ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در بمب‌گذاری‌های آنکارا ۱۲۷ نفر کشته شدند

بمب‌‌ها در محلی منفجر شدند که کنشگران کرد و چپ قرار بود میتینگ صلح برگزار کنند. در ترکیه سه روز عزای عمومی اعلام شد. شامگاه شنبه در استانبول تظاهراتی علیه دولت انجام گرفت.

دو انفجار پیاپی در ایستگاه قطار آنکارا دستکم ۱۲۷ کشته و ۴۰۰زخمی بر جا گذاشت. کنشگران چپ و کرد به فراخوان حزب دمکراتیک خلق‌ها در این محل در اعتراض به خشونت در جنوب شرقی ترکیه تجمع کرده بودند.

صبح شنبه ۱۰ اکتبر دو انفجار مهیب مرکز آنکارا را لرزاند. خبرگزاری دوغان نوشت بمب‌ها در زیر پلی نزدیک ایستگاه مرکزی قطار منفجر شدند. هر دو انفجار حوالی ساعت ده صبح به وقت محلی و به فاصله کمی از یکدیگر رخ دادند.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک» گزارش داد انفجار کمی پیش از آغاز تجمعی رخ داد که قرار بود در اعتراض به درگیری‌های نیروهای دولتی و نیروهای پ‌ک‌ک در جنوب شرقی ترکیه برگزار شود. فراخوان شرکت در این تظاهرات از سوی چند گروه، از جمله حزب دمکراتیک خلق‌ها داده شده بود.

در ساعات نخست، خبرگزاری «دوغان» از ۳۰ کشته و ۱۲۶ مجروح در جریان این دو انفجار خبر داد. این تعداد در شامگاه شنبه به ۹۵ کشته و ۴۰۰ زخمی افزایش یافت.  مقامات دولتی ترکیه در نخستین واکنش‌ها، این انفجارها را تروریستی دانستند. احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه کابینه را به نشست اضطراری فرا خواند. اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست شرکت کرد. دولت ترکیه عصر شنبه در ابراز همدردی با قربانیان بمب‌گذاری‌، سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

کاربران در توئیتر عکس‌هایی منتشر کرده‌اند که افراد به خون غلطیده را روی زمین و در میان موج دود نشان می‌دهد. در کنار جنازه‌ها و مجروحان، پوسترها و پلاکاردهایی به چشم می‌خورند که تظاهرکنندگان برای گردهمایی همراه خود آورده بودند. صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها این انفجارها را «بربرمنشانه» و «قتل‌عام» خواند.

پس از شکسته شدن آتش‌بس دو ساله دولت ترکیه با حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک» در ماه ژوئیه ۲۰۱۵، خشونت و نزاع در جنوب شرقی ترکیه بار دیگر گسترش یافته است. ارتش ترکیه در ماه‌های گذشته بارها مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق را بمباران کرده و نیروهای پ‌ک‌ک نیز متقابلا به پلیس و نظامیان حمله کرده‌اند. دولت محافظه‌کار ترکیه حزب دمکراتیک خلق‌ها را که در انتخابات پارلمانی ژوئن ۸۱ کرسی به دست آورد، به پشتیبانی از پ‌ک‌ک متهم می‌سازد.

این بمب‌گذاری‌ها سه هفته پیش از انتخابات پیش‌هنگام پارلمانی در ترکیه روی دادند. حزب عدالت و توسعه در انتخابات ژوئن به اکثریت مطلق دست نیافت و تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی نیز ناکام ماند. انتخابات پارلمانی پیش‌هنگام ترکیه قرار است اول نوامبر برگزار شود.

فیلم کوتاهی از انفجار صبح شنبه ۱۰ اکتبر:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • azad radd

    ترکهای فاشیست اسلامی پشت این جنایتهاست

  • بهنام

    مسئولیت مستقیم این قربانیان بی دفاع بر عهده اردوغان فاسد و حزب پوسیده اسلامگرایش می باشد . اردوغان ترکیه را به پرتگاه سقوط میکشاند و با این کارهای کودکانه و اعلان جنگ به احزاب منتخب مردم ، زمینه را برای جنگ داخلی مهیا میکند . مرگ بر این دیکتاتور فاسد وطن فروش .