ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: مصلحت این است که مجلس برجام را بررسی کند

رهبر جمهوری اسلامی در آخرین اظهارنظر خود درباره توافق هسته‌ای گفت مجلس نباید از بررسی برجام کنار گذاشته شود. او افزود اگر در مذاکرات برخی امتیازها داده شده برای رفع تحریم‌ها بوده و تحریم‌ها باید برداشته شوند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در آخرین اظهارنظر خود درباره توافق هسته‌ای گفت مجلس نباید از بررسی برجام کنار گذاشته شود. او افزود اگر در مذاکرات برخی امتیازها داده شده برای رفع تحریم‌ها بوده و تحریم‌ها باید فوراً برداشته شوند.

علی خامنه‌ای روز پنج‌شنبه ۱۲ شهریور / ۳ سپتامبر در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفت وارد ابعاد حقوقی و قانونی نقش مجلس در بررسی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک در توافق هسته‌ای) نمی‌شود اما معتقد است و به حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز گفته است که «مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود».

او در همین حال افزود که در مورد نحوه بررسی برجام در مجلس و این‌که آن را رد و یا تصویب کنند، «هیچ توصیه‌ای» ندارد و نمایندگان خود باید تصمیم بگیرند.

ایران و کشورهای ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان در روز ۲۳ تیرماه / ۱۴ ژوئیه سال جاری به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای دست یافتند. سپس محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران متن این توافق را در اختیار مجلس قرار داد تا مراحل قانونی آن طی شود و مجلس نیز تصمیم گرفت کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی توافق هسته‌ای تشکیل دهد.

در مورد این‌که مجلس ایران باید این توافق را به شکل لایحه‌ای تصویب کند یا نه هنوز در بین مقامات حکومتی ایران اختلاف وجود دارد.

رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر بر لغو فوری تحریم‌ها تأکید کرد و گفت: «نظر ما برداشته‌شدن فوری تحریم‌ها بود اما دوستان در این‌جا، این موضوع را به شکلی معنا کردند و ما هم مخالفتی نکردیم ولی تحریم‌ها باید برداشته شوند. اگر قرار است تحریم‌ها تعلیق شوند، ما هم اقداماتی را که باید انجام دهیم، در حد تعلیق و نه در سطح اقدام اساسی بر روی زمین انجام خواهیم داد.»

او به سخنان برخی مقام‌های آمریکایی مبنی بر حفظ چارچوب تحریم‌ها یا لغو تدریجی تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: «اگر قرار است چارچوب تحریم‌ها حفظ شود، پس ما برای چه مذاکره کردیم؟ و این، کاملاً مخالف علت حضور جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است زیرا هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها بود.»

خامنه‌ای گفت: «اگر ما در مذاکرات در برخی موارد کوتاه آمدیم و برخی امتیازات را داریم عمدتاً برای این بود که تحریم‌ها برداشته شود و گرنه چه لزومی به حضور در مذاکرات بود و ما کار خود را ادامه می دادیم و می توانستیم از ۱۹ هزار سانتریفیوژی که داریم، در مدت کوتاهی به ۵۰ تا ۶۰ هزار سانتریفیوژ برسیم و غنی سازی ۲۰ درصد را نیز ادامه دهیم و تحقیق و توسعه را هم سرعت بیشتری ببخشیم.»

رهبر جمهوری اسلامی پیش از رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای نیز گفته بود که یکی از خط قرمزها لغو فوری تحریم‌ها است.

او در دیدار با اعضای مجلس خبرگان دشمن اصلی ایران را همچنان آمریکا دانست و به مسئولان دولتی هشدار داد که نباید «به‌واسطه لبخند دشمن و یا احیاناً مساعدت کوتاه مدت او در موضوعی خاص»، فریب آن را بخورند.

خامنه‌ای از مسئولان دولت و سایر دستگاه‌ها خواست چه در داخل و چه خارج از کشور هرگونه فرصتی را از آمریکا بگیرند.

در پی توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ گروهی از تحلیلگران غربی آن را امکان امیدوارکننده‌ای دانستند که می‌تواند بر سیاست ایران در خاورمیانه نیز تغییر ایجاد کند اما رهبر جمهوری اسلامی چه در این سخنان و چه در سخنان پیشین خود تلاش کرده تا نشان دهد سیاست‌های ایران به‌ویژه در منطقه به همان شکل سابق ادامه خواهد داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    لیندزی گرام، سناتور جمهوریخواه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا که مخالف شدید توافق اتمی ایران با قدرت های جهانی است، به حمایت سی و چهامین سناتور از توافق اتمی ایران واکنش نشان داد. لیندزی گرام در بیانیه ای که پس از حمایت باربارا میکولسکی، سناتور دموکرات ایالت مریلند از توافق اتمی صادر کرد، گفته است: "تنها دلیلی که آیت الله و سرسپردگانش در خیابان های تهران نمی رقصند، این است که آنها به رقصیدن اعتقادی ندارند." اهمیت حمایت باربارا میکولسکی از توافق اتمی این است که اگر کنگره آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است، مصوبه رد توافق اتمی ایران را تصویب کند و باراک اوباما آن مصوبه را وتو کند، با حمایت ۳۴ سناتور وتوی رئیس جمهوری به قوت خود باقی خواهد ماند. اگر هفت سناتور دیگر از ۱۰ سناتور دموکرات دیگری که هنوز نظر خود را درباره توافق اعلام نکرده اند از این توافق حمایت کنند، آنگاه ممکن است راه برای به رای گذاشتن مصوبه رد توافق اتمی بسته شود و اصلا نیازی به وتوی اوباما نباشد.

  • بهنام

    بله اینجاست که میگویند (علی مونده و حوضش ) و خودش هم کم کم دارد میفهمد که کسی کاه هم بارش نمیکند . با این هذیان گوئیهای جدید ولی وقیه ، انتظار میرود سیرک هسته ای که مدتی در استراحت به سر میبرد ، دوباره فعال شده و تماشاچیان را به خود جلب نماید . فقط باید دید اکنون حیوانات دست آموز این سیرک چگونه از ولی و مربی خود اطاعت کرده و قافیه را به هم میزنند .