ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بندر «کاله» فرانسه، برزخ پناهجویان

بندر «کاله» در شمال فرانسه یکی از محل‌هایی است که پناهجویان خود را از طریق تونل «مانش» به انگلستان می‌رسانند.

موضوع پناهجویان در کشورهای اروپایی، به‌ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از پیش به یک بحران تبدیل شده است.
جنگ داخلی در سوریه و ناآرامی در برخی از کشور‌های خاورمیانه و آفریقا باعث شده است که تعداد پناهجویان روزانه افزایش پیدا کند. بنا به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، این حجم از پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم تا به حال بی‌سابقه بوده است.
بندر «کاله» در شمال فرانسه یکی از محل‌هایی است که پناهجویان خود را از طریق تونل «مانش» به انگلستان می‌رسانند. سختگیری‌های دولت فرانسه و بریتانیا و کنترل شدید پلیس مرزی برای ممانعت از عبور پناهجویان از طریق تونل مانش، باعث شده که بر تعداد پناهجویان در بندر کاله افزوده شود. یک‌شنبه ۶ سپتامبر ۲۰۱۵ / ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۴ تعداد پناهجویان در این محل حدود ۵۵۰۰ نفر بود. بیشتر پناهجویانی از کشورهای آفریقایی و همین‌طور پناهجویان سوری در این محل ساکن هستند. حدود ۵۰ نفر ایرانی‌ها نیز در بین آن‌ها بودند.
محل اقامت پناهجویان در خارج از شهر کاله واقع شده است؛ جایی که خود پناهجویان آن‌جا را محل اقامت خود کرده‌اند و به آن «جنگل» می‌گویند.
تنها کمکی که پناهجویان ساکن در کاله از دولت فرانسه دریافت می‌کنند، روزی یک وعده غذا و خدمات درمانی مختصر است. مقدار کمی موادغذایی و پوشاک نیز از طریق کمک‌های مردمی برای آن‌ها جمع آوری می‌شود.

محل اقامت بیش از پنج هزار پناهجو در بندر «کاله» فرانسه

به گفته پناهجویان ساکن کاله در برخی مواقع درگیری‌هایی بین آن‌ها رخ می‌دهد که معمولا با خشونت بالایی همراه است. وضعیت امنیت و بهداشت در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد. پناهجوجان در این محل در چادرهای پلاستیکی که اکثر آن‌ها را خودشان با پلاستیک و چوب درست کرده‌اند زندگی می‌کنند و آب و هوای بارانی این روز‌ها در کاله شرایط زندگی را سخت‌تر کرده است. این شرایط با نزدیک شدن سرمای زمستان سخت‌تر نیز خواهد شد.
پناهجویان در این روز‌ها با ترتیب دادن تظاهرات در میدان اصلی شهر کاله، اعتراض خودشان را به شرایط موجود نشان می‌دهند. درخواست آن‌ها از دولت فرانسه این است که یا مرز باز شود که آن‌ها به انگلستان بروند و یا اینکه به وضعیت اسفناک آن‌ها در «جنگل» رسیدگی شود. هر چند که اکثر آن‌ها تنها راضی به رفتن به سمت انگلستان هستند.

در ادامه گزارش اختصاصی رادیو زمانه از بندر«کاله» را می‌توانید مشاهده کنید:

گزارش و متن: هومن راورپور
تصویر و تدوین: علی اسکندرزاده

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    آفرین بر رادیو زمانه با این گزارش خوب و مفید در مورد پناه جویان کاله که کمتر خبر گزاری تا به حال چنین گزارشی تهیه کرده است . در خبر ها آمده بود که سازمان ملل متحد و شخص بان کی مون از اتحادیه اروپا درخواست کرده به وضعیت اسفناک پناه جویان کاله هر چه سریعتر رسیدگی کنند و امیدوارم در روزها و هفته های آینده بتوانند به مقصد دلخواهشان برسند .