ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برنده جایزه نوبل ۲۰۱۵ در ادبیات: سوِتلانا آلکسیویچ

شخصیت ادبی اسوتلانا آلکسیویچ، ۶۷ ساله پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفته و از منتقدان سرسخت سیاست‌های روسیه در برابر جمهوری اوکراین است.

سوِتلانا آلکسیویچ (Svetlana Alexievich) از بلاروس برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۵ است.

کمیته نوبل در سوئد ظهر روز پنج‌شنبه ۸ اکتبر / ۱۶ مهر سوتلانا آلکسیویچ را به‌عنوان برنده نوبل ادبیات امسال معرفی کرد.

سوتلانا آلکسیویچ ۶۷ ساله در شهر ایوانو فرانکووسک اوکراین به دنیا آمده است. پدر او از بلاروس و مادرش اوکراینی بود. آن‌ها پس از پایان سربازی پدرش به بلاروس نقل‌ مکان کردند.

آلکسیویچ از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲ در دانشگاه مینسک به تحصیل روزنامه‌نگاری پرداخت.

پس از دریافت مدرک روزنامه‌نگاری، به‌دلیل مواضع انتقادی‌اش مجبور شد تا در یک روزنامه محلی «برست»، شهری در نزدیکی مرز لهستان کار کند. بعدها به مینسک بازگشت و در روزنامه‌ای در این شهر فعالیت کرد.

شخصیت ادبی او  پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفته و از منتقدان سرسخت سیاست‌های روسیه در برابر جمهوری اوکراین است.

آلکسیویچ با گزارش‌هایی درباره فاجعه اتمی در نیروگاه چرنوبیل و جنگ ارتش شوروی در افغانستان به یک نویسنده سرشناس در غرب تبدیل شد. آثار او در روسیه و بلاروس اجازه نشر ندارد، اما به ۳۰ زبان ترجمه شده است. او رمان‌نویس نیست، بلکه به خاطر گزارش‌ها و مصاحبه‌های کاملاً مستندی که با انسان‌های جنگ‌زده و آسیب‌دیده انجام داده، شهرت دارد. «جنگ زنانه نیست» که در سال ۱۹۸۷منتشر شد، از نخستین آثار اوست.

سوتلانا آلکسویچ در سال ۲۰۱۳ جایزه صلح ناشران آلمان را به دست آورد. او به دلیل مواضع انتقادی‌اش همواره در کشورهای مختلفی چون ایتالیا، فرانسه، آلمان و سوئد در زمان‌های محدود در تبعید زندگی کرده است.

جایزه نوبل ادبیات به ارزش هشت میلیون کرون سوئد، معادل ۸۵۰ هزار یورو است. کمیته نوبل سال گذشته این جایزه را به نویسنده ۷۰ ساله فرانسوی پاتریک مودیانو اعطا کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.