ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران: افغان‌ها فرصت‌های شغلی را از ایرانیان گرفته‌اند

غلامرضا عباسی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران می‌گوید که افغان‌ها فرصت‌های شغلی را در کشور «اشغال کرده‌اند.»

غلامرضا عباسی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران می‌گوید که افغان‌ها فرصت‌های شغلی را در کشور «اشغال کرده‌اند.»

عباسی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته که چهار میلیون افغان در بازار کار ایران فعالیت می‌کنند و از این رقم تنها یک میلیون افغان مجوز اقامت دارند و سه میلیون نفر دیگر «به‌طور غیرمجاز وارد کشور شده‌اند.»

به‌گفته او، «تمام کشور‌ها مقررات سختی برای حضور اتباع بیگانه و به کارگیری آن‌ها دارند و این‌طور نیست که نیروی کار مادام‌العمر در آن کشور‌ها بماند به نحوی که برای زندگی و حضور بیشتر باید اقامت دائم بگیرند.»

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید در ایران اما وضع این‌گونه نیست: «متأسفانه در کشور ما اتباع بیگانه به جای نیروی کار به مهاجر کار تبدیل شده‌اند، مادام‌العمر اقامت می‌کنند و پس از پایان کار نه تنها خیال بازگشت به کشور خود را ندارند بلکه به دلیل امنیت حاکم در ایران ماندگار شده و برای خود خانه و مغازه هم خریداری می‌کنند.»

به‌گفته او «اگر نیروهای غیرمجاز به کشور خود بازگردانده شوند فرصت‌های شغلی بیشتری در اختیار متقاضیان کار قرار می‌گیرد و افراد بیشتری جذب بازار کار می‌شوند.»

روز ۱۱ اردیبهشت امسال نیز تعدادی از کارگران در راهپیمایی دولتی روز جهانی کارگر، پلاکاردهایی را با خود حمل کردند که در آن خواستار اخراج کارگران افغان از ایران شدند.

کارگران مهاجر افغانستانی بخشی از نیروی کار ایران را تشکیل می‌دهند که در مشاغل محدودی اجازه کار دارند.

کارگران تبعه افغانستان در ایران شامل قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی نمی‌شوند و قانون حداقل دستمزد شورای عالی کار نیز شامل آن‌ها نمی‌شود. دستمزد پرداختی به کارگران مهاجر افغان به دلیل عدم بهره‌مندی از قانون کار، پایین‌تر از دستمزد پرداختی به کارگران ایرانی در کار مشابه است. آن‌ها از دریافت یارانه‌های نقدی دولت محروم هستند و همچنین حق گرفتن گواهینامه رانندگی در ایران ندارند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در حالی بیکاری نیروی کار ایرانی را وجود کارگران افغان دانسته که آمار‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و قم که بیشترین تعداد کارگران مهاجر افغان در آن‌جا کار می‌کنند، پایین‌تر از نرخ بیکاری در استان‌هایی مانند مازندران، کهگیلویه و بویر‌احمد و کردستان است که مهاجران افغان حق ورود به آن‌جا را ندارند.

ابراهیم عالی‌پور، کار‌شناس حوزه کارگری، علت بیکاری کارگران ایرانی را اشتغال کارگران مهاجر افغان نمی‌داند و می‌گوید: «اول باید بگوییم که کارگران افغان الان در ایران در چه حیطه‌هایی کار می‌کنند. کارگران افغان بیشتر در کارهای ساختمانی و کارهایی که ایرانی‌ها حاضر به انجام آن نیستند مشغول به کار هستند. ما هیچ کارگر مهاجر افغان را نمی‌بینیم که در کارخانه‌های صنعتی کار کند.»

گروه‌های کوره‌پزخانه‌ها، کارهای ساختمانی، کارگاه‌های کشاورزی از جمله مشاغل تعیین شده برای کارگران افغان در ایران است.

با توجه به مشاغل محدودی که در آن‌ها کارگران مهاجر افغان اجازه کار دارند، به نظر نمی‌رسد که علت بیکاری کارگران ایرانی، اشتغال کارگران افغان باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هاشمی

    واقعا که جای تاسفه اخرشم افتادن به جون چارتا افغانی که صب تاشب با چندرغاز زندگی میکنن و سالیانه مالیات سنگینم پرداخت میکنن .