ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ساخت برخی سدها در ایران متوقف شد

حمید چيت‌چيان، وزیر نیرو ایران از توقف ساخت برخی سدها در کشور خبر داد.

حمید چيت‌چيان، وزیر نیرو ایران از توقف ساخت برخی سدها در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید چيت‌چيان، روز دوشنبه ششم مهرماه گفت ساخت برخی سدها، از جمله در حوزه دریاچه ارومیه «هیچ نتیجه مثبتی نداشته» و باید متوقف شود.

چيت‌چيان افزود: «شرایط آبی کشور تغییر کرده، مثلاً ۱۵ سال قبل مطالعه‌ای برای احداث سد صورت گرفت که آن موقع احداث سد توجیه داشت اما با توجه به خشکسالی‌ها و افزایش مصارف آب در بالادست، ساخت سد دیگر توجیهی ندارد.»

پیش از این نیز سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفته بود که بسیاری از سد‌ها در کشور بدون ارزیابی محیط زیستی ساخته شده‌اند و تأثیرات زیان‌باری روی مناطق اطراف دارند.

بسیاری از سدهایی که پس از انقلاب ایران ساخته شده‌اند عوارض نامطلوب زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی به دنبال داشته‌اند. سدهای مطالعه نشده روی بسیاری از رودخانه‌‌ها، آبی که به دریاچه‌ها و تالاب‌ها ریخته می‌شد را قطع کرده‌اند. سازمان حفاظت محیط زیست وضعیت بحرانی در بسیاری از تالاب‌های ایران را در ارتباط با سد‌سازی‌های بی‌رویه می‌داند. همچنین زیر آب رفتن بسیاری از مناطق باستانی و جابه‌جایی و کوچ ناخواسته از عوارض این سدها بوده است.

به‌گفته حمید چيت‌چيان، تعداد سدهای بزرگ ایران تا پایان مرداد سال جاری ۱۵۳ مورد بوده و وزارت نیرو در دو سال اخیر «بازنگری جدی» در برنامه سدسازی داشته است.

وزیر نیرو گفت: «سدهایی داریم که قرار بود ۱۵۰ میلیون مترمکعب پشت آن آب ذخیره شود که ۳۰ میلیون مترمکعب بیشتر آب ندارد.»

تغییر مشخصات برخی سدها، از جمله کاهش ارتفاع برخی از آن‌ها، از اقداماتی است که وزارت نیرو در این زمینه انجام داده است. با این حال برخی سدها با همان مشخصات قبلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ایران در دهه‌های اخیر و به‌ویژه پس از جنگ به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای سدساز در دنیا تبدیل شد. مطابق آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، در حال حاضر ۶۴۷ سد در حال بهره‌برداری، ۱۴۶ سد در حال اجرا و ۵۳۷ سد دیگر در مرحله مطالعاتی هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.