ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو نقاشی هیتلر در تهران به نمایش درآمد

نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» را بنیاد مستضعفان برگزار کرده است. ۲۵ نقاشی از دو جمله دو اثر مصادره شده از دیکتاتور نازی به نمایش گذاشته شده.

در گالری دفینه در تهران، نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» با دو تابلوی نقاشی از آدولف هیتلر، رهبر حزب نازی آلمان کارش را آغاز کرده است. این نمایشگاه را بنیاد مستضعفان برگزار می‌کند و تا ۲۷ مهر ادامه دارد.

دو نقاشی هیتلر در گالری دفینه در تهران

بنیاد مستضعفان خزانه‌ای در اختیار دارد با بیش از سه هزار تابلوی نقاشی که از دوران صفویه به بعد توسط هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی آفریده شده‌اند. در نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» بخشی از این آثار که تاکنون به نمایش درنیامده‌اند، عرضه شده‌ است.

آثار خزانه «رنگ و نقش» دربردارنده ۳۸۸۹ شی است که این اشیاء شامل ۲۹۳ تابلوی خط ایرانی، ۹۶۲ اثر نقاشی ایرانی، ۱۰۲ عدد نقشه و ۴۳۳ اثر نقاشی از هنرمندان غیر ایرانی‌ست.

قدیمی‌ترین اثر هنرمندان غیر ایرانی در خزانه «رنگ و نقش» متعلق به قرن شانزدهم میلادی و اثر رودلف کالینز است. اثری از پیکاسو، دو اثر از آدولف هیتلر، لیتوگرافی‌هایی از شاگال نیز در این خزانه وجود دارد. معلوم نیست بنیاد مستضعفان به چه مناسبتی آثار رهبر حزب نازی آلمان را همراه با آثار گروهی از بهترین هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی به نمایش گذاشته است.

بنیاد مستضعفان مطابق قانون فقط می‌بایست به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پاسخگو باشد. این بنیاد ۹ اسفند ۱۳۵۷ به حکم آیت‌الله روح‌الله خمینی برای اداره اموال مصادره شده خاندان پهلوی و صاحبان صنایع تأسیس شد.

گل‌ناز گل‌صباحی، مسئول نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفته است که دو نقاشی هیتلر ابتدا در تملک شخصی به نام «افشار» از بلندپایگان حکومت پهلوی قرار داشته که بعد از انقلاب مصادره می‌شود.

در خزانه «رنگ و نقش» آثاری از مصورالممالک، معین مصور، میرزا آقا امامی، حسین خطایی، محمد مدبر، قوللر آقاسی، کمال‌الملک، حسین بهزاد، منوچهر نیازی، محمود فرشچیان، حسین زنده‌رودی، سهراب سپهری، صادق تبریزی و رضا مافی نگهداری می‌شود.

از میان این آثار، در نمایشگاه «رنگ، بوم، معماری» ۲۵ اثر به نمایش درآمده: آثاری از اوژن فلاندن، سرگئی کولسنیکوف، مهدی تائب، اسماعیل آشتیانی، گارسیا رودریگز، پی زومر، کرک، یرواند نهاپطیان، هوشنگ سیحون، ماکرولاکیس، آتشزاد، جی. فن گلدرن، ته نت و آدولف هیتلر.

از آدولف هیتلر در مجموع دو الی سه هزار نقاشی به جای مانده است. یک کلکسیونر آمریکایی به نام بیلی پی پرایو فهرستی از نقاشی‌های دیکتاتور نازی را تهیه و منتشر کرده، اما آثار او تاکنون در یک نمایشگاه عرضه نشده است.

آدولف هیتلر در اکتبر ۱۹۰۷ در امتحال ورودی آکادمی هنر وین شرکت کرد، اما به دلیل آنکه استعداد چندانی در نقاشی نداشت نتوانست به آکادمی هنر راه پیدا کند.

هنگامی که آلمان در سپتامبر ۱۹۳۹ به قدرت‌های جهانی اعلام جنگ کرد، بسیاری از روحانیون شیعه در ایران از او طرفداری کردند. ماتیاس کونتسل، مورخ آلمانی در کتابی به نام «آلمانی‌ها و ایران» می‌نویسد که برخی از روحانیون شیعه در شهر قم ادعا کرده بودند که هیتلر از تبار «محمد»، پیامبر اسلام است و برخی حتی می‌گفتند دیکتاتور نازی‌‌ همان امام زمان است که ظهور کرده.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Bahram

    اگر جنگ دوم جهانی به نفع آلمان تمام میشد کنفرانس تهران با حضور هیتلر برگزار میشد.بله هیتلر همان امام زمان بود که میلیونها کلیمی را کشتار کرد. کاری که امروز رژیم آخوندی آرزو میکند که قدرتش را داشت برای کشتار.

  • بهروز

    ایران از لحاظ ایدئولوژیکی مانند آلمان هیتلری است وایران در جنگ دوم جهانی طرفدار آلمان هیتلری بود. نویسنده آلمانی ماتیاس کونتسل سابقه روابط نزدیک بین آلمان و ایران را طرفداری ایران و ایرانیان از آلمان نازی میداند. در کتابهای درسی ایران اشاره ای به هولوکاست و اتحاد مسلمانان (با رهبری حاج امین الحسینی) با هیتلر نشده است.

  • نگار

    میشه لطفا آدرس گالری رو بگید؟

  • ماه

    ج.ا با هیتلر مشکلی نداره. من هر کتابخانه ای که رفتم کتاب" نبرد من" درش بود ولی کتاب خیلی از روشنفکران معاصر ایرانی را در این کتابخانه ها نمی‌یابید.