دلار و به تبع آن افزایش قیمت مواد و قطعات وارداتی مورد نیاز و زیان انباشته از مهم‌ترین عوامل بحران در صنایع خودروسازی ایران به شمار می‌آیند. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که شرکت سایپا ۱۲ هزار و ۸۲۵میلیارد تومان بدهی دارد. میزان بدهی ایران خودرو هم ۷۸۲ میلیارد اعلام شده است.

بنا بر اعلام دبیر انجمن قطعه‌سازان، خودروسازان ۴.۵ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند.این وضعیت سبب شده است که قطعه‌سازان با بحران کمبود نقدینگی روبرو شوند.

شرکت‌های خودروسازی در شرایطی با زیان انباشته روبرو شده‌اند که دولت با ایجاد محدودیت در واردات خودرو و مقاومت در برابر کاهش تعرفه‌ خودروهای وارداتی همواره از این صنعت حمایت کرده و شرایط انحصاری برای آن به وجود آورده است.

نسخه دولت؛ تحریک تقاضا

آن‌گونه که وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است؛ دولت برنامه‌ای برای کاهش قیمت خودرو ندارد و نمی‌خواهد این شرکت‌ها را به دلیل وضعیتی که دارند، برای اصلاح قیمت‌ها تحت فشار قرار دهد. برنامه دولت برای خروج از این وضعیت، تحریک تقاضا است و در همین راستا به گفته نعمت‌زاده «رییس‌کل بانک مرکزی طرحی را آماده کرده است تا بتوان تحریک تقاضای داخلی را با استفاده از تسهیلات بانکی صورت داد.»

پیش از این بانک مرکزی اعلام کرد که سقف تسهیلات خرید خودرو از هفت میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد. اما آیا افزایش سقف تسهیلات خرید خودرو می‌تواند بازار خودرو ایران را تحریک کند؟

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که سرانه خودرو در ایران ۱۶۴ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است که فاصله کمی با میانگین جهانی دارد و بازار ایران به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، کشش بیشتری ندارد. از سوی دیگر هرگونه تحریک تقاضا از طریق تزریق نقدینگی، می‌تواند نرخ تورم را افزایش دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کریم

    خودروسازان دست به دامن مراجع شدند پرسش جمعی از تولیدکنندگان و دست اندرکاران صنعت خودرو درباره کمپین تحریم خرید خودروهای داخلی پاسخ داد. به گزارش ایرنا، در متن پرسش جمعی از کارگران، تولیدکنندگان، اقتصاددانان، دانشگاهیان، متخصصان، بازاریان و اصناف کشور آمده است: همان گونه که مستحضرید صنعت و تولید ملی نقش مهمی در اشتغال و اقتصاد و همچنین تولید ناخالص ملی دارد،باتوجه به موفقیات اخیر دولت تدبیر و امید که با حمایت و عنایات مقام معظم رهبری (مذاکرات هسته ای و مذاکرات اقتصادی و صنعتی) حاصل شده است؛ جای بسی امیدواری برای ارتقا و بهبود صنعت و اقتصاد را نیز مهیا نموده است. در حال حاضر بیش از میلیون ها شغل در اقصی نقاط مختلف کشور در زنجیره تولید کالای ایرانی ایجاد شده که باعث افزایش و رشد در سلامت و کاهش فقر، فساد و فحشا و سایر آسیب های اجتماعی گردد. از آنجایی که همواره در سرلوحه تولیدکنندگان ما این امر قرار گرفته که مصرف کننده و مشتری ولی نعمت ما می باشند سعی شده در جهت افزایش و رضایتمندی مشتریان قدم برداشته شود. البته تحریم های ظالمانه دراین چندسال اخیر تا حدودی بر کاهش کیفیت تولیدات داخلی بی تاثیر نبوده،درحالی که یقینا با رهبری و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و مراجع عظام، همت مدیران، متخصصان و اتحاد ملت شریف به رتبه های بالاتر خواهیم رسید. اخیرا بعضی افراد سودجو با حرکات مشکوکی مدیریت شده با ایجاد کمپین های ضدتولیدی در فضاهای مجازی تلاش می کنند مانع از خرید و مصرف کالای ایرانی گردند تا از این طریق بتوانند خللی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز ایجاد نمایند. حال استفتاء ما از آن مرجع عالیقدر و معزز این است که آیا جایز است با ایجاد این گونه کمپین ها مانع تولید و پیشرفت مملکت عزیز و خوشحالی بیگانگان شد؟

  • irani

    در خبرها امده دولت و حکومت بخشنامه داده شرکتهاخودرو ارتقای کیفیت بدهند! در هیچ جای دنیا در یک بازار بسته و غیر رقابتی چننی چیزی ممکن نیست. تنها بازار رقابتی واقعی موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت خواهد شد.

