ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴۲۰ کارگر از دو کارخانه در پاکدشت کرج اخراج شده‌اند

کارخانه حدید مبتکران که تولید کننده انواع صندلی خودرو است، به دلیل کاهش سفارش‌هایش، با مشکل مالی روبه‌روست و ۴۰۰ کارگر خود را اخراج کرده است.

خبر اخراج ۲۰ نفر از کارگران کارخانه تولید قطعات خودروی نوآوران ابری، پنج‌شنبه نهم مهر ماه در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر شده است.

کارگران مشغول کار در کارخانه نوآوران ابری

همین خبرگزاری روز چهارشنبه هشت مهر ماه، خبر داده بود که کارخانه حدید مبتکران پاکدشت هم به دلیل مشکلات مالی با ۴۰۰ نفر از کارگران خود «قطع همکاری» کرده است.

۲۰ کارگری که از کارخانه نوآوران ابری اخراج شده‌اند، با قرارداد موقت، سابقه کاری ۱۰ ساله داشته‌اند و با پایان مدت قراردادشان، کنار گذاشته شده‌اند.

کارفرما گفته‌ است که اخراج این کارگران به دلیل رکود بازار فروش محصولات تولیدی از ابتدای مهر ماه است و این کارخانه در تلاش برای کاهش هزینه‌های جاری خود، «در مرحله نخست» ۲۰ نفر از کارگرانش را اخراج کرده است.

کارگران اخراج شده به دنبال دریافت مقرری بیمه بیکاری و بازگشت بر سر کار خود هستند: «بعد از سال‌ها تلاش در این کارخانه، فرصت شغلی جدیدی برای‌مان وجود ندارد.»

تا پیش از اخراج این ۲۰ کارگر، حدود ۳۰۰ نفر در کارخانه نوآوران ابری کار می‌کرده‌اند.

کارخانه نوآوران ابری که بالابر شیشه خودرو تولید می‌کند، به دلیل رکود بازار فروش خودروهای ایرانی، با مشکل مواجه شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، خرید خودروی صفر ساخت ایران، دست‌کم ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کمپین«خودرو داخلی نخریم» از جمله دلایل کاهش اقبال مردم به خودروهای ساخت ایران است.

بیشتر بخوانید:  خیال آسوده خودروسازان

کارگران کارخانه نوآوران ابری گفته‌اند که خودرو‌سازان داخلی به دلیل نداشتن منابع مالی کافی، به قطعه‌سازان پیشنهاد داده‌اند تا به جای طلب‌شان،خودرو‌ دریافت کنند.

کارخانه حدید مبتکران هم که تولید کننده انواع صندلی خودرو است، به دلیل کاهش سفارش‌هایش، با مشکل مالی روبه‌روست و ۴۰۰ کارگر خود را اخراج کرده است. کارگران اخراج شده از این کارخانه، دو تا ده سال سابقه کار دارند.

یک مهندس شاغل در این کارخانه، درباره این تعدیل نیرو به رادیو زمانه می‌گوید: «من نمی‌توانم در مورد وضعیت فروش کارخانه و قراردادهای آن با ایران خودرو و سایپا نظر کارشناسانه‌‌ای ارائه دهم، اما تعدیل ۴۰۰ کارگر در چند روز و حواله دادن آن‌ها به تامین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری، نشان از اوضاع بد شرکت دارد.»

او در ادامه می‌گوید: «مساله‌ای که خودم شخصا تجربه کردم این است که تا قبل از حصول توافق هسته‌ای، اوضاع کارخانه به این صورت نبود. سفارش‌ها و قرارداد‌ها بالا بود. این شرکت سابقه‌ای ٣٠ ساله دارد. دیروز تاسیس نشده که به این راحتی زمین بخورد. البته تولید انحصاری صندلی خودرو را در اختیار ندارد و برای مثال بخش مهمی از سفارش‌های شرکت سایپا از طریق سایپا آذین تامین می‌شود و به همین خاطر بازار کار ما رقابتی است، اما جدای از همه این فاکتورها که گفتم، به نظر من پایین آمدن فروش ما که روی صندلی‌های پژو ٢٠۶، پژو پارس، پژو ۴٠۵ و سمند است و تلمبار شدن جنس‌ها در انبار، به خاطر وضعیت بد خودروسازان داخلی است. فروش آن‌ها بعد از توافق‌های هسته‌ای پایین آمد و بازار قطعه‌سازان و لوازم جانبی خودرو را کساد کرد.

این مهندس کارخانه حدید مبتکران معتقد است که اگر‌چه فشار اقتصادی تحریم‌‌ها برداشته شده و در دوران تحریم هم مشکلی برای تولید صندلی خودرو وجودنداشته است، اما با فشار اجتماعی تحریم خودروهای داخلی اگر وضع به همین صورت ادامه یابد و تغییری در فروش ایران‌خودرو حاصل نشود، حدید مبتکران هم باید تعطیل کند.

کارفرمای کارخانه حدید مبتکران هم دلیل اخراج کارگران را رکود بازار فروش محصولات عنوان کرده و گفته است که این کارخانه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان از کارخانه‌های خودرو‌ساز طلب دارد.

گروه صنعتی حدید مبتکران که کار خود را از سال ۱۳۶۵ آغاز کرده است، از بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های صندلی خودروست و تا پیش کنار گذاشته شدن ۴۰۰ کارگر این کارخانه ، ۸۰۰ کارگر در آن مشغول کار بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.