ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گریس لی باگز، فعال مدنی کهنه‌کار آمریکا درگذشت

این نویسنده فمینیست تظاهرات اعتراضی ۱۹۶۳ به رهبری مارتین لوتر کینگ را برگزار کرد. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا از تلاش مدنی او قدردانی کرده است.

گریس لی باگز، نویسنده فمینیست‌ و از فعالان مدنی قدیمی در آمریکا، در سن ۱۰۰ سالگی دیده بر جهان فرو بست.

گریس لی باگز از فعالان مدنی قدیمی در آمریکا

به‌گزارش آسوشیتدپرس، مرکز «جیمز و گریس لی باگز» که توسط گریس لی باگز و همسرش بنیان گذاشته‌ شده اعلام کرد که این فعال کهنه‌کار در روز دوشنبه ۵ اکتبر / ۱۳ مهر در خانه خود واقع در دیترویت درگذشته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به احترام گریس لی باگز از نقش رهبری او در جنبش حقوق مدنی قدردانی کرد. اوباما گفت او خیلی زود دریافت که «دنیا به تغییر نیاز دارد و به همین خاطر موانع را از راه برداشت تا به این هدف برسد.»

گریس لی باگز از جمله با کمکش به سازماندهی تظاهرات اعتراضی ۱۹۶۳ در دیترویت شناخته شد. این تظاهرات به رهبری مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش سیاه‌پوستان آمریکا و برنده جایزه نوبل صلح، برگزار شد.

لی باگز در سال ۱۹۱۵ در یک خانواده مهاجر چینی در رود ایسلند متولد و در نیویورک بزرگ شد. پس از تکمیل دکترای خود در رشته فلسفه و کار به‌عنوان کتابدار، در نیویورک با تئوریسین سوسیالیست سیریل لیونل رابرت جیمز همکاری کرد. جیمز، نویسنده، نمایشنامه‌نویس، منتقد ادبی، رهبر جنبش‌های سیاهان و نظریه‌پرداز سیاسی بود.

گریس لی باگز در دهه ۱۹۵۰ به دیترویت بازگشت و تا پایان زندگی خود در این شهر ماند. در دیترویت بود که با جیمز باگز، نویسنده، فعال سیاسی و کارگری آشنا شد و با او ازدواج کرد. آن‌ها دوشادوش هم در جنبش‌های مردمی شرکت کردند و در سال ۱۹۷۴ کتاب «انقلاب و تکامل در قرن بیستم» را نوشتند.

در سال ۱۹۹۲ او و همسرش طرح «تابستان دیترویت» را برای بازسازی بافت اجتماعی دیترویت راه‌اندازی کردند. در آن زمان، گریس با «کارزار دیترویت شهر امید» نیز فعالیت می‌کرد و برای نشریه هفتگی «شهروند میشیگان» نیز می‌نوشت.

زندگی‌نامه او با عنوان «زندگی برای تغییر» اغلب به‌عنوان یک کتاب آموزشی مطالعات آمریکایی آسیایی، مطالعات منطقه دیترویت و تاریخ اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او در اکتبر سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که در یک آسایشگاه در دیترویت در انتظار مرگ به‌سر می‌برد.

از زندگی او یک فیلم مستند با عنوان «آمریکایی انقلابی: چرخش تکاملی گریس لی باگز» ساخته شده که در سال ۲۰۱۳ جایزه ویژه تماشاگران برای بهترین مستند بلند جشنواره فیلم لس آنجلس را دریافت کرد.

تصاویری از فیلم مستند «آمریکایی انقلابی: چرخش تکاملی گریس لی باگز»:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.