ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطر نابودی دو میلیون نخل در آبادان

جواد سعدون‌زاده، نماینده آبادان در مجلس ایران از احتمال بروز یک فاجعه زیست‌محیطی در این شهر خبر داد. به‌گفته او شوری آب دو میلیون اصله نخل در آبادان را در خطر نابودی قرار داده است.

جواد سعدون‌زاده، نماینده آبادان در مجلس ایران از احتمال بروز یک فاجعه زیست‌محیطی در این شهر خبر داد. به‌گفته او شوری آب دو میلیون اصله نخل در آبادان را در خطر نابودی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) جواد سعدون‌زاده گفت: «از بین رفتن انهار، شوری بیش از استاندارد آب کشاورزی و نبود زه‌کش، نخیلات این شبه‌جزیره را در معرض نابودی قرار داده است.»

کشاورزان نخل‌دار آبادانی در کنار محصول خرمای خود کشت میانه‌کاری می‌کنند و باغ مرکبات دارند که به‌گفته این نماینده مجلس، با افزایش کم‌سابقه «ای‌سی» آب (میزان املاح هادی موجود در آب) آن‌ها دیگر قادر به کشاورزی در زمین‌های خود نیستند.

شوری آب در برخی مناطق آبادان به شش هزار میکرو موس افزایش یافته است. سعدون‌زاده در این‌باره می‌گوید: «اگر برای این مشکل فکری نشود، کشاورزی و تأمین معیشت مردم این منطقه با مشکل مواجه شده و این نخل‌ها به چهار میلیون نخل نابودشده این شهرستان در جنگ تحمیلی می‌پیوندند.»

نماینده آبادان در مجلس خواهان احداث سد تنظیمی بر رودخانه بهمنشیر برای جلوگیری از نفوذ آب شور به اراضی منطقه شد.

چند ماه پیش ناجی شهیب‌زاده، رئیس جهاد کشاورزی آبادان در گفت‌وگو با روزنامه همشهری، بزرگترین مشکل کشاورزی و باغداری در آبادان را کمبود آب دانست و گفت: «تأمین آب کشاورزی در شهرستان به دلیل نداشتن متولی به مشکل بزرگی تبدیل شده است.»

در حال حاضر ۱۲ هزار هکتار از نخلستان‌های آبادان فعال هستند.

۵۰ درصد صادرات خرمای ایران از نخلستان‌های خوزستان تأمین می‌شود و بیش از ۲۵۰ هزار نفر در تولید این محصول فعالیت می‌کنند.

نخل‌های خوزستان به‌طور گسترده در آبادان، خرمشهر، اهواز و بهبهان و به‌صورت جزئی در شوشتر، ملاثانی و «بندر امام خمینی» (بندر شاهپور سابق) وجود دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمدامین حسن پور

    مصیبت نخلستانهای آبادان از زمانی شروع شد که طرح توسعه کشت نیشکر در دولت هاشمی رفسنجانی آغاز و در دولت اول خاتمی تکمیل و به بهره برداری رسید که نتیجه اش نفوذ نمک به آب بهمنشیر و شوری آب شرب و کشاورزی و همچنین شورش و درگیری مسلحانه در شهر آبادان بود. آقای سعدون زاده هم دلش به حال کشاورزان نسوخته است وگرنه در این چهارسال نمایندگیشان این مساله را پیگیری میکرد. اسفندماه نزدیک است و انتخابات مجلس در راه، و وی به آراء عشایر روستایی محتاج است و این حرفها هم برای مصارف تبلیغاتی و انتخاباتی است.