ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان‌های امدادی قندوز را ترک می‌کنند

قندوز پس از سقوط به دست طالبان و بازپس‌گیری آن، دوباره صحنه درگیری‌ شده است. پزشکان بدون مرز و سایر نهادهای امدادی از این شهر می‌روند زیرا امنیت و امکان کمک‌رسانی ندارند.

قندوز پس از سقوط به دست طالبان و بازپس‌گیری آن، دوباره صحنه درگیری‌ شده است. سازمان ملل اعلام کرد پزشکان بدون مرز و سایر نهادهای امدادی از شهر خارج می‌شوند زیرا امکان کمک‌رسانی و هم چنین تامین جانی ندارند.

پس از حمله به بیمارستان قندوز و کشته شدن ۲۲ نفر در بمباران هوایی این کلینیک، سازمان پزشکان بدون مرز به کار خود در این شهر خاتمه می‌دهد. دستکم ۱۴ نفر از کشته‌‌شدگان این بمباران، کارکنان این سازمان بودند. ارتش آمریکا از خود در حمله به بیمارستان سلب مسئولیت کرده است. ژنرال کمبل، فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان دوشنبه ۵ اکتبر اعلام کرد که این حمله به درخواست ارتش افغانستان صورت گرفت: «از ما کمک خواستند و گفتند طالبان در کلینیک پناه گرفته‌اند.»

سازمان پزشکان بدون مرز این حمله را جنایت جنگی خوانده و خواستار تحقیقات مستقل برای معرفی عاملان آن شده است. طبق کنوانسیون ژنو، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها دارای مصونیت در جنگ هستند.

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید تنها به خاطر بمباران بیمارستان قندوز نیست که شهر را ترک می‌کند بلکه درگیری‌ طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان دوباره تشدید شده‌اند و نبرد در گوشه و کنار قندوز دوباره جریان یافته است. کشته‌شدگان و مجروحان درگیری‌های قندوز بسیارند اما تعداد دقیق آنها روشن نیست.

با وجودی که کمک‌های انساندوستانه در این شرایط مهم‌تر از همیشه به نظر می‌رسد اما رسیدگی به مجروحان، آوارگان و ساکنان به مراتب دشوارتر از قبل می‌شود. به نقل از دفتر هماهنگی کمک‌های انساندوستانه سازمان ملل، در بخش بزرگی از شهر ۳۰۰هزار نفری قندوز، آب و برق وجود ندارد. سازمان‌های امدادی در چنین شرایطی و در وضعیت تداوم درگیری، امکان ارائه هیچ‌گونه کمکی به دیگران را ندارند.

دولت افغانستان در روزهای قبل تاکید کرده که طالبان را از قندوز بیرون رانده است. اما شاهدان می‌گویند از سه‌شنبه ۶ اکتبر دوباره درگیری‌ها در سطح شهر آغاز شده‌اند. نیروهای طالبان هم‌چنان کنترل مسیرهای منتهی به قندوز را در اختیار دارند.

سازمان پزشکان بدون مرز انتقاد کرده که چرا آمریکا تقصیر حمله به بیمارستان را به گردن افغان‌ها انداخته‌ است. کریستف استوکز، مدیر پزشکان بدون مرز می‌گوید چندین نفر در یک فاجعه کشته شده‌اند و ارتش آمریکا برای باز کردن مسئولیت جان افراد بی‌گناه از سر خود، بمباران یک مرکز درمانی را به بحث استمداد مقامات افغانستان تقلیل می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.