ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قدرت خرید مردم در شهرهای دنیا چگونه است؟

چقدر باید برای خرید یک «بیگ‌مک» یا «آی‌فون» کار کرد؟ پژوهشی پیرامون درآمد وهزینه شهرهای بزرگ نشان می‌دهد که مثلا در نایروبی خرید یک همبرگر به ۳ساعت کار نیاز دارد.

چقدر باید برای خرید یک «بیگ‌مک» یا «آی‌فون» در اینجا و آنجای دنیا کار کرد؟ در نایروبی باید سه ساعت کار کرد تا بتوان یک همبرگر خرید. نیویورک و ژنو جزء گران‌ترین و پراگ و کی‌یف جزء کم‌هزینه‌ترین شهرهای دنیا هستند.

مسافرتی کم‌هزینه به زوریخ انجام‌شدنی نیست، با پول کم اما می‌توان به کی‌یف یا مومبای (بمبئی) سفر کرد. موسسه معروف خدمات مالی و بانکی سوئیسی «UBS» برای پژوهشی با موضوع مقایسه قیمت‌ها در ۷۱ شهر از پنج قاره، استانداردی تعیین کرد که یک سبد خرید ماهانه با ۱۲۲ قلم جنس و خدمات برای یک خانواده سه نفره اروپایی را شامل می‌شود.

بر این اساس، زوریخ، نیویورک و ژنو گران‌ترین و کی‌یف، مومبای و پراگ جزء ارزان‌ترین شهرهای جهان هستند. شهرهای بزرگ آلمان از سئول، تایپه یا میلان و بروکسل ارزان‌تر هستند.

کسی که در یکی از شهرهای بزرگ سوئیس زندگی می‌کند می‌تواند سالانه ۲۰ عدد از  سبدهای یادشده تهیه کند. این میزان در آمریکا ۱۸ عدد و در شهرهایی مانند لندن، لیون یا اسلو ۱۲ عدد خواهد بود. وضع اما در شهرهای آفریقایی و آسیایی به شکل دیگری است: به طور متوسط یک خانواده هر چهار ماه یک‌بار می‌تواند سبدی با ۱۲۲ قلم کالا تهیه کند.

این تفاوت دلایل مختلفی دارد از جمله تفاوت سطح درآمد و بهای اجناس و خدمات و همچنین تفاوت فرهنگ مصرف. با این وجود تفاوت یادشده نشان از آن دارد که بسیاری از خانواده‌ها برای رسیدن به سطح استاندارد زندگی اروپایی به درآمدی اضافی نیاز دارند.

برای مقایسه درآمدها، ۱۵ شغل با ويژگی‌های مشخص در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال معلم دبستان دولتی، با ۱۰ سال سابقه کار، ۳۵ ساله، متاهل و دارای دو فرزند. بر این اساس، کسی که در زوریخ کار می‌کند، درآمد خالص‌اش ۲۳ بار بیشتر از فردی است که موقعیت مشابهی در کی‌یف دارد.

مقایسه سطح قیمت و درآمد خالص کلید تعیین قدرت خرید است، لوگزامبورگ بالاترین قدرت خرید را دارد که ۱۰ برابر بیشتر از مورد مشابه در جاکارتاست.

سه ساعت کار برای خرید یک همبرگر

در این پژوهش همچنین از «شاخص بیگ‌مک» استفاده شده است، یعنی محصولات مشخصی که در اغلب شهرهای جهان یافت می‌شود و مقایسه میزان زمان کار مورد نیاز برای کسب درآمد و پرداخت بهای آن محصول. مقایسه یاد شده در مورد بیگ‌مک، آی‌فون، نان و برنج انجام شده است.

برای تهیه بیگ‌مک در نایروبی باید ۱۷۳ دقیقه کار کرد، این میزان در هنگ‌کنگ ۹ دقیقه است. بستگی به محصول رتبه‌بندی شهرها تغییر می‌کند. در حالی‌که یک کارگر در بوئنوس آیرس برای تهیه یک کیلو نان باید ۵۷ دقیقه کار کند، این میزان برای تهیه یک کیلو برنج ۲۱ دقیقه است، این تفاوت به میزان تولید آن محصول در کشور بستگی دارد.

برای خرید یک گوشی آی‌فون ۶ شرکت اپل باید در همه جای جهان ساعت‌های زیادی کار کرد، اما در این مورد هم فاصله‌ها بسیار است: یک زوریخی به ۲۰ ساعت کار نیاز دارد و فردی اهل کی‌یف به ۱۵ هفته.

در بخش مربوط به مقایسه ساعات کار، فرانسوی‌ها برنده هستند: در ۱۹ شهر بزرگ جهان، آدم‌ها ۲۰۰۰ ساعت در سال کار می‌کنند، یعنی ۵۰ هفته کاری. بیشتر این شهرها در آسیا و خاور نزدیک هستند. به عنوان مثال در هنگ‌کنگ ۱۰۰۰ ساعت بیشتر از پاریس (۱۶۰۴ ساعت در سال) کار می‌کنند، این تفاوت شامل چهار ساعت در روز می‌شود. کارکنان عادی در برلین و مونیخ سالانه ۱۹ روز مرخصی با حقوق دارند، منامه، پایتخت بحرین با ۱۴ روز مرخصی سالانه با حقوق، در قعر این جدول قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.