ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«به ازای هر ۳۱. ۵ مرد تنها یک زن در بازار کار ایران حضور دارد»

بازار کار در ایران به‌طور عمده مردانه است به گونه‌ای که در حال حاضر به ازای هر ۳۱. ۵ مرد که شاغل هستند، تنها یک زن شاغل است.

بازار کار در ایران به‌طور عمده مردانه است به گونه‌ای که در حال حاضر به ازای هر ۳۱. ۵ مرد که شاغل هستند، تنها یک زن شاغل است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) بر پایه آمارهای بهار سال ۱۳۹۴ گزارش داده که نسبت شاغلان در بخش‌های کشاورزی ۳. ۷ مرد به ازای یک زن، صنعت ۷. ۶ مرد به ازای یک زن و خدمات ۵.۰۳ مرد به ازای یک زن به کار اشتغال داشته‌اند.

آمار بیکاران نشان می‌دهد به ازای هر ۲. ۲ مرد، یک زن در جست‌وجوی کار است.

بر پایه این گزارش، بسیاری از زنان تحصیل‌کرده که از حضور در بازار کار «ناامید شده‌اند، در زمان سرشماری‌ها خود را خانه‌دار اعلام می‌کنند، در حالی که اگر شرایط بازار کار مطلوب بود آن‌ها هیچ‌گاه حاضر از دوری از بازار کار نبودند.»

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده نیز سه روز پیش گفته بود که بیکاری در میان زنان با تحصیلات دانشگاهی بالای ۴۰ درصد است.

همچنین به گفته کورش پرند، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه ایران نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان ایران بالا‌تر از متوسط کشوری، و بیکاری در میان زنان تحصیلکرده ۲. ۵ برابر مردان است.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۴ از ۹.۹ تا ۱۳.۳درصد نوسان داشته است. همچنین نرخ بیکاری زنان در این مدت از ۱۴.۹ تا ۱۹.۲ درصد متغیر بوده است.

کار‌شناسان اقتصادی بر این باور هستند که هر زمان شرایط بازار کار با بحران مواجه می‌شود زنان نخستین قربانیان آشفتگی بازار کار هستند.

مرداد سال جاری مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری زمستان ۹۳ را منتشر کرد. این آمار نیز نشان می‌داد که نرخ بیکاری زنان جوان در ۲۰ استان ایران بالای ۴۰ درصد است.

۹ استان دارای نرخ بیکاری بیش از ۴۰ درصد، شش استان با بیش از ۵۰ درصد، سه استان دیگر با بالغ بر ۶۰ درصد و دو استان نیز دارای نرخ بیکاری زنان جوان بالای ۷۰ درصد هستند.

نرخ بیکاری زنان جوان در مناطق شهری ۵۴. ۵ و در مناطق روستایی ۲۴. ۸ درصد اعلام شده است.

این در حالی است که ۶۰ درصد ورودی‌های دانشگاه‌های کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره 112

    […] […]

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 116

    […] […]