ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی لاریجانی: نظر مجلس درباره برجام مهرماه اعلام می‌شود

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به دنبال سخنان رهبر جمهوری اسلامی خبر داده که نمایندگان مهرماه در مورد برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نظر خود را اعلام خواهند کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به دنبال سخنان رهبر جمهوری اسلامی خبر داده که نمایندگان مهرماه در مورد برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نظر خود را اعلام خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، لاریجانی بامداد امروز شنبه ۱۴ شهریور / ۵ سپتامبر در بازگشت از نیویورک در فرودگاه مهرآباد تهران گفته که قبل از سفرش به نیویورک از نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد برجام آگاه بوده است.

علی خامنه‌ای روز پنج‌شنبه ۱۲ شهریور / ۳ سپتامبر در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفت معتقد است و به حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز گفته است که «مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود.»

لاریجانی می‌گوید در دیداری که قبل از این سفر با رهبر جمهوری اسلامی داشته، مطلع شده که آیت‌الله خامنه‌ای خواهان دخالت «ارکان مختلف کشور» از جمله مجلس در خصوص برجام شده است.

به گفته لاریجانی، بر اساس نظرات رهبر جمهوری اسلامی، کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی برجام در مجلس تشکیل شده است.

ترکیب این کمیسیون که مرداد سال جاری تشکیل شده، نمایندگان مخالف و منتقد توافق هسته‌ای دست بالا را دارند. در این کمیسیون ۹ نفر از مخالفان توافق عضو هستند و شش نفر از موافقان توافق.

مخالفان توافق هسته‌ای در مجلس ایران می‌گویند بر پایه اصل ۷۷ قانون اساسی، متن برجام باید به تصویب مجلس برسد.

اصل ۷۷ قانون اساسی ایران می‌گوید: «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش‌تر در این‌باره گفته بود: ‌ «برجام نه یک معاهده است و نه یک کنوانسیون بین‌المللی؛ برجام برنامه جامع اقدامات مشترک است و امضای هیچ کس پای آن نیست. ما چطور می‌خواهیم چیزی را به مجلس بفرستیم که هیچ کس متولی آن نیست.»

روز گذشته احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان در نماز جمعه تهران گفت: «این‌که این توافق امضا شده باشد یا نشده باشد مهم نیست، آن‌چه که مهم است این است که [برجام] یک تعهدی برای ملت درست کرده است.»

ایران و کشورهای ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان در روز ۲۳ تیرماه / ۱۴ ژوئیه سال جاری به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای دست یافتند. سپس محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران متن این توافق را در اختیار مجلس قرار داد تا مراحل قانونی آن طی شود و مجلس نیز تصمیم گرفت کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی توافق هسته‌ای تشکیل دهد.

مقامات دولتی پیش از این گفته بودند که نیازی به تصویب برجام در مجلس نیست اما اکنون با اعلام نظر آشکار علی خامنه‌ای روشن نیست که بتوانند بر این نظر خود اصرار کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    بعد از مدتی که عده‌ای می‌گفتند برسی در مجلس صلاح نیست یا لازم نیست مثل همین آقای "رئیس" "مجلس" و عده‌ای که می‌گفتند باید در مجلس برسی شود بدون اینکه کسی‌ بگوید طبق "قانون اساسی‌" چه باید کرد! آقای "رهبر" بعد از مدتی سکوت استخاره کردند ! و برسی در مجلس خوب آمد!! شاد باشید. حمید