ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده سپاه: برای واکنش خشن به فاجعه منا منتظر دستوریم

محمدعلی جعفری می‌گوید سپاه برای واکنش سریع و خشن به فاجعه منا آمادگی دارد. روحانی پیش‌تر گفته بود زبان ایران در این حادثه زبان ادب و دیپلماسی و اگر لازم شد، زبان اقتدار خواهد بود.

محمدعلی جعفری می‌گوید سپاه برای واکنش سریع و خشن به فاجعه منا آمادگی دارد. روحانی کمی پیش‌تر گفته بود زبان ایران در این حادثه زبان عواطف و ادب و دیپلماسی بوده و اگر لازم باشد از زبان اقتدار نیز استفاده می‌شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران می‌گوید همه ظرفیت‌های ممکن برای واکنش سریع و خشن ایران در قبال فاجعه منا آماده شده‌اند. محمدعلی جعفری صبح شنبه ۱۱ مهر در جلسه قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیا گفت: «برای پاسخگو کردن آل سعود به فاجعه هولناک منا و اعاده حقوق زائران قربانی شده در مذبح منا در انتظار اجرای دستوریم.»

جعفری با توصیف مقامات سعودی به «حکام جاهل و ظالم» گفته که آمادگی سپاه برای واکنش خشن و سریع در راستای تحقق اراده خامنه‌ای است.

خبرگزاری تسنیم به نقل از فرمانده سپاه نوشت: «جهان اسلام از خیانت‌ها و جهالت‌های ابولهب گونه آل سعود نظیر کشتار مردم یمن، آواره سازی مردم عزیز سوریه، سرکوب مردم بحرین، کشتارهای فرقه‌ای در عراق و ایجاد تفرقه‌های قومی و تروریسم پروری در همه جا به ستوه آمده و (آنها) قریباً در خشم مسلمانان ذوب خواهند شد.»

حسن روحانی در مراسم ورود نخستین کاروان جان‌باختگان حادثه منا به تهران، صبح شنبه در فرودگاه مهرآباد گفته بود: «زبان ما در این حادثه زبان عواطف، برادری و ادب بوده است و در جای لازم هم از زبان دیپلماسی استفاده شده و اگر هم لازم باشد جمهوری اسلامی ایران از زبان اقتدار خودش نیز استفاده خواهد کرد.»

روحانی افزود این فاجعه آزمون بزرگی برای دولت و مردم ایران و آزمونی برای دولت عربستان و سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای اسلامی بود. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم ابراز امیدواری کرد که با برخورداری از ابزارهای رسمی و غیررسمی، فاجعه بزرگ منا پیگیری شود.

زبان داخلی، زبان خارجی

در مرور موضع‌گیری‌های مقامات جمهوری اسلامی می‌توان نوسان‌ ادبیات و لحن را مشاهده کرد. زبان تندروها گزنده است و زبان مقامات دولتی نرم‌تر. در عین حال به نظر می‌رسد زبان تهدید و اقتدار کاربرد تبلیغاتی و مخاطب داخلی دارد و زبان دیپلماسی و زبان «برادری و ادب» در سیاست خارجی به کار می‌رود.

واکنش وزارت خارجه ایران عمدتا روی تدارکات مربوط به انتقال اجساد به ایران و احضار کاردار سفارت عربستان متمرکز بوده است.

خامنه‌ای: اگر قرارشد عکس العملی نشان دهیم عکس‌العمل ما خشن و سخت خواهد بود. دنیای اسلام سؤالات زیادی در این خصوص دارد و حکام عربستان به جای فرافکنی، باید با عذرخواهی از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار، مسئولیت خود را در این حادثه‌ی سنگین بپذیرند و به لوازم آن عمل کنند.

علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی: دولت سعودی در سه مقطع برنامه‌ریزی اولیه، اجرای مراسم حج و مدیریت بحران به وجود ‌آمده در اوج بی‌کفایتی و ضعف عمل کرد و این فاجعه تحت تأثیر هوچی‌گری این دولت پنهان نخواهد شد.

محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج: مادامی که حمایت‌های آمریکا از دیکتاتورها و جنایتکاران منطقه ادامه دارد منطقه روی آرامش به خود نمی‌بیند. حتما حادثه منا را پیگیری حقوقی می‌کنیم

بیانیه سپاه تهران: وقت آن است که دنیای اسلام در پی چاره‌ای برای اداره بیت‌الله باشد.

حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران: عربستان در مسیر فرسایش پیش می‌رود. حادثه منا نشان داد رژیم های کوچک و حقیر قادر به حل مسائل بزرگ نیستند.

موحدی کرمانی در نماز جمعه: حکام سعودی لیاقت مدیریت حج را ندارند.

محمدرضا باهنر: فاجعه منا ناشی از بی‌عرضگی آل‌سعود بود.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه قدس: تصور کردید مردم دنیا نمی‌فهمند که در سالگرد واقعه ۱۱ سپتامبر این فاجعه مکه و منا را به‌وجود آوردید؟

ورود و خروج مجلس

مجلس ایران نیز در صدد بود طرحی دو فوریتی برای انتقال مدیریت حج به سازمان همکاری‌های اسلامی تهیه کند اما این طرح در مرحله جمع‌آوری امضا مسکوت ماند. بانیان این طرح می‌خواستند موضوع حادثه منا، با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از طریق بین‌المجالس اسلامی و دیپلماسی پارلمانی پیگیری شود.

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز پیشنهاد داده بود که حادثه منا در دادگاهی بین‌المللی رسیدگی شود.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در تازه‌ترین واکنش گفته است، مهم در شرایط فعلی بازگرداندن پیکرهای جان‌باختگان به کشور است و مراحل بعدی پیگیری این فاجعه بعدا انجام می‌شود.

در روزهای نخست حادثه منا، موضع‌گیری‌های تحریک‌آمیزی در رسانه‌ها منتشر شدند. عبدالرحمان فضلی وزیر کشور ایران پنجشنبه نهم مهر اعلام کرد که رفتار سعودی‌ها به ناگاه تغییر کرده و آنها در حال همکاری با مسئولان ایرانی برای انتقال اجساد هستند. پس از آن، حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه از رسانه‌ها خواست تندروی نکنند. قشقاوی گفت: «هر نوع حرکت و شعار و تندروی که این موضوع را مخدوش کند، خلاف مصلحت است.»

در حادثه منا، چند دیپلمات و سپاهی ارشد نیز کشته شده‌اند. غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در بیروت از جمله کشته‌شدگان است. تا کنون و با وجود تایید کشته شدن چند سپاهی ارشد، نامی از آنها برده نشده است. برخی رسانه‌های داخلی در روزهای گذشته با توجه به مفقود بودن افراد رده بالای دولتی و نظامی، از شائبه ربوده شدن آنها توسط موساد نوشته بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    این چیزی نیست جز رجز خونی ها و گنده گوئی ها ی بی خرج و بی مواجب که فقط مصرف داخلی دارد و آنهم برای تسکین بازماندگان این فاجعه و برای یک مشت فریب خورده و عمال و جیره خوار این رژیم که متاسفانه امروزه اینجا و آنجا از زبان این حضرات شنیده میشود. کوچکترین تجاوز نظامی از طرف ایران به مرزهای عربستان ، چنان واکنشی را از طرف کشورهای عربی و غربی و آمریکا و متقاضیان نفت در جهان علیه ایران براه خواهد انداخت که اولین قربانی آن دولت امید و اعتدال آقای روحانی خواهد بود . دوم درگیری و کشانده شدن ایران به یک جنگ خانمانسور دیگر و وضع تحریمهای شدیدتر علیه ایران و شکست تمام سیاستهای تعامل با جهان که در نهایت دود همه این رجزخوانی ها و گنده گوئی ها به چشم ملت ایران خواهد رفت.

  • ایرانی

    واقعا آدم نمی داند که به اینگونه هارت و پورتها بخندد یا گریه کند. ۳۵ سال است که یک عده لات و لمپن بر سرنوشت و جان و مال ایرانی حاکم شده اند و روزی نیست که بحران جدیدی ایجاد نکنند. هزینه اش را نیز مردم فلک زده ما باید پرداخت کنند. خمینی اهریمن صفت جنگی را راه انداخت که بیش از یک ملیون کشته داد و بخشهای از کشور را نابود کرد که این بی کفایت ها هنوز نتوانسته اند که اندکی از آثار آنرا محو کنند. آبادان خرمشهر و تعداد زیادی از شهرها و روستاهای غرب کشور هنوز حالت مخروبه دارند. بیکاری فقر بی خانمانی گرانی در کشور بیداد می کند. هنوز قرارداد جمهوری اسلامی با کشورهای غربی به مرحله اجرا در نیامده که دوباره تهدید کشورهای همسایه را شروع کرده اند. حیات منحوس این حکومت اسلامی گره خورده با جنگ، تهدید، ایجاد مستمر بحران، دستگیری، شکنجه و اعدام . واقعا کی این کابوس اسلامی بسر می آید و کی این بختک اسلامی که بر سینه وطن چنگ زده است زایل می گردد.

