ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانه سینما یک نهاد مستقل یا وابسته؟

محمد تنگستانی - جشن خانه سینما برگزار شد. آیا خانه سینما یک نهاد مستقل از دولت است یا وابسته به سیاست های دولتی؟ داریوش اسدزاده و بکتاش آبتین پاسخ می دهند.

جشن خانه سینما شامگاه پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت در کاخ سعدآباد در حلقه سربسته ای از اعضای خانه سینما برگزار شد. فیلم «قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد در هشت رشته نامزد دریافت جایزه بود، اما دستش خالی ماند. آیا خانه سینما یک نهاد مستقل از دولت است یا وابسته به سیاست های دولتی؟

علی جنتی (وزیر ارشاد اسلامی) و حجت الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی) در جشن خانه سینما

علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی که برای پاسخگویی درباره برخی فیلم ها از جمله فیلم «قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد به مجلس شورای اسلامی فراخوانده شده است، در سخنانی که در جشن خانه سینما ایراد کرد، گفت: «پای فیلمی که بر اساس قانون مشکلی نداشته باشد ایستاده‌ام،‌‌ همان طور که پای "قصه‌ها" ایستادم، در حال حاضر دو کارت زرد گرفتم و کارت زرد سوم هم در راه است. فیلم "قصه‌ها" مشکلی نداشت و باید اجازه اکران می‌گرفت.»

داریوش اسدزاده

داریوش اسدزاده، بازیگر باسابقه سینمای ایران نیز یکی از هنرمندان سینما بود که در جشن خانه سینما در کاخ سعدآباد حضور داشت. او می گوید: «جشن خانه سینما خوب و آبرومند، در محیطی صمیمی برگزار شد. فرصتی بود تا سینماگران دور هم جمع بشوند و با هم درباره مشکلات کارشان و مسائل مالی صحبت بکنند. سخنان وزیر ارشاد هم خوب بود. هنرمندان سینما در تنگنای مالی قرار دارند. با سخنان وزیر، آرامش و اطمینانی برای آن ها به وجود آمد.»

بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران درباره جشن خانه سینما می گوید: «ایران به نهادهای دموکراتیک و مستقلی نیاز دارد که بتوانند مانند خانه سینما جشن هایی را برگزار کنند. اما شرط استقلال این نهادها از دولت را نباید فراموش کرد. گمان می کنم خانه سینما یک نهاد شبه دولتی ست. خانه سینما اصولاً در ادوار مختلف با دولت های مختلف کار کرده. بسته به شکل دولت ها، گاهی همکاری او تنگاتنگ بوده و گاهی با فاصله یا حتی پرتنش. بعد از بازگشایی خانه سینما و پس از آن فشارها که در دولت دهم بر این نهاد اعمال شد، به شدت محافظه کار شد.»

بکتاش آبتین

آبتین متولد ۱۳۵۳ در شهرری است و تاکنون ساخت چندین فیلم مستند را در کارنامه هنری خود دارد، از جمله فیلم‌های «۱۳اکتبر ۱۹۳۷» مستندی درباره لوریس چکناواریان، رهبر ارکستر و آهنگساز سر‌شناس ایرانی؛ «همایون خرم»، مستندی درباره این آهنگساز نامی ایران و «آنسور» که بخشی از آن درباره زندگی علیشاه مولوی، شاعر فقید عضو کانون نویسندگان ایران است و هنوز به نمایش عمومی درنیامده است.

آبتین به خصلت محفلی بودن خانه سینما اشاره می کند و می گوید: «خانه سینما نباید محفل باشد. این جالب نیست که هر سال خانه سینما اعضایش را دعوت می کند، آن ها دور هم جمع می شوند و همدیگر را تشویق می کنند. باید نام رویداد «جشن خانه سینما» به «جشن اعضای خانه سینما» تغییر کند. وقتی جشن خانه سینمای ایران است که همه صداها در آن شنیده شود.»

هفدهمین جشن خانه سینما برگزیدگانی هم داشت: «جند متر مکعب عشق» ساخته جمشید محمودی بیشترین جوایز را به دست آورد: بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین و جایزه بهترین بازیگر مرد.

گفت و گو با داریوش اسدزاده و بکتاش آبتین درباره جشن خانه سینما

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.