ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ممنوعیت نشریه «نشنال جئوگرافیک» با تصویر پاپ در عربستان

پاپ در کلیسای سیستین و تیتری بر بالای تصویر: «اصلاحات کلیسا؛ فرانسیس این‌چنین انقلاب آرام را به‌پیش می‌برد». با این تصویر روی جلد و تیتر آن، نسخه عربی نشریه «نشنال جئوگرافیک» هفته گذشته منتشر شد. اما نه در همه جا. عربستان آن را ممنوع کرد.

پاپ در کلیسای سیستین و تیتری بر بالای تصویر: «اصلاحات کلیسا؛ فرانسیس این‌چنین انقلاب آرام را به‌پیش می‌برد». با این تصویر روی جلد و تیتر آن، نسخه عربی نشریه «نشنال جئوگرافیک» هفته گذشته منتشر شد. اما نه در همه جا. عربستان آن را ممنوع کرد.

تصویر و تیتری که مسئولان سعودی را خوش نیامد.

خانم السعد عمر المنهالی، سردبیر «نشنال جئوگرافیک» عربی بر روی شبکه اجتماعی توئیتر علت این ممنوعیت را «دلایل فرهنگی» عنوان کرد. او از مشترکان مجله در عربستان که منتظر انتشار آن بودند پوزش خواست.

احتمال می‌رود تصویر پاپ فرانسیس برای عربستان اقدامی تحریک‌آمیز بوده است چرا که انجیل و صلیب در این کشور ممنوع است و کمی بیش از یک میلیون نفر کارگر مهمان مسیحی اجازه دارند تنها در پنهان به اعتقادات دینی خود بپردازند.

همچنین به‌نظر می‌رسد که گزارش منتشرشده در «نشنال جئوگرافیک» عربی درباره مدرنیزاسیون در کلیسای کاتولیک که از آن به‌عنوان «انقلاب کوچک» یاد شده برای مقامات سعودی مسأله بوده است.

نوشته سردبیر نشریه در آغاز این شماره به‌ویژه از انگیزه پاپ برای احیای کلیسا با ایجاد تغییراتی که «برخی از اصول ریشه‌ای در ذهن پیروان کلیسا را کنار گذاشته» سخن گفته است.

این نوشته با صحبت از نهادهای مذهبی که باید خود را با دنیایی که تغییر می‌کند وفق دهند، حتی از این هم فراتر می‌رود و می‌گوید این نهادها «تنها ابزاری برای حفظ برخی اصول هستند و اگر نتوانند خود را [با دنیای متغیر] وفق دهند باید اصلاح شوند.»

این اظهارات نیز می‌تواند مورد پسند حکومت محافظه‌کار سعودی که برداشت ویژه خود را از قرآن دارد، قرار نگرفته باشد.

نشریه «نشنال جئوگرافیک» ۱۲۶ سال قدمت دارد و از نشریه‌ای دانشگاهی که می‌بایست در حلقه‌ سربسته‌ای از نخبگان منتشر شود، رفته‌رفته به نشریه‌ای در میلیون‌ها نسخه تبدیل شده است. این نشریه‌ی معتبر درک و دریافت خوانندگان خود را از جهان، فرهنگ‌ها و اقوام بیگانه و از طبیعت تغییر داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • أمير

    ايبى ندارد سعودى كشور دوست و يار كشورهاى ازادى خواه و دمكرات هست مثا امريكا فرانسه انكليس و كمك كنند به ايرانى هاى ازادى خواه ناراحت نه بايد شد از اين كار

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 116

    […] عربستان سعودی ممنوعیت نشریه «نشنال جئوگرافیک» با تصویر پاپ […]