  • اشکان

    برادران قاچاقچی ما از نظامی گری فقط شعار دادن و گنده *** را بلد شده اند.

  • خسرو

    هر چند از سیاسی شدن و جانبداری سپاه از یک گروه و شخص خاص مردم ما گله مندند اما ، دوول خارجی که ایران را محور شرارت و تروریست مینامند ، بگویند تا بحال نیروهای نظامی ایران در کجاها یورش برده اند و آغاز گر جنگ بوده اند ، سخنان این سردار بسیار متین و قابل قبول است . آمریکا و اروپائیها باید دست از حمایت از آل سعود بردارند و با منطقی نمودن خود و از طریق حقوق بشری که بتواند رفتار تمام دولتها را نقد و بررسی کند و یکجانبه قضاوت نکند ، به موضوعات منطقه بپردازند .

  • Majid

    "جعفری با توصیف مقامات سعودی به «حکام جاهل و ظالم» گفته که آمادگی سپاه برای واکنش خشن و سریع در راستای تحقق اراده خامنه‌ای است." واکنش خشن و سریع!؟؟ در راستای تحقق اراده خمینی د ر جنگ با «حکام جاهل و ظالم» عراق ۸ سال طول کشید با شکست سپاه پاسداران، کشتار صدها هزار مسلمان ایرانی و عراقی، و در آخر با نوشیدن جام زهر و خودکشی خمینی. و حال نوبت خامنه ای است.

  • شهروند درجه سه

    گرچه سعودیها آدمهای درستی نیستند و نباید آنها را راهنمایی کرد، ولی چه کنیم آدم دلش میسوزد، حتی برای دشمن! چه سران روسیه باشند چه سران و شیخان عرب ! آقای سردار جعفری این را درست میگوید! «واکنش سریع و خشن » سپاه و نظام مقدس را در این 36 سال مردم بی دفاع و مظلوم ایران بارها تجربه کرده اند. تا دیرنشده سعودیها از منطقه در بروند ! گفتن از ما !

  • Farid

    کسانیکه کلاغ را میخواهند رنگ بزنند و بعنوان قناری جا بزنند و بگویند توافق هسته ای ٬ رفاه و صلح و ازادی را برای مردم ایران ببار میاورد بدانند که مردم ایران سی و هشت سال زیر فشار خفقان و فساد بوده اند و میدانند اینها از سرکوب و چپاول اموال مردم و دروغ و تقلب و بی برنامگی در داخل و صدور بمب و موشک و دخالت وتنش در کشورهای منطقه دست بر نخواهند داشت!

  • hamid

    با وجود احتمال وتوی باراک اوباما و همچنین هشدار کاخ سفید، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که برپایه آن ایران باید پیش از اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها غرامت‌های تعیین شده در حکم دادگاه‌های فدرال آمریکا را به قربانیان اعمال تروریستی حمایت شده از سوی ایران را پرداخت کند. پیشتر پاتریک میهان نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و پیشنهادکننده این طرح گفته بود، پرسش اساسی آن است که آیا باید تحریم‌ها پیش از آن که تهران غرامت قربانیان تروریسم خودرا پرداخت کند، لغو شوند با خیر؛ و در ادامه افزود «وقتی صحبت از تروریسم می‌کنیم، در مورد ترورها با حمایت ایران صحبت می‌کنیم. بمب‌گذاری و حملات در طول زمان، از پاریس تا اورشلیم، از نیویورک تا بیروت و شرق آفریقا، و تا بوئنوس آیرس.» وی افزود: «تهران تا وقتی غرامت قربانیان تروریسم را پرداخت نکرده، نباید حتی یک سنت هم دریافت کند.»

  • AMIR

    هُل دادن همدیگر در حادثهٔ منا، هجوم برای دریافت سبد کالا، مردم نادری هستیم، هنر نزد ایرانیان است و بس!