  • irani

    هدف دفاع از حقوق مردم است. در کامنتهای سایت الف علی رغم سانسور این رسانه وابسته رژیم باز هم برخی حقایق نشر یافته است. خودرو انحصاری و توسط حکومت و عواملش است تحت عنوان شبه دولتی. ترکیه و کره تا المان و امریکا که غولهای خودروسازی هستند خصوصی اداره میشوند و اصل رقابت و منطق بازار حکم فرماست. اگر کشوری مزیت نسبی ندارد تولید نمیکند. دستمزد در ایران به خاطر یک سوم شدن ارزش پول ملی و از طرفی افزایش ناچیز دستمزد کاگر اساس تاثیر در توان رقابت پذیری ندارد. دللی گرانی خودرو در ایارن مدیریت ضعیف و عوارض سنگین و از طرفی گران فروشی است. حکومت خدعه و نیرنگ ولایت فقیه جمهوری اسلای سلطه گر در ایارن دهه هاست به نام دفاع از کارگر مردم ایارن چپاول و غارت میکند. دستمزد کارگر ایرانی الان نزدیک به کارگر چینی است و علی رغم گاز و انرژی ارزان طی دهه های گذشته و انواع تسهلات بانگکی و سوبسیدها کارخانجات محصولاتی بی کیفیت و گران تحویل مردم میدهند در سایه انحصار و بسته بودن واردات. ولی محصولات گران نشان میدهد این حمایتهای انحصاری صنعت کشور مریض کرده و مثل یک بچه لوس و ازخودراضی شده است. در ایران اشتغال مستقیم در صنایع خودرو کمتر از 30 هزار است و بقیه قطعه ساز و صنوف خدماتی هستند که اساس نبایست وابستگی به نوع و شکرت خاصی داشته باشند. قطعه ساز واقعی باید بتواند با انواع خودرو شرکتها اعم خارجی و داخلی تعامل کند وگرنه بهترست جمع کند. چهل سال است به اسم حمایت از کارگر خودرسازی ملیونها ایارنی غارت کرده اند و مال و جانشان را به خطر انداخته اند. همه مطالب من در جستجویی در سایت الف قابل سند است. میلونها کارمند و کارگر ایرانی باید پول ارزشمندشان صرف خرید خودرهای گران و پرمصرف داخلی کنند و با دادن هزینه سنگین جانی و مالی، نتوانند پس اندازشان صرف امور دیگر مثل خرید خانه و لوازم ضرروزی زنگدگی کنند. همه این کلاه بدراری و غارت به اسم حمایت از چند هزار کارگر خودروسازی انجام میشود!!

  • رضا

    خودروسازان داخلی با لابی قویشون و انحصارطلبی خودروهای بی کیفیت و گرونی به مردم میفروشن

  • علی

    اونهایی که میگن خودرو ایرانی گرون خودروهای چینی باکیفیت بسیار پایینتر از خودروهای ایرانی چرا اینقدگرون هستند؟ خودرو بنجل باچنتا اپشن تونستن همه رو گول بزنند به یک سمند مدل 80 نگاه کنید فکر میکنید خودرو چینی هم بعد از 14 سال کار یهتر باشه درست ایرادهایی داره خودرو ایرانی اما علتش خود خودروساز نیست بلکه اینه که دولت به خودروساز بچشم یک رودخانه درامد نگاه میکنه خودروساز میتونه و پراید 5 میلیونی تولید میکنه اما سهم دولت این وسط اونو یه 20 م رسونده

  • منوچهر

    نوشته ای در حد بی انصافی نویسنده محترم عنوان کرده اند که قیمت خودرو 20 ملیون تومان است وحال انکه متوسط درامد خانوار 31 ملیون تومان بنابرین یک خانواده بایستی دو سوم در امد خود را بدهد تا یک خود رو بخرد. سوال اینجاست که اولا صاحب یک خودرو اتو مبیل خود را هرسال عوض میکند . دوم در صورتی که اتو موبیل را عوض کرد قبلی بدون ارزش میشود و انرا بدور میندازد. سوم طرفیت مصرف سالیانه خود رو با احتساب سر شماری خانوار 24 ملیون اتوموبیل است. اگر جواب سوالها منفی باشد باعث شگفتی است که نویسنده محقق اقتصاد دان اینگونه این صنعت را که براستی کاستی بسیاری دارد به چالش غیر منطقی بکشد. خود رو سازی ایران در زمان تحریمها مشکلات بسیاری را بدوش کشید زیرا ماهیت مدیریت دولتی این صنعت زیر سئوال است ولی درمدت تحریمها با توجه باینکه فرانسویها کره ایها و بقیه قطعه ندادند این مجموعه 320000 کار گر خود را اخراج نکرد ودر نتیجه انباشت زیان4000 ملیارد تومانی را متحمل شد وهنوز هم گرفتاری نقدینگی دارد و هفته گذشته در روزنامه های ایران پیش فروش اقساطی را اغلام کرد که بهره 28 در صدی میدهد و حق برای خریدار محفوظ است که انصراف بدهند و بهره 24 درصدی بگیرند در حالیکه نرخ بهره رسمی برای سپرده گذاران در بانکها 20 در صد تعیین شده است . خود رو سازان بدهی خود را به قطعه سازان داخلی نپرداخته اند و اگر بدانیم که چند هزار قطعه سازی داخلی با تخمین 240000 کار گر قربانی این عدم پرداخت تعهد شدند ولی در هر صورت کوچکترها تعطیل شده اند که عمق گرفتاری را نشان میدهد. اجازه واردات خود رو خارجی برای ایجاد رقابت کیفیتی با مجصولات داخلی ایست و بنیان گزار ان ترکیه است که توانسته کیفیت محصولات داخلی را در رقابت با خارجیها حفظ کند و از چند سال پیش در سمینارهای دانشگاههای ایران مورد غور بررسی قرار میگرفت بنابرین تعیین تعرفه گمرکی و سود بازرگانی برای واردات اتومبیل در همین راستا مد یریت میشود . پیکان 16 سال است که از رده تولید خارج شده است ولی در خارج محدود تهران پر تردد ترین خودرو مسافر بر است و اگر بعد از پراید پر تصادف ترین اتوموبیل است باید به عمر ان توجه کرد در همین را بطه اگر سهم تصادف پراید ازهمه بیشتر است بدلیل داشتن بیشترین بازار خود رو در ایران است . این کامنت نه بجهت دفاع از خود رو سازی ایران بلکه برای روشن شدن پیچیدگی های این صنعت در ایران قلمی شده است

