ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردم افغانستان در باره وضعیت قندوز چه می‌گویند؟

یک روزنامه‌نگار می‌گوید از صحبت‌های نسل جوان و قشر دانشجو در کابل می‌شود پی برد که نگرانی از وضعیت امنیت و مسئله بیکاری، اعتماد آنها را نسبت به دولت وحدت ملی کاهش داده است.

این اولین بار نیست که نیروهای طالبان وارد ولایت و شهر قندوز در شمال افغانستان می‌شوند. اما درگیری‌های اخیر طالبان با نیروهای دولتی باعث نگرانی و حتی تعجب بسیاری از مردم شده است. اکنون بعد از گذشت ۹ روز از اعلام "تصرف" بخش‌هایی از شهر قندوز از جانب طالبان و در ادامه آن حمله نظامیان آمریکایی به بیمارستان شهر قندوز نگرانی مردم عادی در تمام گوشه و کنار کشور رو به افزایش است.

عبدالله احمدی، عضو سازمان عدالت انتقالی در کابل در گفت‌وگو با رادیو زمانه گفت بخشی از این نگرانی‌ها نتیجه بزرگ‌نمایی‌ رسانه‌ها از وضعیت اخیر بوده است. احمدی معتقد است که استفاده از واژه‌های "سقوط" و "تصرف" در تیتر گزارش و خبرهای فوری، مردم افغانستان را بیش از پیش نگران کرده و بسیاری را وادار کرده است که منزل‌های خود را ترک کنند. او می‌گوید اگر این وضعیت ادامه پیدا کند موج مهاجران افغانستان به کشورهای همسایه به‌مراتب افزایش خواهد یافت.

عبدالله احمدی همین‌طور از تاثیرات بد روحی و روانی صداهای پی در پی انفجار و حمله‌های هوایی گفت که منجر به تلفات جانی و مالی زیاد مردم قندوز و ساکنان نزدیک آن شهر شده است. به اعتقاد او در توضیح وضعیت قندوز بزرگنمایی شده است.

به گفت‌وگو با عبدالله احمدی گوش دهید:

مریم شاهی، روزنامه‌نگار مقیم کابل در گفت‌وگو با رادیو زمانه از تضعیف روحیه جوانان و به ویژه دانشجویان در افغانستان گفت. خانم شاهی معتقد است که گرایش‌ نسل جوان  افغانستان به ادامه تحصیل یکی از دستاوردهای کشور در دهه گذشته بود. اما موج نگرانی‌ها از وضعیت امنیت کلی کشور بر روحیه دانشجویان نیز تاثیر منفی گذاشته است.

خانم شاهی می‌گوید از صحبت‌های نسل جوان و قشر دانشجو در کابل می‌شود پی برد که نگرانی از وضعیت امنیت و هم مسئله بیکاری اعتماد آنها را نسبت به دولت وحدت ملی کاهش داده است. خانم شاهی معتقد است که افزایش بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت وحدت ملی بیش از همه نگران‌کننده است.

به گفت‌وگو با مریم شاهی گوش دهید:

با این حال گروهی از جوانان در شهر کابل جنبش "کمک بشردوستانه به مردم قندوز" را راه انداخته‌اند و برای مردم آسیب‌دیده آن غذا و پوشاک گرداوری می‌کنند. گروهی که به گفته مسعود حسینی، عکاس روزنامه‌نگار و فعال مدنی، گروه کوچکی از افرادی هستند که برای سازمان‌های بین‌المللی کار می‌کنند و همین طور از طبقه متوسط به بالا و غیروابسته به دولت هستند.

مسعود حسینی می‌گوید این گروه تنها در کابل فعالیت می‌کنند و در دیگر مناطق کشور چنین حرکتی به نظر نمی‌رسد.

به گفت‌وگو با مسعود حسینی گوش دهید:

مرور رسانه‌های داخلی افغانستان نشان می دهد که تمام نگاه‌ها در حال حاضر به سوی دولت وحدت ملی‌ است و ناتوانی دولت در جلوگیری از رویدادهای اخیر قندوز باعث افزایش خشم و بی‌اعتمادی کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.

وضعیت قندوز را دنبال خواهیم کرد و در گزارش بعدی تلاش می‌کنیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که چرا قندوز؟ آیا واقعا قندوز سقوط کرده است؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دارب

    سلام بانوی بزرگوار شهزاده سمرقندی ! صدای زیبا و گرم شما و همچنین لهجه و وادبیاتی که به کار می گیرید به شعر های زیبا مولانا و عطار شبیه است و من یکی طرفداران پر و پا قرص شما هستم و شنا را می ستایم موفق پیروز باشید بانوی گرامی