ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقامات آمریکایی: ایران صد‌ها نیروی سپاهی تازه‌نفس به سوریه فرستاده

نیروهای سپاه قدس، حزب‌الله لبنان و ارتش بشار اسد قرار است در یک عملیات نظامی زمینی، شهر حلب را در حالی باز پس بگیرند که حملات هوایی روسیه ادامه دارند.

صدها نیروی نظامی ایرانی برای همراهی با ارتش بشار اسد در مقابل نیروهای مخالف در جنگ داخلی سوریه، وارد خاک این کشور شده‌اند.  یک مقام آمریکایی به «واشنگتن‌پست» گفته است که نیروهای سپاه قدس، نیروهای حزب‌الله لبنان و ارتش بشار اسد قرار است در یک عملیات نظامی زمینی، شهر حلب را در حالی باز پس بگیرند که حملات هوایی روسیه ادامه دارند.

مانور نمایش موشک‌های بالستیک سپاه در روز چهارشنبه ۲۲ مهر

«رویترز» روز چهارشنبه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) در گفت‌وگو با یک مقام منطقه‌ای و فعال سوری، این خبر را تأیید کرده است. همچنین روزنامه عربی «الاخبار» نوشته است که پیاده‌نظام حزب‌الله لبنان، نیروهای سپاه پاسداران ایران را همراهی خواهند کرد و تمرکز عملیات بر مناطق شمال غرب سوریه خواهد بود. یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته است که انتظار می‌رود عملیات نظامی بازپس‌گیری حلب، به زودی آغاز شود.

اختلاف بر سر تعداد نیروهای سپاه قدس در سوریه

بر سر تعداد نیروهای متخصص نظامی‌ که از ایران به سوریه در چند روز گذشته فرستاده شده‌اند، اختلاف وجود دارد.

روز چهارشنبه ۱۴ اکتبر، روزنامه «گاردین» از قول دیپلمات‌ها و تحلیلگران عرب نوشت که تعداد نیروهای تازه‌نفس فرستاده‌شده به سوریه از سوی ایران حدود ۲۰۰۰ نفر است. این تحلیلگران می‌گویند که که ایران در حال حاضر صدها نفر از نیروهای خود را به مناطق شمالی و مرکزی سوریه، فرستاده است تا در کنار نیروهای حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان شیعه در یک عملیات نظامی بزرگ علیه مخالفان بشار اسد، فعال شوند.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا که به شرط ناشناس ماندن با «واشنگتن‌پست» گفت‌وگو کرده است می‌گوید که تعداد نیروهای نظامی ایران در سوریه به هزاران نفر نمی‌رسد. این مقام آمریکایی گفته است که نیروهای ایران از نیروهای متخصص سپاه قدس هستند که صدها نفر از آنها در اطراف شهر حلب جمع شده‌اند. این مقام آمریکایی همچنین گفته است که انتظار می‌رود عملیات بازپس‌گیری حلب، در هرلحظه آغاز شود.

با این حال، کنشگران سوری که با «واشنگتن‌پست» گفت‌وگو کرده‌اند، اطلاعات امنیتی مقامات آمریکایی را نقض می‌کنند و تعداد نیروهای ایرانی را بیشتر از صدها نفر برآورد کرده‌اند. آن‌ها همچنین گفته‌اند که نیروهای کمکی از سوی عراق نیز وارد مرزهای سوریه شده‌اند.

اطلاع‌رسانی ایرانی‌ها به برنامه موشکی روسیه

به گزارش روزنامه بیروتی «الاخبار»، با توجه به آنچه بین ایران، سوریه و روسیه توافق شده است، نیروهای ایرانی شامل نیروهای متخصص، گروه رزمی پشتیبانی و زره پوش‌ها خواهند بود. همچنین نیروهای متخصص جمع‌آوری و مخابره اطلاعات نیز از سوی ایران فرستاده شده‌اند. این نیروهای متخصص در تماس مداوم با روس‌ها برای فرستادن داده‌های لازم جهت استفاده در حملات هوایی هستند.

جمیل صالح، از رهبران نیروهای «تجمع العزة»، به «آسوشیتدپرس» گفته است که حضور ایرانی‌ها در سوریه، موضوع تازه‌ای نیست اما همیشه با پنهان‌کاری همراه بوده است. «تجمع العزة» که از شاخه‌های «ارتش آزاد سوریه» است و از سازمان سیا کمک دریافت می‌کند، پیش از این اعلام کرده بود که حملات هوایی روسیه نیروهای آن‌ها و نیروهای مشابه که با بشار اسد مخالف‌اند را هدف قرار داده است.

