ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه صلح برای مستند «آواز بدون سرزمین»

جشنواره فیلم مستقل اوزانبروک، مهم ترین جایزه خود را به تازه ترین فیلم آیت نجفی تقدیم کرد. این فیلم درباره تک خوانی صدای زنان در ایران است.

جشنواره فیلم مستقل اوزنابروک که از ۷ تا ۱۱ اکتبر در آلمان برگزار شد، شامگاه گذشته جایزه صلح خود را به فیلم مستند «آواز بدون سرزمین» ساخته آیت نجفی تقدیم کرد. این فیلم که محصول مشترک آلمان و فرانسه است، دشواری ها و مشکلات تک خوانی زنان در ایران را آشکار می کند.

سارا نجفی، در مستند «سرزمین بی آواز»

هیأت داوران سی امین جشنواره فیلم مستقل اوزنابروک در بیانیه اش در سایت این جشنواره نوشته است: «"آواز بدون سرزمین" تنها بیانیه ای نیست در تحلیل یک نظام سرکوبگر، بلکه با قدرت عاطفی موسیقی برای تأثیرگذاری بر انسان ها نیز به خوبی آشنایی دارد. چشمان موسیقی دانانی که این فیلم داستان آن ها را تعریف می کند می درخشد. این فیلم روایتی ست از درد، سرکوب، امید و تلاش برای آزادی انسان ها.»

در مستند «آواز بدون سرزمین» گروهی از زنان جوان موسیقی‌دان و آوازخوان ایرانی تلاش می‌کنند در تهران به رغم همه محدودیت‌ها و موانع، کنسرتی را روی صحنه بیاورند. برای دریافت مجوز برگزاری این کنسرت مشکلات پیچیده اداری وجود دارد. تلاش برای غلبه بر این مشکلات با زوایای آشکار و پنهان تاریخ آوازخوانی زنان ایرانی درهم می آمیزد. سارا نجفی، خواهر آیت نجفی که موسیقی‌دان است در مرکز حوادث فیلم قرار دارد. او در ابتدای فیلم روی صحنه می‌رود و می‌گوید: «امیدوارم از این به بعد صدای آواز زنان را بیشتر و راحت‌تر بشنوید.»

هیأت داوران جشنواره فیلم اوزنابروک نوشته است: «تقدیر از فیلم "آواز بدون سرزمین" به یک معنا ستایش از قدرت هنر و به ویژه موسیقی ست که می تواند بین فرهنگ ها، اقوام و مذاهب گوناگون پلی به وجود بیاورد.»

آیت نجفی در گفت و گویی که رادیو زمانه با او انجام داده، درباره انگیزه اش از ساخت مستندی درباره تک خوانی زنان در ایران گفته بود: « سال ۲۰۰۹ بود که به فکر ساختن مستندی درباره مشکلات تک‌خوانی زنان در ایران افتادم. یک سال و نیم پیرامون این موضوع تحقیق کردم، تا اینکه بالاخره در سال ۲۰۱۱ فیلمبرداری را شروع کردیم. سارا، خواهرم قهرمان این فیلم است. او از چهار سالگی به موسیقی روی آورد. من در خانواده ای بزرگ شدم که موسیقی برای آن ‌ها مهم بود. سال ۲۰۰۹ در ایران دوران سیاهی را از سر می‌ گذراندیم. می‌ بایست کار تازه ای را شروع می‌  کردم.»

«آواز بدون سرزمین»  پیش از این در جشنواره فیلم لایپزیک و جشنواره فیلم مونترال هم به نمایش درآمده و جایزه مردمی بهترین مستند مونترال را به دست آورده. این فیلم همچنین به فهرست ۱۵ مستندی که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم مستند از آکادمی اروپا در سال ۲۰۱۵ هستند راه پیدا کرده است.

«فرزند هیچکس» ساخته ووک رزوموویچ سینماگر صربستانی، که درباره کودکی و جنگ است، جایزه تماشاگران جشنواره فیلم اوزنبروک و جایزه حقوق کودک شهرداری اوزنابروک را به دست آورد.

«آواز بدون سرزمین» در ۹۰ دقیقه محصول آلمان و فرانسه است. در این فیلم سارا نجفی، الیز کارون، ژان شرال، امل مسلوچی، پروین نمازی و سایه سدیفی بازی می‌کنند.

«آواز بدون سرزمین» در سال ۲۰۱۶ در سینماهای آلمان به نمایش عمومی درمی آید.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.