ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامزدهای جایزه بوکر: رمان هایی با مضامین سیاه

مهم ترین درونمایه نامزدهای جایزه ادبی بوکر: خودزنی، خشونت و جنایت در خانواده، استثمار نیروی کار مهاجران غیرقانونی، تباهی کلانشهر‌ها و بیهودگی زندگی.

نامزدهای جایزه ادبی بوکر معرفی شدند: رمان هایی از چهار نویسنده مرد و دو نویسنده زن با موضوعاتی درباره خودزنی، خشونت و جنایت در خانواده، استثمار نیروی کار مهاجران غیرقانونی، تباهی کلانشهر‌ها و بیهودگی زندگی. جوان ‌ترین نامزد بوکر ادبی ۲۸ سال دارد و سالخورده ‌ترین نویسنده ۷۳ ساله است.

نامزدهای جایزه بوکر: رمان هایی با مضامین سیاه

نامزدهای بوکر ادبی در سال ۲۰۱۵ عبارتند از:

  • ان تیلر، نویسنده آمریکایی با رمان «قرقره نخ آبی»
  • جسنیا یاناگیهارا، نویسنده آمریکایی با رمان «زندگی کوچک»
  • مارلون جیمز، نویسنده جامائیکایی مقیم آمریکا با رمان «تاریخچه هفت کشتار»
  • چیگوزی اوبیوما، نویسنده نیجریایی مقیم آمریکا با رمان «ماهیگیر»
  • سانجیو سوهوتا، نویسنده بریتانیایی با رمان «سال گریختگان»
  • تام مک‌کارتی، نویسنده بریتانیایی با رمان «جزیره ساتن»

مایکل وود، یکی از داوران جایزه ادبی بوکر در سال ۲۰۱۵ گفته است: «یکی از موضوعات قابل تأمل این است که این نویسندگان موفق شده اند درباره موضوعات بسیار دردناک مانند خشونت خانگی و خودزنی رمان های بسیار خواندنی بیافرینند.»

به گفته مایکل وود این نویسندگان از فرهنگ های مختلف می‌ آیند، شیوه های متفاوتی را برای رمان نویسی برگزیده اند و از نظر ادبی، در سطوح متفاوتی قرار دارند.

جایزه ادبی بوکر نخستین ‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد و به آثاری تعلق می‌ گیرد که به زبان انگلیسی نوشته شده باشد. این جایزه بیش از ۴۰ سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع تعلق می‌گرفت، اما از سال گذشته شرط ملیت را از میان برداشته و فقط مبنا را بر زبان انگلیسی می‌ گذارد.

مایکل وود می‌ گوید: «نوشتن رمان های طنز آسان نیست. این تصور وجود دارد که موضوعات غم انگیز، تأمل برانگیز‌تر از موضوعات طنز است و به همین دلیل هم بخت بیشتری برای بردن جوایز ادبی دارد.»

چیگوزی اوبیوما، نویسنده نیجریایی در میان نامزدهای بوکر ادبی از همه جوان ‌تر است. این نویسنده که در آمریکا زندگی می‌ کند در نخستین اثرش، «ماهیگیر» روایتی از برادرکشی و فروپاشی خانوادگی به دست می‌ دهد.

مارلون جیمز در «تاریخچه هفت کشتار» از چند زاویه دید متفاوت و با لحن های گوناگون قتل باب مارلی، خواننده صاحب‌سبک رِگِی، ترانه‌سرا، نوازنده گیتار و فعال اجتماعی را بررسی می‌ کند.

ان تیلور، همسر تقی مدرسی، نویسنده فقید ایرانی ۷۳ سال دارد. او بیش از ۲۰ رمان منتشر کرده. تخصص او ساگاهای خانوادگی  ست. در «قرقره نخ آبی» هم او داستان اعضای یک خانواده را تعریف می‌ کند که رازهایی سر به مهر دارند و با دروغ و پشت هم اندازی زندگی را می‌ گذرانند.

جایزه بوکر ۵۰ هزار پوند ارزش دارد و ۱۳ اکتبر نام نویسنده برنده را اعلام می‌ کند. سال گذشته ریچارد فلانگان، نویسنده استرالیایی به خاطر رمان «جاده باریک در عمق شمال» جایزه بوکر ادبی را به دست آورد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.