صالح به آسوشیتدپرس می‌گوید: «فرستادن نیروهای بیشتر از سوی حزب‌الله و ایران تنها عمر رژیم سوریه را افزایش می‌دهد؛ تنها نابودی و آوارگی را بیشتر خواهد کرد.»

بخش هوافضای سپاه پاسداران همچنین در روز چهارشنبه در اقدامی تبلیغاتی محل نگهداری برخی از موشک‌های بالستیک سپاه را نمایش داد و برخی از این موشک‌ها را هم به سمت هدفی نمایشی شلیک کرد. سپاه همچنین از طریق دوربین‌های صدا و سیما تصاویر تونل‌های زیرزمینی سپاه که موشک‌های بالستیک دوربرد در آن نگهداری می‌شوند را پخش کرد. به گزارش «مشرق نیوز» تصاویری که از صدا و سیما پخش شد شامل تصاویر موشک «غدیر»، از موشک‌های بالستیک است که تا ۱۷۰۰ کیلومتر برد دارد.

امتیازگیری سیاسی ایران در بحران سوریه

روز چهارشنبه ۲۲ مهر، همزمان با گزارش‌ها در مورد ورود نیروهای سپاه قدس به سوریه، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به به منظور دیدار با بشار اسد، رئیس مجلس و وزیر خارجه سوریه به دمشق سفر کرد.

بروجردی در آغاز ورود به دمشق، در جمع خبرنگاران گفت: «به سوریه آمدیم تا یک‌بار دیگر حمایت خود را از دولت بشار اسد به عنوان محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی اعلام کنیم.»

او ائتلاف ایران، روسیه، عراق، سوریه و همراهی نیروهای حزب‌الله لبنان را «همکاری‌ مثبت» خواند و و گفت: «هر کس مدعی مبارزه با تروریسم است، باید در قبال این همکاری موضع مثبتی داشته باشد.»

همچنین روز سه شنبه ۲۱ مهر حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور عربی و آفریقا به همراه یک هیئت بلند پایه ایرانی در سفر بروکسل در مورد نقش میانجی ایران در منطقه با فدریکا موگرینی، وزیرخارجه اتحادیه اروپا، ملاقات کردند.

پس از این دیدارها و در گفت‌وگو با خبرنگاران، موگرینی نقش روسیه و ایران را برای حل بحران سوریه مهم خواند و گفت: «نیاز هست که روسیه و ایران پای میز مذاکره حاضر باشند.»

امیرعبداللهیان پس از این دیدار با موگرینی در گفت‌وگو با «یورونیوز» هرگونه عملیات نظامی ایران در سوریه را تکذیب کرد. این مقام ایرانی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «السفیر» حضور عملیاتی نیروهای سپاه قدس در سوریه را تکذیب کرده و گفت: «هیچ نیروی رزمی ایرانی در سوریه وجود ندارد و تنها مستشاران نظامی ایرانی متخصص در امور مبارزه با تروریسم به درخواست دولت سوریه در این کشور برای ارائه مشورت حضور دارند.»

با این حال، علاءالدین بروجردی در دمشق با لحن محکم‌تری از حملات موشکی روسیه دفاع کرد. او تصریح کرد که ائتلاف بین‌المللی به‌رهبری آمریکا برای مبارزه با تروریسم با شکست روبرو شده و «اکنون میدان جدیدی در سوریه گشوده شده است.»

مسکو می‌گوید حملات موشکی روسیه به طور عمده شبه‌نظامیان گروه «دولت اسلامی» (داعش) را هدف قرار داده است. اما مقامات امنیتی آمریکایی و شورشیان سوریه می‌گویند که حملات روسیه تا حد زیادی گروه‌های دیگر را که با حکومت بشار اسد مبارزه می‌کنند، هدف قرار داده است. به گفته گروه‌های مختلفی که از ارتش آزاد سوریه انشعاب کرده‌اند، حملات روسیه بیشتر از هر هدفی حمایت از رژیم بشار اسد را دنبال می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    اینکه روسیه مدت ها درصدد حصارکشی بدور ایران است و ایران را ببلعد شکی نیست و همان روش های سیاست های شوروی سابق را با کمک اخوندها در ایران پیاده می کند باز هم در ان شکی نیست. فحاشی کردن ها و تهدیدکردن ها نظامی غربی ها در ایران تمامی با پشتوانه روس ها انجام میشود. دستگیری و شکنجه و اعدام مخالفان و تحت فشار دادن مردم درست همان سیاست روسیه است و اخوندها عروسکی بیش نیستند. هیچ جای تعجبی نیست هزارن مفت خور بسیجی و پاسدار مزدور و عملا بیکاره با پول مردم ایران اهداف روسیه را پیش میبرند