  • بهنام

    مردم کم کم دارند یاد میگیرند که با اتحاد و همبستگی میتوانند مشت محکمی به دهان این خائنین وطن فروش بزنند . امیدوارم کمپینهای متعدد دیگری هم در اعتراض به گرانی تشکیل گردیده و با تحریم عدم خرید ، مردم بتوانند به خواسته های بر حق خود برسند . گفته های این وزیرک دربار هم که خود جزو میلیاردرها و با بیش از هزار میلیارد تومان ثروت نخمینی هرگز خبر از شکم گشنه مردم ندارد بر ضد مردم بوده و توهین آمیز است و هم اکنون مجوز ورود سه و نیم میلیارد نخ سیگار مارل بورو را با رانت و اجاره انحصاری برای خود و شرکتهای متعددش صادر کرده و در حال واردات سیگار به کشور می باشد و لازم است شهروندان محترم این نوع سیگار را هم تحریم نموده و خرید ننمایند .

  • ada

    بخشی از رکود کاملا بدیهی است. حتی بدون تحریم هم خواهد بود چون: ۱- دستمزد پایین است. ارزش پول ملی در عرض چند ماه سه برابر کاهش یافت ولی سال بعد ۲۰ در صد افزایش دستمزد دادند! در نتیجه قدرت خرید اکثریت جامعه که حقوق بگیر هستند دو سوم کاهش یافت! در نتیجه حتی بازار خوراک و پوشاک و مسکن نیز تحت تاثیر کاهش تقاضا قرار گرفت. ۲- گران فروشی، معضل اصلی است. وقتی تا حدود ۲۰۰ درصد یعنی دوبرابر هزینه تولید بنگاه خودروساز شبه دولتی دارد برای ابوطیاره هایش از مردم میگرد دیگر چه انگیزه و توانی برای بازا تقاضا میماند. ۳-در کنار فساد اقتصادی، کمی درامد و گران فروشی باعث رکود میشود حتی بدون تحریم! توجه این کامنت در سایت الف در مورد گران فروشی خودروساز شبه دولتی! ============================= طبق مصوبه مجلس محترم نرخ مالیات برارزش افزوده درسال۹۳برابربا۸درصداست لطفا محاسبه کنید: ۸درصدچه عددی میشود ۱۱۸۳۸۷۳۲ ریال؟(یعنی ارزش افزوده ای که در فاکتوراست) بایک تناسب ساده که محاسبه کنیم آن عدد۱۴۷۹۸۴۱۵۰ریال میشود ومبلغ۱۴۷۹۸۴۱۵۰ریال همان ارزش افزوده یا سود یکدستگاه پزو۴۰۵است که در فاکتور، مالیات برارزش افزوده آن را ۱۱۸۳۸۷۳۲ریال درج کرده اند واگرمبلغ ارزش افزوده یعنی ۱۴۷۹۸۴۱۵۰ریال را از خالص بهای کارخانه مندرج در فاکتوریعنی۲۲۳۳۷۲۲۹۷ریال کسرکنیم قیمت تمام شده یکدستگاه پژو۴۰۵فروخته شده از تفاضل خالص بهای کارخانه مندرج درفاکتور و ارزش افزوده محاسبه شده به مبلغ ۷۵۳۸۸۱۴۷ ریال بدست می آید دقت کنید قیمت تمام شده یکدستگاه پژو۴۰۵برای خودروساز، براساس اطلاعاتی که خودشان در فاکتورفروش درج کرده اند ۷۵۳۸۸۱۴۷ ریال است که آنها آن را ۲۵۸۰۰۰۰۰۰ ریال میفروشند!!! =============================== http://alef.ir/vdca6unua49no61.k5k4.html?292118