ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حجم روان‌آب‌های ایران نصف شده است

میزان روان‌آب‌های موجود ایران در شش حوضه اصلی آبریز نسبت به میانگین بلندمدت ۵۳ درصد کاهش یافت. این کاهش در حوضه هامون در شرق ایران ۸۰ درصد بوده است.

میزان روان‌آب‌های موجود ایران در شش حوضه اصلی آبریز نسبت به میانگین بلندمدت ۵۳ درصد کاهش یافت. این کاهش در حوضه هامون در شرق ایران ۸۰ درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجم روان‌آب‌های سطحی ایران در پایان مرداد‌ سال جاری به ۳۹ میلیارد و ۳۶۸ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به میانگین بلندمدت ۵۳ درصد کاهش یافته است.

بنا به این گزارش بیشترین کاهش روان‌آب‌های ایران در حوضه آبریز هامون بوده که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد و نسبت به درازمدت ۸۰ درصد کاهش یافته است.

«روان‌آب» در جغرافیا به هرگونه آب جاری گفته می‌شود، از جمله رودها و چشمه‌ها. «روان‌آب سطحی» نیز به مقدار باقی‌مانده از بارش که به صورت روان‌آب در سطح زمین جاری می‌شود و یا به سطح رودخانه‌ها و دریاها افزوده می‌گردد، گفته می‌شود.

میانگین بلندمدت حجم کل روان‌آب‌های سطحی در مرداد سال جاری ۸۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون مترمکعب و دوره مشابه سال گذشته ۴۱ میلیارد و ۳۲۶ میلیون مترمکعب بوده است.

حجم جریان‌های سطحی در پایان اردیبهشت‌ سال جاری رتبه چهل‌وپنجم را در ۴۷ سال گذشته به خود اختصاص داده است.

حجم جریان‌های سطحی در یازدهمین‌ماه سال آبی جاری در حوضه‌های دریای خزر، فلات مرکزی و سرخس نسبت به سال گذشته به ترتیب ۱۰، ۲۴ و دو درصد افزایش یافته، اما در حوضه‌های خلیج فارس، دریاچه ارومیه و هامون به ترتیب ۱۴، ۱۹ و ۱۴ درصد کاهش داشته است.

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران اعلام کرد که با گسترش خشکسالی، دو سوم کشور به مناطق بیابانی تبدیل شده است.

بر پایه تازه‌ترین گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، از ابتدای سال آبی جاری در مهر ۱۳۹۳ تا پایان خرداد ۱۳۹۴ میزان بارندگی در کشور ۱۸ درصد کاهش داشته و وضعیت بارش در ۹ استان کشور هشداردهنده است.

میزان بارش در کل کشور از ابتدای مهرماه ۹۳ تا پایان خردادماه ۱۸۸.۵ میلی‌متر بوده که این میزان در مقایسه با میانگین بلندمدت ۱۸ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.