  • شهروند درجه سه

    کشمکش عربها و اسرائیل چه ربطی به ما دارد؟ جز اینکه اگر حکومت های عرب از اسرائیل آسوده شوند می آیند سراغ ما. همین الان هم خلیج فارس را عربی و خوزستان را عربستان می خوانند و سه جزیره را برای امارات عربی میخواهند؛ وای به آن وقتی که اسرائیلی نباشد. حکومت بعثی سوریه دشمن ایران است . سر قضیه سه جزیره سیاست رسمیش پشتیبانی از امارات در برابر ایران است. حالا برای پشتیبانی از این حکومت در برابر اسرائیل چه هزینه هایی از مردم ایران می کنند! داعش بهانه است. این همه هزینه هسته ای، کانال های زیر زمینی و موشک سازی و هزینه های فراوان شعار علیه امریکا و اسرائیل را از سرمایه های این مردم میدهند و وضع را بحرانی نگه میدارند تا حقوق مردم را زیر پا نگهدارند. مردم گرسنه اند، ناامنی است، فساد تاروپود حکومت را گرفته ، غارت دارایی های مردم حد و حساب ندارد. قوه قضائیه هم دست غارتگران و جنایتکاران است. سپاه و بسیج و گارد نیروی انتظامی و بخشهایی از اطلاعات دربست در خدمت حاکم است برای سرکوب مردم. مجلس جای جنایتکاران و غارتگران است. کار بجایی رسیده که روحانی بی هیچ پرداه پوشی به مخالفانش میگوید بگذارید برجام اجرا شود بسود شما هم هست، دکان شما کساد نمی شود. رهبر هم بدتر از همه است. لشکرکشی به جاهایی و ماجراجویی در مسائلی که به ما مربوط نیست. دشمنی و کشمکش با کشورهایی که با ما هم مرز نیستند آنهم بسود دشمنان ایران. اصرار بر دشمن تراشی با هزینه مردم گرسنه. بنیادها و آستان امام رضا و جاهای دیگر و مخابرات و بانکها و .... همه در دست یک نفر متمرکز است ، پول نفت هم در اختیار اوست. هرکار دلش میخواهد می کند بی آنکه به ملت پاسخ بگوید. اوجب واجبات حفظ حکومت است، بهر قیمت ، با هر جور و هر مقدار هزینه از حساب ملت بی نوا!

  • انسانیت

    اینکه رکن ابادی و غیره توی منا گمشده و یا گیر افتاده، اگر حقیقت داشته باشد، نشان از حماقت رژیم ج.ا دارد که منابع دست اول اطلاعاتی اش را به حج فرستاده!!! ولی در مورد کشتگان رده بالای نظامی ج.ا تنها میشود این طور تصور کرد، نیروهای اعزامی به سوریه، عمدتا نیورهای ویژه و مستشاری هستند چون نامی از سرباز و نیروهای رده پایین نیست. این خوئ موید نظر رسمی ج.ا است که نیورهایش صرفا مستشاری است در سوریه.

