ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقامات ترکیه مانع از حرکت «کاروان صلح» شدند

گروهی از نمایندگان پارلمان ترکیه به همراه چند وزیر از اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها کاروان صلح را راه‌اندازی کرده بودند تا خود را به شهر «جزیره» برسانند و مانع از کشتار بیشتر شوند، نیروهای امنیتی مانع از حرکت آن‌ها شدند.

در حالی که گروهی از نمایندگان پارلمان ترکیه به همراه چند وزیر کابینه دولت موقت، از اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP)، کاروانی را راه‌اندازی کرده بودند تا خود را به شهر «جزیره»، محل اصلی درگیری‌های چند روز اخیر میان نیروهای دولتی و پ‌ک‌ک برسانند و مانع از کشتار بیشتر شوند، نیروهای امنیتی مانع از حرکت آن‌ها شدند. این کاروان راه خود را پای پیاده ادامه داد.

نیروهای امنیتی ترکیه بر سر راه «کاروان صلح» قرار گرفتند و مانع از حرکت آن شدند.

به‌گزارش روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه، نیروهای امنیتی روز پنج‌شنبه ۱۰ سپتامبر / ۱۹ شهریور در شهر میدیات، واقع در استان ماردین تنها به مسلم دوغان، وزیر توسعه و علی حیدر کونجا، وزیر مسئول ارتباط با اتحادیه اروپا اجازه دادند به راه خود ادامه دهند اما بقیه افراد این کاروان از جمله حدود ۳۰ نماینده مجلس مجبور شدند پای پیاده از راه کوهستان به سمت «جزیره» بروند.

ترکیه تا انتخابات پارلمانی یکم نوامبر دولت انتقالی دارد که در آن چند وزیر از گروه‌های اپوزیسیون نیز حضور دارند.

شهر «جزیره» در جنوب ترکیه و نزدیک به مرز سوریه، به‌عنوان یکی از مقرهای اصلی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) شناخته می‌شود و از ۹ روز پیش در آن مقرارت منع رفت و آمد برقرار است.

مسئولان امنیتی به «کاروان صلح» گفته‌اند اجازه نخواهند داد که آن‌ها به این شهر بروند اما اگر چنین کنند آن‌طور که لازم باشد مداخله خواهند کرد.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها روز پنج‌شنبه در میتینگی در شهر «ایدیل» اعلام کرد که تنها در شب گذشته چهار غیرنظامی با شلیک نیروهای امنیتی ترکیه کشته شده‌اند.

در هفته گذشته در شهر «جزیره» دست‌کم ۱۹ نفر از جمله چند کودک کشته شده‌اند. تصاویر منتشرشده از این کشته‌ها بر روی شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها را با کیسه‌های یخ اطرافشان در اتاقی نشان می‌دهند که دیوارهایش جای چندین گلوله است.

پلیس امنیتی و مأموران ژاندارمری مانع از خروج خانواده قربانیان از خانه‌هایشان شده‌اند تا بتوانند پیکر نزدیکان خود را به بیمارستان منتقل کنند.

جریان برق، تلفن و آب از روز جمعه گذشته در «جزیره» قطع شده است.

لیلا زانا، برنده جایزه ساخاروف: تا زمانی که دو طرف به درگیری‌ها خاتمه ندهند و پای میز مذاکره نروند به اعتصاب خود ادامه می‌دهم.

از سوی دیگر روزنامه «حریت» نوشت لیلا زانا، فعال سیاسی کرد، برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف و نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای دولتی و پ‌ک‌ک باید به درگیری‌ها خاتمه دهند و به سر میز مذاکرات صلح بازگردند، در غیر این صورت او دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

زانا گفت: «تا مرگ به اعتصاب خود ادامه خواهم داد. بهتر آن است که بمیرم تا نظاره‌گر کشتارها باشم.»

لیلا زانا به دلیل دفاع از حقوق مردم کردستان از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۴ در زندان به‌سر برد.

حرکت نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها با عنوان «کاروان صلح» یادآور راهپیمایی صلح مصطفی بارزانی، رهبر تاریخی حزب دمکرات کردستان عراق در سال ۱۹۴۷ به سمت مسکو و راهپیمایی مارتین لوتر کینگ، رهبر سیاهان آمریکا در سال ۱۹۶۳ برای آزادی و کار است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    مرگ بر اردوغان فاسد و حزب پوسیده اسلامگرایش با این نکبتی که بر ترکیه وارد کرده است .