ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش بارندگی در ۲۲ استان ایران نسبت به نیم قرن گذشته

به گفته راعی، میانگین بارش از مهر ۱۳۹۳ تا پایان شهریور ۱۳۹۴ در مقایسه با سال آبی پیش از آن نیز ۱۰ درصد کمتر بوده است.

یک مقام وزارت نیروی ایران از کاهش بارندگی در ۲۲ استان در مقایسه با میانگین ۴۶ ساله گذشته خبر داده است.

رضا راعی، مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران امروز شنبه چهارم شهریور به خبرگزاری مهر گفته که میزان بارش‌ها در سال آبی ۹۴-۹۳ نیز در کل کشور نسبت به میانگین ۴۶ ساله ۱۸ درصد کاهش یاقته است.

به گفته راعی، میانگین بارش از مهر ۱۳۹۳ تا پایان شهریور ۱۳۹۴ در مقایسه با سال آبی پیش از آن نیز ۱۰ درصد کمتر بوده است.

کاهش بارندگی و برداشت‌های بی‌رویه آب باعث شده که از مجموع ۶۰۹ دشت در ایران، حجم آب در ۲۹۴ دشت کاهش پیدا کند و سطح آب زیرزمینی پایین برود.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز چند هفته پیش گفته بود ۳۳۰ دشت دارای بیلان منفی آب هستند؛ یعنی میزان برداشت آب از آن‌ها بیشتر از ورودی آب است.

خشکسالی شدید و کاهش باران از یک سو و برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر، باعث شده تا مقامات در مورد وضعیت آب و آینده آن ابراز نگرانی کنند.

به دلیل کاهش بارندگی و افزایش تبخیر، از میزان آب در دسترس (آب تجدید‌پذیر) به شدت کاسته شده است، به نحوی‌که حجم آب‌های زیرزمینی ایران از ١٣٠ میلیارد مترمکعب در ۵۰ سال پیش به حدود ١١٠ میلیارد مترمکعب در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

خشکسالی و بحران کم‌آبی سال‌هاست که اغلب مناطق ایران را فرا گرفته است. به گفته رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو، این خشکسالی تا ۲۰ سال دیگر همچنان ادامه دارد. او می‌گوید بحران و کمبود آب ممکن است به مناقشه و حتی جنگ منجر شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پیمان

    ما که امسال دلمون به ال‌نینیو خوش است ببینیم چه کار میکنه. گرچه بی‌شک برای جبران این همه خشکسالی بسیار باران باید. http://irj.iars.info/volumes/828005012015/pdf/82800501201501.pdf