ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانون نویسندگان ایران خواهان لغو احکام سنگین چهار هنرمند جوان شد

کانون نویسندگان ایران محکومیت فاطمه اختصاری، مهدی موسوی و کیوان کریمی به زندان‌های طولانی‌مدت را نشانه‌ای از محدودیت آزادی بیان در ایران دانست.

در پی محکومیت فاطمه اختصاری، مهدی موسوی، دو ترانه‌سرا و کیوان کریمی، فیلمساز کرد به زندان‌های طولانی‌مدت، کانون نویسندگان ایران این احکام را نشانه‌ای از محدودیت آزادی بیان در ایران دانست. این کانون همچنین گرفتن «تست بکارت» از آتنا فرقدانی را «شرم‌آور» خواند.

کانون نویسندگان ایران در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۱ مهرماه منتشر کرده، گفته است محکومیت این جوانان هنرمند «به آزادی بیان مربوط می‌شود».

شعبهٔ ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی فاطمه اختصاری، مهدی موسوی و کیوان کریمی را به ترتیب به ۱۱ سال و نیم زندان و ۹۹ ضربه شلاق، ۹ سال زندان و ۹۹ ضربه شلاق و شش سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم کرده است.

اتهامات مهدی موسوی و فاطمه اختصاری «توهین به مقدسات»، «تبلیغ علیه نظام»، «نشر تصاویر غیراخلاقی در اینترنت»، «نگهداری گاز اشک‌آور» و «دست دادن و روبوسی با نامحرم» اعلام شده است.

کانون نویسندگان ایران در اطلاعیه خود نوشته است: «در این‌باره که هنرمندان جوان در هنر خود چه چیزی را بیان کرده‌اند که "دادگاه" آن را مصداق "توهین به مقدسات" و "تبلیغ علیه نظام" دانسته است نفیاً یا اثباتاً سخنی نمی‌گوید. کانون از آزادی بیان این هنرمندان دفاع می‌کند، که طبق منشورش همگان بی‌هیچ حصر و استثنا باید از آن برخوردار باشند.»

مهدی موسوی در صفحه اینستاگرام خود از حکم دادگاه انقلاب به عنوان «حکم بی‌دادگاه» یاد کرده و گفته در میان اتهامات او «نکات خنده دار»، از جمله نگهداری گاز اشک آور به چشم می خورد.

مهدی موسوی نوشته است: «صدور چنین احکام ناعادلانه‌ای به جرم شعر گفتن و کتاب چاپ کردن در سرزمینم را تنها لکه ننگی بر شعور انسانی و آزادی بیان می‌دانم و امیدوارم که روزی در این سرزمین عدلی جاری شود که کسی را به جرم شعر گفتن و آزاده بودن به زندان‌های طویل المدت محکوم نکنند.»

اتهام کیوان کریمی، دانش‌آموخته‌ رشته‌ مدیریت رسانه و مستندساز نیز «فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است.

کریمی اهل بانه است و یک بار نیز پس از ساختن فیلم «نوشتن بر شهر» درباره‌ دیوارنویسی سیاسی ـ اجتماعی در ایران ۱۲ روز در زندان اوین زندانی و سپس با قرار وثیقه آزاد شد.

کانون نویسندگان ایران در اطلاعیه خود همچنین به گرفتن «تست بکارت» از آتنا فرقدانی، هنرمند جوان و زندانی سیاسی، اعتراض کرده و آن را «عمل شرم‌آور» توصیف کرده است.

آتنا فرقدانی، فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا، فعال حقوق مدنی و کودک در مردادماه سال جاری به دستور بازپرس پرونده برای انجام تست بکارت و بارداری فرستاده شد.

کانون نوشته است: «اگر این درست است که اکنون سال‌هاست، گیریم به صورت دوفاکتو، دیگر زنان و مردانِ همراه با هم در خیابان‌ها و اماکن عمومی به بازجویی کشیده نمی‌شوند که چه نسبتی با هم دارند، در روابط خصوصی این هنرمندان جوان نیز تحت هیچ عنوانی نباید دخالت کرد، چه رسد به این‌که آن را مجرمانه تلقی کنیم.»

کانون نویسندگان ایران فاطمه اختصاری، مهدی موسوی، کیوان کریمی و آتنا فرقدانی را مستحق چنین احکام سنگینی ندانسته و خواهان لغو بی‌قید و شرط این احکام شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.