ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازدید آمانو از پارچین؛ دیداری تشریفاتی یا عبور از خطوط قرمز

ایرج ادیب‌زاده - بازدید از تاسیسات نظامی پارچین از خطوط قرمز تعیین شده رهبر جمهوری اسلامی است. روزنامه‌های دوشنبه تهران، به دیدار آمانو و همراهانش از پارچین اشاره‌ای نکرده‌اند.

یوکیا آمانو رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه ۲۹ شهریور از تاسیسات نظامی پارچین بازدید کرد؛ بازدیدی که از سوی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی «تشریفاتی» توصیف شد .سازمان‌های اطلاعاتی غرب مدت‌هاست شک دارند که در این مرکز نظامی آزمایش‌های هسته‌ای صورت گرفته باشند.

نگرانی در مورد نقش احتمالی پارچین در برنامه‌های هسته‌ای ایران برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ مطرح شد. در گزارش سال ۲۰۰۶ آزانس آمده بود که هیچ فعالیت غیر عادی در پارچین دیده نشده اما اواخر سال ۲۰۱۱ آژانس از «محوطه‌سازی گسترده و تخریب و ساخت‌وساز جدید» در پارچین گزارش داد.

بازدید از این تاسیسات نظامی از خطوط قرمز تعیین شده رهبر جمهوری اسلامی است و در روزنامه‌های دوشنبه تهران، به بازدید آمانو و همراهانش از پارچین اشاره نشده است.

یوکیا آمانو روز پرکاری در تهران داشت. دیدار با وزیرخارجه، رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی و شرکت درکمیسیون ویژه برجام در مجلس و بازدید از پارچین و اطراف آن در برنامه او قرار داشت. این دیدار سه روز پس از برطرف شدن موانع قانونی کنگره ایالات متحده و آمادگی دولت اوباما برای اجرایی کردن توافق ۱۴ژوییه و کمتر از یک ماه به آخرین مهلت آژانس برای گردآوری اطلاعات شفاف سازی ایران در مورد فعالیت‌های اتمی‌اش صورت گرفت . آخرین گزارش آژانس در ماه دسامبر به شورای حکام آژانس و قدرت‌های بزرگ جهانی می‌تواند در برطرف کردن یا تعلیق تحریم‌های فلج کننده ایران سرنوشت‌ساز باشد.

پرسش‌های مهم روز که رادیو زمانه آن‌ها را با دوکارشناس مسایل بین‌المللی، رضا تقی‌زاده در گلاسکو و بهروز بیات در وین در میان می‌گذارد از این قرارند:

* دولت اوباما برای اجرایی کردن توافق آماده می‌شود. جمهوری اسلامی و کسانی که می‌خواهند با ایران معامله کنند تا کی باید منتظربمانند؟

*  یوکیا آمانو به کمیسیون برجام مجلس رفت از پارچین دیدار تشریفاتی کرد. هدف رییس آژانس از این سفر یک روزه چه بود و شرکت او در کمیسیون ویژه برجام مجلس چه معنایی داشت؟

* آیا تلاش جمهوری اسلامی برای جلب نظر آژانس به گزارش ماه دسامبر آمانو ارتباط دارد که نقشی سرنوشت‌ساز در برداشتن تحریم‌ها علیه ایران دارد؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.