  • Farid

    سرکوب در داخل و صدور تنش به منطقه سیاست حکومت اسلامی ایران برای ادامه بقا چون هیچ برنامه ای ندارد: ابوالفضل اسلامی دیپلمات پیشین و مستعفی ایران در ژاپن می‌گوید: «من چهار سال در بانکوک بودم، شاهد بودم که مدام هر هفته مجوز پرواز برای سپاه پاسداران می‌گرفتیم تا این پرواز در بانکوک بنشیند، آن‌جا سوخت گیری کند و بعد به پیونگ‌یانگ برود تا از آن‌جا مهمات، اسلحه و موشک برای حزب‌الله لبنان ببرد.» او افزود که اروپایی‌ها این را می‌دیدند اما تنها یکی از این هواپیماها با چندین هزار تن متوقف شد و پرونده‌اش در اختیار شورای امنیت قرار گرفت. غربی‌ها از این مساله و این روند آگاه هستند «و شاید جمهوری اسلامی چون می‌داند که آن‌ها نقشش را در سوریه می‌دانند و اصلا خود هم می‌خواهد آن‌ها بدانند تا بگوید که اگر به من فشار بیاورید، من آن‌جا، در لبنان به شما ضربه می‌زنم. در جنگ ۳۳ روزه هم این‌ها نشان دادند که "ما هستیم '' و پس از این‌که لبنان تخریب شد، میلیاردها دلار برای بازسازی هزینه کردند، حتی خسارت خانه‌ها و کشاورزان را زمین‌هایشان تخریب شده بود، دادند. این دیپلمات ایرانی سابق درباره عدم مطابقت اهداف ایران و روسیه از یک سو و آمریکا و متحدانش از سوی دیگر در سوریه، می‌گوید: «جمهوری اسلامی از وجود داعش نهایت استفاده را کرده است. وجود داعش باعث شد که جمهوری اسلامی وجودش را در عراق و سوریه توجیه کند. مطمئنا وجود داعش برای جمهوری اسلامی مفید است و من می‌خواهم بگویم که بخشی از تسلیحاتی که برای داعش ارسال می‌شود و بخشی از حمایت‌ها، باز از طریق جمهوری اسلامی است.» او ادامه می‌دهد: «من خودم شاهد بودم که به ما می‌گفتند برای ما فرقی نمی‌کند کمونیست، شیعه، سنی. هرکسی که جهت ایجاد بحران برای حفظ و بقای نظام موثر باشد، باید به او کمک کرد. بودجه‌های سری سفارتخانه‌ها برای کسانی بود که اصلا مسلمان نبودند، کسانی که اصلا شیعه نبودند. اما این‌ها برایشان اصلا فرقی نمی‌کند. من معتقدم جمهوری اسلامی از وجود داعش به نفع خود بهره‌برداری می‌کند.» او با اشاره به سخنان زلمای خلیل زاد نمانیده پیشین آمریکا در امور افغانستان که گفته بود ایران در آن واحد هم به دولت مرکزی افغانستان و هم به طالبان کمک می‌کند، گفت: «واقعا همینطور است، منوچهر متکی هنگامی که به وزارت امور خارجه رسید، گفت اگر عراق و افغانستان آرامش پیدا کنند، اهداف بعدی ما هستیم. باید با هر وسیله‌ای که شده نگذاریم آمریکا در عراق و افغانستان موفق شود. و دیدیم که این‌ها با تشکیل سپاه بدر، سپاه قدس و میلیاردها دلار هزینه، عراق را به این روز انداختند. افغانستان را هم اگر بتوانند، مجددا به جنگ می‌کشانند!

  • Mitra

    هیچکس در ایران یا حتی اپوزسیون خارج نشین این سوال را طرح نمی کند که اصولا چه کسی و به چه حقی مجوز لشکرکشی به یک کشور خارجی را داده؟ ورود به یک جنگ لااقل یک مجوزی چیزی لازم دارد. این مجلس پوکیده حتی یک بار هم در این خصوص حرف نزده. مردم حتی در این مورد هم حق خود را به امام موعود و موهوم واگذار کرده اند؟ عاقبت ایرانی ها به خیر نیست. کاش میشد قیمومیت این ملت صغیر را به یک کنسرسیون بین المللی از کشورهای توسعه یافته واگذار کرد.

  • بهنام

    دروغ میگویند مثل ( با وفاترین دوست انسان ) به درک واصل شدن قاتل جانی حسین همدانی و آن دو مزدور پست فطرت دیگر و همچنین فرمانده ارشد گروهک حزب الله و یکی از ژنرالهای رژیم پوسیده بشار اسد ، تنها ظرف چهل ساعت ، نشان از فرضیه ای میدهد که شاید تخلیه اطلاعاتی مزدوران و عوامل امنیتی که در حادثه منا مفقود شده اند ، باعث آن باشد ، علی الخصوص تخلیه اطلاعاتی جعبه سیاه لبنان و گروهک حزب الله یعنی دکتر رکن آبادی ، چون تاکنون از سرنوشت هیچیک از این مزدوران و جنایتکارانی که در منا گم شده اند هیچ اطلاعی در دست نیست و حاکمیت پوسیده نیز نمیتواند هیچگونه اعتراضی نسبت به سرنوشت این گمشدگان داشته باتشد ، چرا که هیچیک از آنان با پاسپورت واقعی وارد عربستان نشده ، بلکه با هویت و پاس جعلی وارد شده اند و هم اینک دولت عربستان اعلام کرده که این مفقودان اطلاعاتی امنیتی از هیچ کدام از مرزهای عربستان ، اعم از زمینی و هوائی و حتی دریائی وارد خاک عربستان نشده اند و وجود خارجی ندارند و این حضرات جمهوریک اسلامی هم از ترس آبرو ریزی بیشتر هیچ کاری از دستشان بر نخواهد آمد .

  • faryad

    یک جام زهر دیگر برای جنگ جنگ تا پیروزی در سوریه در راه است!!